Pagina 1 van 5
Regenereren roetfilter euro4 diesel
Geplaatst: 14.09.2011 - 20:58
door v40jlt4
Ik wil graag weten hoevaak en hoe lang andere euro4 dieselblokken het roetfilter regenereren?
Die van mij ongeveer om de 200 km en dan wel gedurende 40 km.
Belachelijk vaak en veel vind ik te zien aan een flink verhoogd verbruik gedurende die 40 km.
Wat ik ook merk is dat als ik een paar keer flink gas geef dat ding ook gaat regenereren, ook al had ie het net gedaan.
Btw, de auto heeft rica's e-power software, maar vertoonde hetzelfde gedag met de std 163pk software.
Geplaatst: 14.09.2011 - 21:15
door Rippie V70
Dat lijkt me niet OK
Zit je filter niet vol? Daarnaast zou ik je oliepeil goed in de gaten houden.
Dat kan meer worden doordat er diesel in je olie komt.
Heb je rica, en/of de dealer al geraadpleegd?
Geplaatst: 14.09.2011 - 22:22
door Thijs
Ik neem aan dat het origineel de 163 pk versie is? Automaat of handbak?
Ik heb het idee dat er veel verschil zit in de intervallen van regenereren tussen verschillende auto's met roetfilter.. Ik heb eens proef gereden met een 185pk automaat uit 2007 en die heeft zowat de hele proefrit geregenereerd.. Helemaal aan het eind zag ik ineens het verbruik zakken.
Wellicht zit er dan een fout in de DP meting over het roetfilter waardoor hij onterecht een signaal krijgt om te regenereren. Of het roetfilter is daadwerkelijk verstopt.. Helaas zijn er maar weinig mensen met voldoende kennis om dit uit te sluiten..
Wellicht is er ook wel een of meerdere verstuivers stuk of de intercooler lek waardoor daadwerkelijk het roetfilter om de haverklap dichtslaat. Dat is de pest met filter, je wordt niet meer geattendeerd dat er iets mis zou zijn met de motor door zichtbare rookontwikkeling..
Ik neem trouwens aan dat je het regenereren koppelt aan een tijdelijk hoger verbruik?
Geplaatst: 15.09.2011 - 00:23
door v40jlt4
Idd origineel 163pk en handbak.
Ja, ik meen de regeneratieintervallen te herkennen aan het hogere verbruik.
Heb ook weinig zin om op de gok verstuivers, sensoren, roetfilter of andere dingen te laten vervangen (zit al een andere MAF in en dat hielp ook niet). heb nog steeds geen no cure no pay garage gevonden.
Geplaatst: 15.09.2011 - 08:59
door BlackcurrantV70
Ik heb nog nooit opgemerkt dat hij regenereerde, en heb er nu toch al 80.000km zelf mee gereden.
Gemiddeld verbruik op de BC schommelt tussen 6.7 en 7L/100km, hoeveel varieert het verbruik bij jullie opd e BC als ie wel of niet regenereert ?
Geplaatst: 15.09.2011 - 12:56
door Thijs
Ik zie ook duidelijk als hij regenereert. Het verbruik gaat dan met ruim een liter per 100 km omhoog.
v40jlt4, Je hoeft natuurlijk niet op de gok verstuivers ed te laten wisselen. Een garage kan dit gewoon onderzoeken waar de problemen liggen. Ik denk alleen dat je ze wat op weg moet helpen, helaas...
Geplaatst: 15.09.2011 - 13:05
door BlackcurrantV70
Staat jullie BC dan steeds op huidig verbruik ?
Geplaatst: 15.09.2011 - 13:15
door Thijs
Niet altijd, soms om de boel een beetje in de gaten te houden. Vooral in het begin wel altijd, kijken wat hij zou gaan doen in vergelijk met de vorige V70. Nu wel steeds minder trouwens.
Geplaatst: 15.09.2011 - 13:24
door dewae
Ik reset de BC na iedere tankbeurt, kwestie van schommelingen in het gemiddeld verbruik beter in het oog te kunnen houden.
Als je deze gedurende ettelijke duizenden kilometers niet reset ga je na verloop van tijd effectief geen of weinig verschil opmerken en al helemaal niet wanneer regeneratie proces aan de gang is. 1l/100 km hoger verbruik gedurende +/- 20 km weegt onvoldoende door.
Vorige week , net na het tanken en resetten, begon het regeneren... Gemiddeld verbruik steeg tot 8.5l/100km gedurende de eerste tientallen kilometers. Naarmate je verder rijdt daalt dit weer netjes.
Ik stel vast dat regeneratie ongeveer alle 700 km plaatsvindt, dus eenmaal per leeggereden tank.
Geplaatst: 15.09.2011 - 13:33
door BlackcurrantV70
Ik reset mijn BC ook na elke tankbeurt en zit nagenoeg altijd rond de 6.7l/100km, ik rij gewoonlijk rond de 6 a 700km tussen tankbeurten, dus regenereert die tussen elke tankbeurt ?
Zal de BC eens een tijdje op huidig verbruik zetten om in de gaten te houden, alleen is stevig doortrekken dan zo pijnlijk !
Geplaatst: 15.09.2011 - 13:55
door sgt.flippy
BlackcurrantV70 schreef:Ik reset mijn BC ook na elke tankbeurt en zit nagenoeg altijd rond de 6.7l/100km, ik rij gewoonlijk rond de 6 a 700km tussen tankbeurten, dus regenereert die tussen elke tankbeurt ?
Zal de BC eens een tijdje op huidig verbruik zetten om in de gaten te houden, alleen is stevig doortrekken dan zo pijnlijk !
Ik vind het vooral pijnlijk om dan te zien dat hij regeneert.
Ben je rustig 70 ant rijden in 5de, maar je verbruikt toont 6 liter aan.
Geplaatst: 15.09.2011 - 14:03
door Thijs
Ik reset mijn BC ook na elke tankbeurt en zit nagenoeg altijd rond de 6.7l/100km, ik rij gewoonlijk rond de 6 a 700km tussen tankbeurten, dus regenereert die tussen elke tankbeurt ?
Dat kan je alleen aan het huidige verbruik zien. Hij kan in die 700 km wel 3 keer regenereren.
Geplaatst: 15.09.2011 - 14:17
door BlackcurrantV70
Ach 6.7 l/100km voor een 163pk 5 cyl vind ik best, lig er niet wakker van, mijn 240 estate 6cyl diesel met 82pk zat op 8l/100km (back in 1991)
Geplaatst: 15.09.2011 - 16:48
door Thijs
Ach, ik zie nu pas dat je de naam hebt geweizigd??
Geplaatst: 15.09.2011 - 21:43
door edraket
Bij mij regenereert hij tussen de 1200 en de 1500 km, en dat duurt dan ong 20 km. Bij jou lijkt me iets niet in orde. Eerste verdachten zijn de luchtslangen en intercooler. Beiden even controleren op lekkage. Met een beetje perslucht is dat zo uitgesloten.
Geplaatst: 15.09.2011 - 22:28
door BlackcurrantV70
Ja ik wou iets originelers en zo kon ik het forum ook sponsoren

Geplaatst: 16.09.2011 - 06:19
door edraket
Wat was je naam voorheen dan?
Geplaatst: 16.09.2011 - 08:55
door BlackcurrantV70
Mijn echte naam

Geplaatst: 16.09.2011 - 09:05
door 945i
Ivo van de gloeilampenfabriek.

Geplaatst: 16.09.2011 - 09:09
door BlackcurrantV70
En werkend bij de concurrentie ervan
