Pagina 1 van 2

HU-603 verlichting en stuurbediening doen niets

Geplaatst: 22.09.2011 - 23:40
door RVF
sinds een paar dagen heb ik een heel vreemd autoradio-probleempje. ik heb een HU 603 in mijn V70 van 2002. 't is de originele radio.. en die werkte intussen al vijf jaar zonder problemen.

maar nu, als ik het contact aanzet, gaat de knopverlichting nog een drietal seconden aan om dan uit te gaan.. en binnen die drie seconden werkt de stuurbediening ook. daarna is het gedaan.. geen verlichting, geen stuurbediening, maar verder werkt de radio gewoon zoals het hoort. en dat is elke keer als het contact aangaat. dus ook als ik even het contact afzet en weer onmiddellijk terug op. en als ik rondrij komt het na een minuutje of vijftien allemaal gewoon terug.. heel bizar.

wat zou dit kunnen zijn? met dat vreemde weer afgelopen zomer (warm-koud-warm-koud) heb ik al wat probleempjes gehad met zekeringen en lampjes.. zou dit ook een gebarsten soldering op een printplaat kunnen zijn? alleen het feit dat de verlichting en de stuurbediening elke keer werkt bij het contact, lijkt dit wel tegen te spreken.

alvast bedankt om mee te denken!

Geplaatst: 23.09.2011 - 10:04
door JeroenSpock
Verlichting en stuurbediening gaan toch via cabus? Je zou denken aan een geknikt kabeltje ofzo, maar dan zou het de eerste 3 seconde ook niet kunnen werken.

Geplaatst: 23.09.2011 - 12:39
door M@rcel
De verlichting doet het drie seconde. En de stuurbediening? Helemaal niet of ook drie seconde?

Geplaatst: 23.09.2011 - 21:31
door RVF
werkt alletwee dus gedurende drie seconden en dan een hele tijd niets meer..

Geplaatst: 23.09.2011 - 21:34
door sbv
software van slag ? auto uitlezen een optie ?

Geplaatst: 23.09.2011 - 21:48
door M@rcel
Probeer eens:

- Minpool accu los
- Uurtje wachten
- Contact op II
- Minpool accu vast

Geplaatst: 23.09.2011 - 22:36
door Oceanracer
En tijdens dat uurtje wachten de losgehaalde kabel van de minpool tegen die van de pluspool houden.

Geplaatst: 27.09.2011 - 10:30
door RVF
m@rcel: sorry dat ik er even naar vraag voordat ik er zomaar aan begin, maar wat doet dat dan? is dat een soort reset? en waarom moet ik de minpool tegen de pluspool houden (kans dat ik me hier als een totale loser laat uitschijnen)?

als ik het internet zowat afschuim, lijkt het erop dat ik dezelfde symptomen heb als bij iemand die net een vervangradio heeft geplaatst en waarbij de software nog niet is gematched met de wagen.. dus het zou inderdaad wel eens een software issue kunnen zijn (gruwel).

Geplaatst: 27.09.2011 - 10:38
door Oceanracer
Met de accu losgekoppeld en de kabels tegen elkaar aan, wordt inderdaad de boel gereset. Kan geen kwaad, maar je zult wel merken dat de auto zich tijdens de eerste ritten weer moet inleren. Kan verder absoluut geen kwaad. Baadt het niet, schaden doet het zeker niet. Als ik mij niet vergis, hoef je zelfs je radio niet eens opnieuw te programmeren.

Als bovenstaande niet helpt, zal de auto toch aan de computer moeten...

Geplaatst: 27.09.2011 - 11:50
door M@rcel
Of het zo'n rigoreuze reset is als Oceanracer beschrijft, weet ik niet. Maar het is het proberen waard.

Omdat bij jou het soms wel/soms niet fout gaat, is het probleem niet direct vergelijkbaar met de situaties die je op het internet hebt aangetroffen.

Als het een slechte verbinding in de canbus is, dan zal "auto uitlezen" dit waarschijnlijk bevestigen.

Waar woon je?

Geplaatst: 27.09.2011 - 12:08
door RVF
ok, lijkt me dan inderdaad de moeite waard om het te proberen. als mijn auto dan toch aan de computer moet, zal ik meteen laten kijken naar de software van de automaat... bedankt alvast om jullie hoofden hierover te breken. ik woon trouwens in belgiƫ, ruime omgeving van antwerpen.

Geplaatst: 27.09.2011 - 12:10
door M@rcel
hmm, is net even te ver weg voor me. ;)

Geplaatst: 27.09.2011 - 12:58
door Oceanracer
Heb vorige week nog hetzelfde gedaan ivm problemen met de ETM. Na de reset was deze weer verhoogd stationair, wat na de tweede rit verdwenen was. Hij trekt ook vlotter op na een reset. Aangezien RVF ook een benzinemotor heeft, dacht ik dat het handig was hem hier vast op voor te bereiden. :-)

Geplaatst: 27.09.2011 - 13:03
door M@rcel
ok, goed om te weten. :)

Geplaatst: 27.09.2011 - 13:04
door Oceanracer
Whahaha, nou verwacht er geen wonderen van hoor! Na een paar ritjes is alles weer normaal. :D

Geplaatst: 28.09.2011 - 20:34
door RVF
heren,

mag ik jullie van harte danken? het probleem is hiermee inderdaad opgelost! ik zal met plezier alle zenders terug programmeren, want de verlichting en de stuurbediening werken terug zoals het hoort. geweldig, ik maakte me al klaar voor een bezoek aan de dealer.

dat van dat vlotter optrekken heb ik nog niet meteen gemerkt. en ik heb ook niet de indruk dat de software van de automatische versnellingsbak er iets aan gehad heeft (wordt dat mee gereset?).

BEDANKT!

Geplaatst: 28.09.2011 - 20:48
door Oceanracer
Verder niet te veel aan denken en genieten van het feit dat het weer werkt! :-)

Geplaatst: 28.09.2011 - 20:49
door M@rcel
kijk, dat zijn prettige verhalen! :)

Geplaatst: 29.09.2011 - 09:15
door RVF
hm, ik ben er toch niet helemaal vanaf. vanochtend bij de rit naar het werk had ik het probleem weer, en toen ik eens aangekomen opnieuw het contact heb afgezet en weer aan, was het probleem terug verdwenen.

kan het misschien zijn dat de software van slag is door een te lage accuspanning ofzo?

Geplaatst: 29.09.2011 - 22:00
door Oceanracer
Lijkt mij sterk dat alleen die storing de kop op zou steken en dat je er verder niks aan merkt. Kan in dat geval dan eigenlijk niet aan de accu te liggen.

Ik had overigens geen problemen met mijn ETM, maar het motormanagementlampje ging branden en dat kreeg ik niet meer uit. Ook niet na een aantal keren starten/afkoelen. Afgelopen zomer ook een keertje gehad, maar toen bleef het lampje de volgende dag uit. Na bovenstaande oplossing het lampje nog niet zien oplichten.