Vermogen valt weg, onregelmatig (verhoogd) stationair,
Geplaatst: 18.09.2011 - 16:58
De laatste dagen ondervind ik veel problemen met mijn S60.
Het begon vorige week woensdagavond. Ik reed in de stad, 50 km/u, naar huis toen ik bij het verlaten van een rotonde gas wilde geven en er (bijna) niets gebeurde. Het leek alsof ik geen vermogen meer had. Het toerental bleef onverminderd, ongeacht de versnelling, steken op ruim 2000. This aangekomen liet ik de auto even stationair draaien. Na enkele seconden verhoogd toerental, ca. 2500, begin het toerental langzaam te zakken. Met het zakken begon de motor steeds onregelmatiger te draaien totdat het bij zo'n 1500 rpm leek alsof de auto op 3 of 4 cilinders draaide. De auto begon te schudden en te bonken. Hierop heb ik het contact uitgezet. Meerdere herstarts deden niets veranderen. Hierop heb ik het gelaten voor wat het was en heb ik Volvo Assistance gebeld. Een half uur later om 23.30 stond de ANWB Wegenwacht voor mijn deur.
De wegenwacht (WW) startte de auto en de zaak leek weer normaal. Wel een ietwat 'rauw' lopende motor wat helemaal bleek toen de WW de motorkap opendeed. De WW zag wél een dun zwart niet zo heel flexibel slangetje wat afkomstig leek vanaf het luchtfilterhuis (?) en wat siste. Hij stak dit slangetje in een rubber iets rechts voor op het motorblok (als je voor de auto staat) waarna de motor(loop) tot rust leek te komen. Mooi, echter nu verscheen wel (voor de eerste maal) in het display van de boordcomputer de melding 'Motormanagement Service Spoed' met het rode waarschuwingssymbool. Het uitlezen leverde 2 meldingen op, eenmaal P0101, wat te maken zou hebben met de maf-sensor en eenmaal P1610. De WW heeft de zaak gereset en het euvel leek te zijn opgelost. Ik kreeg de foutmeldingen wel mee, die ik zou moeten overleggen met de dealer als ik bij hem zou zijn vanwege deze storing.....
Donderdag naar mijn werk in Almere gereden over de snelweg en er was niets meer te merken. Mooi. Aan het eind van de werkdag op weg naar huis kreeg ik weer te maken met de/een (nieuwe) storing. Bij het naar de snelweg rijden voelde ik al af en toe momenten van hikjes. Bij het invoegen naar en op de snelweg, A6 richting Lelystad, deed alles het nog steeds. Echter bij het willen gaan inhalen viel het vermogen weg en de melding 'Motormanagement Service Spoed' verscheen. Omdat ik dus links reed en het verkeer op de rechterbaan mij niet wilde inhalen, want dat mag rechts niet......., had ik even moeite om naar de vluchtstrook te rijden. Hier liep de auto weer met een verhoogd toerental stationair en begon weer te zakken. Dit zakken ging niet erg soepel, maar wel veel minder schokkend als de avond daarvoor. Het contact uitgedraaid en op zoek naar mijn Volvo Assistance pas. Op het moment dat ik ging bellen heb ik nog eens de motor aangezet. Deze sloeg aan en liep alsof er niets was gebeurd. Ik heb toen mijn telefoontje afgebroken en heb ik mijn weg vervolgd. Zonder problemen.
Vrijdagochtend naar mijn dealer in Lelystad gereden en de situatie uitgelegd. De auto is aan de meterkast gehangen. Hierbij kwamen geen foutmeldingen naar voren. Op dat moment kon er weinig aan gedaan worden...... De foutmeldcodes van de WW betekenden ook niets voor de dealer, omdat zij niet met de door de WW gebruikte apparatuur werken.
Ik ben (probleemloos) naar mijn werk gereden. Ook 's middags terug weer een porbleemloze rit. De dealer gaf overigens aan dat door de problemen op de vluchtstrook de BC zichzelf zou kunnen hebben gereset. Dit geloofde ik, omdat de rit van en naar mijn werk probleemloos verliep.
Zaterdag een ritje van 20 km v.v. over 80km wegen die ook probleemloos verliep.
Mooi, tot vanmiddag. Halvewerge de rustige rit over de Oostvaardersdijk, Lelystad - Almere, viel wederom tijdens een inhaalactie het vermogen weg. En weer verscheen de melding 'Motormanagement Service Spoed' in het display van de BC. Ik ben toen gestopt in een pechhaven. Op zich liep de motor mooi rond, maar ietwat verhoogd, tot een normaal toerental na enkele malen starten. De motor liep normaal, maar wel met de melding in het display van de BC. Ook was het rode waarschuwingslampje in de klokkenwinkel vernaderd in een oranje kleur. Na een half uur verscheen de WW die ik weer via Volvo Assistance had ingeschakeld. Deze startte de auto en alsof de duvel er mee speelt, de motor liep weer zoals deze moet lopen. Geen verhoging van het toerental, geen onregelmatige loop en geen lampjes en meldingen.
NB Toen ik de straat uitreed leek de motor wel een beetje in te houden. Toen kreeg ik al een soort van voorgevoeld, maar ik hoopte dat dit lag aan de koude motor.
Ik wil morgenochtend weer naar mijn dealer gaan, maar wat kan ik nu zeggen? Natuurlijk ik zal mijn avontuur melden, maar zul je weer zien, er zal geen foutmelding te zien zijn, maar dat is natuurlijk vooruit lopen op de feiten.
Wat kan er aan de hand zijn? Natuurlijk dit zijn vage klachten. Maar wat kan ik nu mijn dealer melden?
Het begon vorige week woensdagavond. Ik reed in de stad, 50 km/u, naar huis toen ik bij het verlaten van een rotonde gas wilde geven en er (bijna) niets gebeurde. Het leek alsof ik geen vermogen meer had. Het toerental bleef onverminderd, ongeacht de versnelling, steken op ruim 2000. This aangekomen liet ik de auto even stationair draaien. Na enkele seconden verhoogd toerental, ca. 2500, begin het toerental langzaam te zakken. Met het zakken begon de motor steeds onregelmatiger te draaien totdat het bij zo'n 1500 rpm leek alsof de auto op 3 of 4 cilinders draaide. De auto begon te schudden en te bonken. Hierop heb ik het contact uitgezet. Meerdere herstarts deden niets veranderen. Hierop heb ik het gelaten voor wat het was en heb ik Volvo Assistance gebeld. Een half uur later om 23.30 stond de ANWB Wegenwacht voor mijn deur.
De wegenwacht (WW) startte de auto en de zaak leek weer normaal. Wel een ietwat 'rauw' lopende motor wat helemaal bleek toen de WW de motorkap opendeed. De WW zag wél een dun zwart niet zo heel flexibel slangetje wat afkomstig leek vanaf het luchtfilterhuis (?) en wat siste. Hij stak dit slangetje in een rubber iets rechts voor op het motorblok (als je voor de auto staat) waarna de motor(loop) tot rust leek te komen. Mooi, echter nu verscheen wel (voor de eerste maal) in het display van de boordcomputer de melding 'Motormanagement Service Spoed' met het rode waarschuwingssymbool. Het uitlezen leverde 2 meldingen op, eenmaal P0101, wat te maken zou hebben met de maf-sensor en eenmaal P1610. De WW heeft de zaak gereset en het euvel leek te zijn opgelost. Ik kreeg de foutmeldingen wel mee, die ik zou moeten overleggen met de dealer als ik bij hem zou zijn vanwege deze storing.....
Donderdag naar mijn werk in Almere gereden over de snelweg en er was niets meer te merken. Mooi. Aan het eind van de werkdag op weg naar huis kreeg ik weer te maken met de/een (nieuwe) storing. Bij het naar de snelweg rijden voelde ik al af en toe momenten van hikjes. Bij het invoegen naar en op de snelweg, A6 richting Lelystad, deed alles het nog steeds. Echter bij het willen gaan inhalen viel het vermogen weg en de melding 'Motormanagement Service Spoed' verscheen. Omdat ik dus links reed en het verkeer op de rechterbaan mij niet wilde inhalen, want dat mag rechts niet......., had ik even moeite om naar de vluchtstrook te rijden. Hier liep de auto weer met een verhoogd toerental stationair en begon weer te zakken. Dit zakken ging niet erg soepel, maar wel veel minder schokkend als de avond daarvoor. Het contact uitgedraaid en op zoek naar mijn Volvo Assistance pas. Op het moment dat ik ging bellen heb ik nog eens de motor aangezet. Deze sloeg aan en liep alsof er niets was gebeurd. Ik heb toen mijn telefoontje afgebroken en heb ik mijn weg vervolgd. Zonder problemen.
Vrijdagochtend naar mijn dealer in Lelystad gereden en de situatie uitgelegd. De auto is aan de meterkast gehangen. Hierbij kwamen geen foutmeldingen naar voren. Op dat moment kon er weinig aan gedaan worden...... De foutmeldcodes van de WW betekenden ook niets voor de dealer, omdat zij niet met de door de WW gebruikte apparatuur werken.
Ik ben (probleemloos) naar mijn werk gereden. Ook 's middags terug weer een porbleemloze rit. De dealer gaf overigens aan dat door de problemen op de vluchtstrook de BC zichzelf zou kunnen hebben gereset. Dit geloofde ik, omdat de rit van en naar mijn werk probleemloos verliep.
Zaterdag een ritje van 20 km v.v. over 80km wegen die ook probleemloos verliep.
Mooi, tot vanmiddag. Halvewerge de rustige rit over de Oostvaardersdijk, Lelystad - Almere, viel wederom tijdens een inhaalactie het vermogen weg. En weer verscheen de melding 'Motormanagement Service Spoed' in het display van de BC. Ik ben toen gestopt in een pechhaven. Op zich liep de motor mooi rond, maar ietwat verhoogd, tot een normaal toerental na enkele malen starten. De motor liep normaal, maar wel met de melding in het display van de BC. Ook was het rode waarschuwingslampje in de klokkenwinkel vernaderd in een oranje kleur. Na een half uur verscheen de WW die ik weer via Volvo Assistance had ingeschakeld. Deze startte de auto en alsof de duvel er mee speelt, de motor liep weer zoals deze moet lopen. Geen verhoging van het toerental, geen onregelmatige loop en geen lampjes en meldingen.
NB Toen ik de straat uitreed leek de motor wel een beetje in te houden. Toen kreeg ik al een soort van voorgevoeld, maar ik hoopte dat dit lag aan de koude motor.
Ik wil morgenochtend weer naar mijn dealer gaan, maar wat kan ik nu zeggen? Natuurlijk ik zal mijn avontuur melden, maar zul je weer zien, er zal geen foutmelding te zien zijn, maar dat is natuurlijk vooruit lopen op de feiten.
Wat kan er aan de hand zijn? Natuurlijk dit zijn vage klachten. Maar wat kan ik nu mijn dealer melden?