Pagina 1 van 2
bij warme motor hikken en inhouden tussen 2000 a 3000rpm
Geplaatst: 21.09.2011 - 21:03
door peter d
Hallo, nog steeds probleem auto van mijn vrouw :
V40 1.8 122pk 2002
Klacht: hikken en inhouden tussen 2000 a 3000rpm bij constante snelheid/gas met warme motor.
reeds gedaan: gasklephuis via luchtinlaat gereinigd. ( dacht dat probleem opgelost was..... niet dus! )
Auto bij Volvo uit laten lezen en deze vertelde dat de 2e lambdasensor defect zou zijn.
Sensor vervangen....probleem nog steeds niet opgelost. ( ruim 200,-Euro ! )
Auto terug naar Volvo.... probleem niet waarnomen door monteur !
Wederom computer uitgelezen, geen foutcodes.
En er wordt verteld : probleem niet kunnen waarnemen, geen foutcodes dus verdere diagnose niet mogelijk !
Auto heeft voordat zomer begon distributie en volledig juist onderhoud gehad volgens schema ( incl. lucht en brandstoffilter )
Wat moet ik hier nou mee ?? Hopelijk heeft iemand een mogelijke oplossing want er is niet mee te rijden... :? zucht...
Geplaatst: 23.09.2011 - 16:16
door misterxxx
Hi het klinkt een beetje simpel maar wat ik altijd doe als eerste in jouw geval is een injectie reiniger toevoegen aan de brandstof.
Proberen waard.
Geplaatst: 23.09.2011 - 16:21
door 945i
Ik neem aan dat die garage ook niet gek is... Zit het niet tussen de oren?
Als het dan duidelijk waarneembaar is, dan ga je toch samen met de monteur rijden, en zegt; hier! voel je dat niet dan?! Maken voor die 200€ die je al hebt!
Je begrijpt, dit is niet de manier, maar je begrijpt wel wat ik bedoel.

Geplaatst: 23.09.2011 - 16:35
door Ramon&Ramon
Wanneer is het inhouden begonnen?
Na het vervangen van de distributieriem?
Of is dat niet het geval.
Meestal zit dat probleem in een defecte bougie,die onder hoge belasting niet goed vonkt of een bobine die moeilijk doet,hebben ze hem uitgelezen ook tijdens het rijden?
Ik denk met vier nieuwe bougies dat het probleem opgelost is en kijk of er geen brandplekken aan de zijkant van de bobines zit.
Geplaatst: 23.09.2011 - 21:27
door peter d
- misterxxx : dit heb ik al reeds gedaan zonder resultaat.
- 945 : ja, dat ga ik nog doen. Ik laat het hier niet bij zitten.
Dit soort problemen kom ik heeeeel soms tegen bij Kia en Nissan waar ik mee werk. Meestal wordt dit wel opgelost.
Op't werk hebben wij ook een universele uitlezer. Mijn S60 kan ik wel uitlezen maar de V40 helaas niet....wel vreemd.
- Ramon&Ramon, ik zit ook te denken aan wat jij hier schrijft.
Auto heeft wel complete grote beurt gehad afgelopen mei incl.complete distributie.
Probleem doet zich voor, schat zo rond juni ??
Tankreiniger helpt niet.
Ik ga ik nog met de Volvo monteur rijden.
Jouw advies zal ik zeker opvolgen. Ik kom er op terug.
( ps. gelukkig heb ik dealerkorting bij de Volvo maar als particulier zijnde ben je echt de sjaak met dit soort klachten ! )
Geplaatst: 26.09.2011 - 20:30
door peter d
Nou, zaterdag weeeeer brandstoftoevoeging in tank gedaan.
Deze keer de grote die gebruikt wordt voor/tot een 80L tank.
( V40 = 55L toch? ) Met de hoop voor agressievere reiniging.
2x Flink stuk warm gereden met constant ca. 4500 a 5000 rpm.
Vanochtend meegenomen naar het werk om te kijken ivm hikken stoten en inhouden.....niets !!
Hopelijk blijft dit zo.
waarschijnlijk duidt dit toch op vervuiling, wel vreemd eigenlijk.
Misschien beter om altijd Shell V-power te tanken of benzine met hoger octaan ???
Volvo is zo vriendelijk om de lambdasonde niet terug te nemen omdat dit speciaal besteld en elektronisch is.
Lekker he ?!.... ik snap wel dat sensoren niet zomaar teruggenomen worden. Dat doe ik ook niet bij mijn klanten....maar als het probleem niet opgelost is kom ik deze wel tegemoet. Volvo doet dit dus niet.
Maar nu maar zien of het daadwerkelijk is opgelost..... ik kom er weer later op terug

Geplaatst: 26.09.2011 - 20:33
door blastaway
De Vpower zou ik niet nemen. Ik ging voor BP. Vpower geloof ik niet zo in en merk ik niks van. Als ik bij BP tank is het wel aanzienlijk beter en zuiniger.
Geplaatst: 26.09.2011 - 21:38
door peter d
Bedankt voor de tip !

Geplaatst: 08.10.2011 - 20:10
door peter d
Zo, ik kom er weer op terug.... NIET OPGELOST.
Auto slaat ook tijdens rijden zomaar af !
Wel ben ik er achter gekomen dat als de tank 100% vol is dat het probleem vele malen erger is.
( tank onder de auto is vacuumgezogen...ook als tankdop los is, tankvlotterdraad reeds hersteld)
Ik vermoed dat het te maken heeft met de brandstoftank. Misschien een beetje raar gedacht, maar toch.
Als de tank half leeg is, is het probleem vrijwel weg....weird !!
Ik ben er zeker van dat het voor 80% een brandstofprobleem is. Als het een bobine, bougie of sensor zou zijn zou het altijd moeten zijn, ook met halfvolle tank toch ??
Ik denk te beginnen met een andere (gebruikte) brandstoftank incl. brst.pomp en vlotter. Daarna zie ik het wel weer. :?
Geplaatst: 09.10.2011 - 01:35
door Iroll
Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen?
Geplaatst: 09.10.2011 - 11:45
door peter d
Brandstoffiler is afgelopen mei vervangen ivm groot onderhoud, en voor het zekere 2wk geleden weer om dit uit te sluiten. ( misschien was het filter wel niet goed, maar dat blijkt achteraf wel zo.).
Vreemd is dat het met volle tank is en als deze half leeg is, dan is het vrijwel niet tot helemaal niet.
Geplaatst: 09.10.2011 - 13:41
door Ramon&Ramon
Probleem zit denk ik in het koolstoffilter of de aansturing ervan,de evapklep is defect neem ik aan,een en ander is te controleren via vida.
Het filter raakt verzadigd,omdat de klep niet goed functioneerd,vandaar de klachten..
Geplaatst: 09.10.2011 - 13:41
door Ramon&Ramon
Je zou zeggen dat de dealer ook op dit idee zou moeten komen,maar ok,even goed laten controleren nog een keer..
Geplaatst: 09.10.2011 - 20:13
door peter d
Ramon&Ramon, bedankt ! Ga ik ook nog even controle op uitvoeren!
Geplaatst: 09.10.2011 - 23:39
door Ramon&Ramon
Succes!
Geplaatst: 17.10.2011 - 21:26
door peter d
Ramon&Ramon : Evap is vervangen ( kostte 23,- incl.btw) dus daar hoefde ik niet over na te denken. Helaas is het probleem niet verholpen.
Mij is nu 100% zeker dat het hikken en inhouden heel erg is als de tank helemaal vol is.
Met een halve wordt het probleem minder of bijna niet. Als ik de tankdop los draai hoor ik heel erg lang geborrel ivm dat de tank weer een beetje zijn normale vorm krijgt. Deze was helemaal naar binnen/vacuum gedrukt. Andere tankdop al geprobeerd ivm ontluchting.... geen effect.
Ik zit echt aan een nieuwe/gebruikte brandstoftank te denken, want de tankmeter werkt ook niet 100% (reeds draad hersteld ).
Misschien komt er iets knel te zitten als de tannk vol is en vacuum gezogen wordt.
Of is de ontluchting niet goed ?? ??
Mijn collega wil evt. brandstofdrukken gaan meten. Ik denk dat dit niet het probleem is maar toch weet je....
hoplijk komt de oplossing wel steeds dichterbij.... :? ( zucht.....)
Geplaatst: 17.10.2011 - 23:37
door Ramon&Ramon
De andere mogelijkheid is,de ontluchtingsslang achter de vulopening zit dicht,de vulslang en onluchting zit bij elkaar en die loopt naar voren naar het koolstoffilter,is deze ook gecontroleerd?
In de tank zelf zit het probleem niet.
in de tank heerst altijd een vacuum,dat is om benzine damp in de auto te voorkomen.
Er is in die tijd een modificatie geweest met betrekking tot de vulslangen en toebehoren.
je moet het echt zoeken in het koolstoffilter of de slangen er naar toe enz.
Geplaatst: 18.10.2011 - 21:08
door peter d
Hallo Ramon&Ramon,
Ik heb Volvo Svala gebeld en de wp chef gesproken ivm modificatie vulslangen/toebehoren. Deze campagne staat/stond niet open op deze auto.
Volgens hem gaat het koolstoffilter nagenoeg niet stuk bij deze auto. ( uiteraard ga ik deze met mijn collaga nog controleren).
Af en toe komt hij nog wel eens een defecte brandstofpomp tegen bij de s/V40.
Eigenlijk dacht hij ook aan de ontluchting. ( alleen gek dat hij ook hikt/stoot zonder tankdop :? )
Alle ontluchtingsslangen gaan nog gecontroleerd worden.
Ik kom er later nog op terug.
Iedereen tot nu toe hartstikke bedankt voor de reactie's !!

Geplaatst: 18.10.2011 - 23:26
door Ramon&Ramon
peter d schreef:Hallo Ramon&Ramon,
Ik heb Volvo Svala gebeld en de wp chef gesproken ivm modificatie vulslangen/toebehoren. Deze campagne staat/stond niet open op deze auto.
Volgens hem gaat het koolstoffilter nagenoeg niet stuk bij deze auto. ( uiteraard ga ik deze met mijn collaga nog controleren).
Af en toe komt hij nog wel eens een defecte brandstofpomp tegen bij de s/V40.
Eigenlijk dacht hij ook aan de ontluchting. ( alleen gek dat hij ook hikt/stoot zonder tankdop :? )
Alle ontluchtingsslangen gaan nog gecontroleerd worden.
Ik kom er later nog op terug.
Iedereen tot nu toe hartstikke bedankt voor de reactie's !!

Dat snap ik dat hij het niet kan terug vinden,dat is al van een aantal jaren geleden die modificatie.
En dat een koolstoffilter geen of weinig problemen geeft,daar klopt ook niet veel van,een goeie diagnose stellen is toch niet zo moeilijk?
Als hij ook hikt zonder dop,dan moet er ook iets anders aan de hand zijn,zo simpel is het.
Een defecte brandstofpomp komt tot uiting als je een benzinedruk test doet,je hoeft alleen maar het een en ander te meten en je weet wat er mis is.
Vreemd verhaal vind ik het..
Geplaatst: 19.10.2011 - 21:56
door peter d
vd week gaan we verdere diagnose doen. Mochten we niet uitkomen, dan is er gelukkig een meevaller: er is toevallig een V40 uit 2001 1.8 ingeruild met 180.000km op de klok.(moet nog wel binnenkomen) Deze auto kan ik met mijn collega gebruiken om evt. onderdelen uit te wisselen zodat er mogelijk iets uitgesloten wordt.
Ik kom er later op terug.