Pagina 1 van 3

Welke Volvo? V40 of V70

Geplaatst: 17.09.2011 - 22:18
door broembroem
Ik ben altijd al gek geweest van Volvo's. Gewoon omdat ik ze mooi vind. Eerlijk is eerlijk, dat is het eerste wat mij aan een Volvo opviel destijds omdat ik er zelf nog nooit een gehad heb.

Tot vorig jaar. Toen kwam ik in het bezit van een heerlijke Volvo V40. Mijn vriend zat in eerste instantie altijd op haar te mekkeren maar kon haar toch altijd weer goed waarderen. Hij voelde zich er ook wel 'stoer' in :).

Goed, mijn vriend is uit Griekenland hier gekomen en een tijd niet aan werk kunnen komen. DUs hebben wij een paar maanden geleden onze lieftallige V40 weggedaan en er een Ford Fiasco voor teruggekregen :( :( :(
Het was financieel gewoon even beter op dat moment maar pijn deed het wel. Toen vriendlief ineens in die FF reed begon hij bijzonder hardop ineens onze Volvo te waarderen. Ja ja.

Enfin, kortgeleden zij wij de FF kwijtgeraakt. De olie is ergens weggelopen en de motor dood. Enerzijds dank ik de heer op mijn blote knieën. Anderzijds wel waardeloos natuurlijk zo zonder broem. Maar goed.

De tijd is zo wel gekomen dat wij gaan nadenken. We willen eigenlijk gewoon weer heel graag een Volvo terug. Want die Volvo had ons zonder problemen heen en weer gebracht over die 800 km.

Alleen twijfelen we. Willen we weer een V40 of willen we een V70. En we komen er maar niet uit haha.

Dus wellicht kunnen jullie wat adviezen geven. Inmiddels heeft vriendlief een baan, uitzichten zijn goed dus dat zit wel goed. Nu moet natuurlijk niet zijn hele salaris richting de auto, zoveel verdient ie nou eenmaal niet, maar het is genoeg om de Volvo te kunnen rijden en te onderhouden.

Wat vinden wij belangrijk?

- moet lange ritten aankunnen. We zullen in de toekomst regelmatig in Duitsland zijn voor herdershows. Ook in Nederland natuurlijk.
- moet met gemak een ritje Griekenland aankunnen. Waarschijnlijk 2 of meer keer per jaar.
- moet comfi zijn. Ik heb niet een al te beste rug dus dat bedoel ik vooral met comfi.
- moet goed op de weg liggen en uiteraard veilig zijn.
- en uiteraard moeten onze honden er in kunnen (nee we willen echt geen bus!)
- we denken aan bouwjaar 2002 >

EN!!! hij moet bekerhouders hebben :twisted: .

Dat laatste is natuurlijk een optie. Maar ik mis altijd bekerhouders in onze auto. Met als resultaat dat ik degene meestal ben die bepakt en bezakt met bekers zit.

Beiden auto's vinden we mooi. In alle eerlijkheid, de V70 doet mijn vrouwenhart sneller kloppen. Maar de V40 is er niet minder om. Het is een voorkeur.

We hopen de auto in januari/februari te kunnen kopen. Beetje afhankelijk van ons en de sponsoring uit de familie.

Goed, dan mijn vraag. Wat zeggen jullie? Wat zijn voordelen / nadelen van de auto's. Is de V70 echt heel veel duurder dan de V40? als ik de testen en dergelijke bekijk zit er uiteraard verschil in maar is het niet heel dramatisch.

Overigens willen we benzine. Zelfs met 2 ritjes per jaar naar Griekenland komen we nog niet aan de 30.000 km wat de grens schijnt te zijn voor Diesel rijden. Ik vraag me ook af eerlijk gezegd met de huidige verschillen tussen Benzine en Diesel of het nog zoveel uitmaakt. Vroeger was de Diesel stukken goedkoper dan de Benzine, maar dat verschil wordt met de dag kleiner.

Ik hoor graag van jullie. Alvast heel erg bedankt voor jullie input. Hopelijk komen we zo tot de keuze van een betrouwbare auto waar we in ieder geval nog heel wat jaartjes mee vooruit kunnen.

Groetjes, broembroem

Geplaatst: 18.09.2011 - 11:31
door Richard
Welke het zal worden hangt sterk af van jullie zelf natuurlijk. Een v70 is wat groter maar ook duurder, aanschaf, maandelijkse lasten en onderhoud.
Volgens mij ligt het omslagpunt wel wat lager dan 30.000km. En wat te denken van gas?
Ik heb zelf een v40 gehad, een v70 uit 2002 en nu een classic en moet zeggen dat ik de v70's fijner vind. De v40 is toch wat krapper en bepaalde dingetjes minder handig (hoedenplank achterin bijvoorbeeld)

Het hangt heel erg van jullie budget af. En staar je niet blind op alleen het aanschaf bedrag. hou er rekening mee dat een tweedehands onderhoud nodig heeft. Als je dus bijv. 8000,- uitgeeft aan een auto, reserveer dan ook iets van 2000,- voor onverwachte kosten.

Ik zou zeggen ga er eens in rijden en voelen wat je er van vind.

Geplaatst: 18.09.2011 - 11:57
door 945i
Tja, ik zou nooit geld lenen voor een auto, dat ten eerste.
Maar als je het dan toch doet, hou het bedrag dan zo laag mogelijk. Zou aanraden een 850 Ph2 (1994-1997) of V70 van de eerste generatie (1997-2000), die zijn goed te betalen en hebben betrouwbare motoren, zowel de diesels alswel de benzine/LPG varianten.
Als je een goed exemplaar te pakken hebt, dan is 500.000 km geen probleem, en onderhoud & onderdelen zijn goed te betalen. Minder elektronica, dus er kan minder stuk.

Als je later iets meer financiële armslag hebt kan je altijd nog een model van je dromen kopen.

Denk maar solidair aan de Grieken! Niets (meer) uitgeven dat je niet hebt... :mrgreen:

Geplaatst: 18.09.2011 - 12:00
door Msuidgeest
Of kijk eens naar een van de laatste 900-modellen. Die kosten geen ruk en zijn lekker ruim.

Geplaatst: 18.09.2011 - 12:02
door 945i
Ja! Die was ik vergeten... En eigenlijk nog beter.......;) :oops:

Geplaatst: 18.09.2011 - 12:09
door Hans oet Twent
Ehm...... Ik heb nog nooit geld geleend om een auto/Caravan aan te schaffen. (Muv mijn eerste Golf daar heb ik de helft van aanschaf bij mien moo geleend, en ook weer afbetaald) Wat ik niet heb kan ik ook niet uitgeven. Maar om dat advies vroeg je niet.

Ik zou zelf voor de V70 gaan. Gevoelsmatig een auto die op termijn goed te vermarkten is. Ook al staat daar 300K of meer op de teller. Overigens is dat bij mij nog steeds een heikel punt. De mijne heeft nu 230K op de teller en denk wel eens van hoe lang houdt ze dat nog vol.(De mijne is een dame zeg maar) Vele forumleden lachen me toe en zeggen ze is net ingelopen...... Maw km standen zeggen niet zoveel zeggen ze. Aan den lijve onlangs ondervonden dat de V70 wel een erg comfortable auto is auf der Deutsche Autobahn. De auto heeft een zeer solide weggedrag en de meeste zijn motorisch en qua luxe ook goed uitgerust. Advies is dan wel met een herder (Hond of Grieks je mag het zeggen) achterin om wellicht na te denken over nivomats. Overigens heb ik ze zelf niet, maar met onze lab + caravan erachter ook niet nodig.

O ja volg je onderbuik gevoel in combinatie met je rationele gevoel. Kom je er altijd uit. ZOdra je weer een Volvo hebt zien we hem graag op een plaatje verschijnen. Good Luck!

Geplaatst: 18.09.2011 - 12:45
door broembroem
Allereerst dank voor alle antwoorden (blijf vooral komen ermee :P ).

Voor de duidelijkheid: wij lenen geen geld hoor! Daar beginnen we niet aan. Maar de mentaliteit van de Griekse families is dat men elkaar altijd helpt. Iets waar we niet onderuit komen. Die hulp krijgen we of we willen of niet. Vanuit mijzelf ga ik er gewoon vanuit dat wij alles zelf bij elkaar sparen.

Ok wat tegenvragen weer:

Waarom niet een vanaf het bouwjaar 2002? Wat is daar precies het punt in?

Wat is een nivomat?

Wat is precies het rekenpunt voor diesel dan? Een gas installatie is op zich een optie maar gezien de km's in het buitenland vraag ik me af of ik daar dan wel kan tanken? Plus dat een gasinstallatie ruimte wegneemt die we niet kwijt willen. Of maak ik daar een denkfout?

Ik heb gister ook veel over diesel vs benzine gelezen. Men zegt dat een Diesel fijner rijdt. Ik ben totaal a-technisch. Waar zit 'm dat dan precies in?

Ik zou op zich wel eens willen rijden maar denk niet dat de Volvo dealer op mij zit te wachten als ik zeg dat we nog minimaal 4 maanden nodig hebben om te sparen haha.

Weet iemand ongeveer precies wat de maandelijkse kosten zijn bij de V40 en V70? Ik heb gelezen dat ik bij een V40 ongeveer per maand 250 kwijt ben en bij een V70 330 euro. Klopt dat?


Sorry als ik veel vragen stel. We hebben zoals ik zei minimaal vier maanden nodig om het geld bij elkaar te krijgen, die tijd wilde ik dan eigenlijk ook gewoon heel nuttig gebruiken om veel te weten te komen.

Geplaatst: 18.09.2011 - 16:48
door Theo V70
Mijn eerste Volvo was een V40 fase II, 2.0, MY 2003. Bij aanschaf had de auto 81.000 km op de teller en ik heb er 'n kleine 40.000 bijgezet. Een heel fijne auto, zonder noemenswaardige problemen. Het enige nadeel dat ik er aan heb kunnen ontdekken waren de snel cuppende banden op de achteras. Lees op het forum even de sectie V40 na en daar zul je het breed gedragen advies ontdekken om in ieder geval een V40 fase II aan te schaffen en geen fase I.

Mijn tweede Volvo is een V70 2.4 170pk, MY 2004. Bij aanschaf 61.000 op de teller en nu net boven de 100.000. Deze auto is duidelijk een klasse rijker dan de V40. Ik heb, naast de normale servicebeurten, geen extra onderhoudskosten aan de auto gehad.

Natuurlijk is de V70 duurder in gebruik maar dat wordt meer dan gecompenseerd door de extra luxe. Als je me exacte bedragen vraagt, kan ik geen antwoord geven. Zo strikt hou ik het niet bij. Een auto is voor mij ook hobby en dat mag wat kosten.

Stiekem kijken we wel eens naar een tweede auto voor mijn vrouw (natuurlijk absoluut niet nodig met zo'n 17.000 km p.j.) en dat zou best wel eens 'n V40 kunnen worden. Want ik mis 'm af en toe best wel.

Succes met je keuze!

Geplaatst: 18.09.2011 - 16:55
door Discovery
1. Het bepalen welke auto het best voor je is(welk model en bouwjaar) hangt ook af wel budget je hebt. Wat is jullie verwachte budget?

2. Nivomat is de niveauregeling van de auto. Bij lading in de auto of iets aan de trekhaak zul je altijd zien dat auto's naar beneden gaan hangen, nivomats zorgen ervoor dat de auto mooi vlak komt te liggen.

3. Hangt samen met 1. Verschilt per model en motor.

4. Voordeel van een diesel is dat je veel koppel bij laag toerental hebt, dit betekent dat de motor bij lage toerentallen al zeer krachtig is en dus makkelijker van zijn plek komt.

5. Kosten hangen af van waar je de auto in onderhoud doet, dealer is duurder maar heeft ook zo zijn voordelen. Specialist is vaak goedkoper en lokale garage nog goedkoper. Wegenbelasting verschilt per provincie en natuurlijk de keuze voor diesel of benzine. Hoewel ik denk dat je met je ritjes naar Griekenland al snel bij diesel uitkomt.

Geplaatst: 18.09.2011 - 17:33
door broembroem
Ons budget zal verwacht rond de 7000 - 8000 euro liggen. Van wat ik op sites zie zouden we vanaf zo'n 6000 euro een redelijke V70 moeten kunnen bemachtigen. Alleen hebben we zelf zoiets van hoe meer we bij elkaar grabbelen, hoe jonger we evt. de auto kunnen kopen natuurlijk.

Overigens heb ikd an naar Benzine gekeken en nog niet naar Diesel. Dat zal ik meteen eens even doen :).

Geplaatst: 18.09.2011 - 17:41
door broembroem
Stel je gaat kijken voor een diesel. Wat is dan de maximale km-stand waar jullie voor zouden gaan.

En rijdt een diesel langer door dan een benzine? Wat ik wil zeggen, stel een diesel zou met gemak 500.000 km kunnen rijden, maar een benzine kan maar 200.000? Of maakt dat in principe niet uit?

Geplaatst: 18.09.2011 - 17:44
door 945i
In principe niet veel, maar toch iets... In het voordeel van de diesel.
Voor beide geldt wel dat ze altijd goed onderhouden moeten zijn geweest.

Geplaatst: 18.09.2011 - 18:06
door broembroem
Uiteraard moeten ze goed onderhouden zijn geweest. Zijn wij naief als we daarin de NAP verlangen? Of is dat ook niet betrouwbaar?

Geplaatst: 18.09.2011 - 19:00
door bart simpson
op een importauto zegt een NAP idd niets, en bij een auto die zelf onderhouden is niets tot erg weinig

Geplaatst: 19.09.2011 - 08:47
door Doeke Dobma
NAP zegt alleen iets over de km-stand bij een van origine Nederlandse auto. Als de km-stand overeenkomt met de NAP, betekend dat dat er niet gerommeld is met de km-stand(uitzonderingen daargelaten). Het zegt niets over hoe de auto die km-stand heeft bereikt, met veel of weinig 'ellende'.
Veel rekeningen en veel vervangen onderdelen klinkt natuurlijk mooi, dan moet ie toch wel in goede staat zijn, maar je kunt je ook afvragen waarom er zoveel vervangen is. Ging er dan zoveel stuk?

Wij rijden sinds december een S60, vergelijkbaar met V70 dus. In eerste instantie keken we naar een V40. We hadden een model gezien en bereden (2.0 2003) maar toen we hem wilden kopen(na een paar dagen denken) visten we net achter het net; iemand was ons voor geweest, helaas. Verder gezocht, een 2.0T gezien en bereden, maar de motor bokte en hield in op hogere toeren(bekend probleem bij 2.0T) en de staat van de rest van de auto deed mij vermoeden dat e.e.a. niet helemaal eerlijk was. Nog bij een mooie mintgroene 2.0 wezen kijken bij een autobedrijf in Eelde, deze staat nog steeds te koop! En niet zo gek, was ook een verdachte auto en een slijmerige verkoper. Naden carrosserie waren niet helemaal jofel, voorbumper had duidelijk een tik gehad, motor was warm(we hadden aangekondigd dat we kwamen). Al met al teveel verdachte omstandigheden.
Toen toch eventjes kijken bij een S60 die in de buurt stond. Dit was een schot in de roos. Alles was goed, alles klopte, alles werkte, garantie, redelijke prijs(goedkoop is meer dan eens duurkoop) en een betrouwbaar adres. Deze auto stond bij een dorpsgarage zonder fanatieke verkoopaspiraties, lekkere down-to-earth benadering, geen praatjes. De S60/V70 serie is inderdaad luxer en ruimer dan een S/V40.

Maar, een S60/V70 is ook beduidend duurder dan een S/V40. Denk aan wegenbelasting, verbruik en verzekering, alles in het voordeel van de S/V40. Ik wist dit van tevoren heb dus ook geaccepteerd dat een S60 een duurdere keuze zou zijn.
Tevens is een S60/V70 duurder in onderhoud. Er zit meer is, dus er kan meer stuk. Reparaties zijn duurder omdat er (in de regel) meer arbeidstijd nodig is dan bij een S/V40.

Wij hebben overigens een benzine gekocht, met <20.000km per jaar.

Waar woon je ergens? Wellicht zijn er forumleden waarbij je eens een ritje kunt komen maken.

Geplaatst: 19.09.2011 - 09:39
door broembroem
Wij wonen in Deventer.

We realiseren ons inderdaad heel goed dat een V70 ons meer geld per maand kost dan de V40. Dat is iets wat we ook accepteren. Als ik bedenk dat we straks 1 of 2 x per jaar 3000 km heen en 3000 km terug moeten maken dan is dat denk ik het ook wel waard. Zo'n rit moet je maken zonder al te moe te worden van het zitten in een auto op zich natuurlijk.
Die maandelijkse kosten is iets waar we zeg maar meer rekening mee houden dan het aanschafbedrag zelf. Dat is tenslotte maar eenmalig en de andere kosten heb je elke maand. Van wat ik begrijp zouden we per maand (even de lange ritten naar buitenland niet meegerekend) zo'n 350 euro kwijt zijn aan de V70. Zo'n 250 aan de V40. Onderhoud nog even buiten beschouwing gelaten natuurlijk. Daar moeten we gewoon een potje voor maken. Alhoewel we hopen zo min mogelijk pech te hebben natuurlijk. DAt zou ook wel eens een fijne afwisseling zijn :)

Geplaatst: 19.09.2011 - 09:46
door bart simpson
kijk anders naar een V70/875, (1997/2000), vierkant, stoer, ruimte en relatief goedkoop of naar een 945, nog vierkanter, nog ruimer, en nog goedkoper...

Geplaatst: 19.09.2011 - 10:00
door elvis69
Ik zou op zich wel eens willen rijden maar denk niet dat de Volvo dealer op mij zit te wachten als ik zeg dat we nog minimaal 4 maanden nodig hebben om te sparen haha.

In antwoord: je mag best een stukkie sturen in mijn auto als je dat zou helpen.
..

Geplaatst: 19.09.2011 - 10:15
door gold
Of een stoere 240 ;)

Los van de financien is een V70 natuurlijk een fijnere auto om hele lange einden mee te rijden dan een V40.

Ik heb er heel wat gehad V40's en ik moet zeggen dat het wel lekker rijden was en ook voldoende luxe had (hangt beetje af van uitvoering natuurlijk).

Een ding vind ik wel voor de V40 pleiten: in zijn klasse heeft ie een hele mooie en ruime laadvloer. Vergelijk die met zijn opvolger (V50) en je wordt claustrofobisch ;)

Binnenkort is er in Gorinchem een klassieker beurs, worden ook veel (vaak leuke/ruime/mooie/goede) volvo's aangeboden... En gezellig dagje uit!

Geplaatst: 19.09.2011 - 10:53
door broembroem
Thx Elvis. Wil ik t.z.t. graag een keertje doen!

Duidelijk. Dus voor lange einden, V70 het lekkerst. Duurder, maar ok, je mag een beetje over hebben voor comfort.

Overigens, is het waar dat je met diesel meer km's op een tank rijdt dan met een benzine?

Brengt mij meteen op een volgende vraag.

Hoeveel km's rijden jullie op een volle tank? Benzine en Diesel uiteraard.