Pagina 1 van 2

Roetfilter niet meer verplicht

Geplaatst: 23.09.2011 - 11:45
door V70/2.4D/2003
Roetfilter niet meer verplicht

AMSTERDAM - Auto's hoeven straks niet meer verplicht een roetfilter te hebben. Fabrikanten, overheid en brancheorganisaties zijn bezig met een akkoord dat uitgaat van het terugdringen van voldoende CO2-uitsoot.
Dat kan volgens beleidsmedewerker Poppink van brancheorganisatie TLN ook zonder roetfilter. De overeenkomst is bijna rond.


Bron: Telegraaf.nl

Geplaatst: 23.09.2011 - 12:09
door M@rcel
Ach ja, wat kan ons dat fijnstof nou schelen. Tenslotte is CO2 het buzzword en niet fijnstof.
:(

Geplaatst: 23.09.2011 - 12:29
door V70/2.4D/2003
Ach, weet je: afgelopen zondag in Spier zaten we ook zo eens over dat roetfilter te kletsen. Wat een ieder eigenlijk tot verbazing bracht was dat dat domme ding zich eens in de zoveel tijd schoon gaat branden, met behulp van dieselolie, en dat het verbuik om en bij de 1 :12 hangt.

Toen waren wij, in mijn optiek terecht, van mening dat dit feitelijk niet ten goede kwam aan het millieu. Immers: dat ding verzamelt de troep om het vervolgens op te gaan fikken. En waar blijft het afvalverbrandingsresultaat? Juist ja, daar.
En dus vond ik het wel aardig dat stukje uit de Televaag op het forum te knallen.

Geplaatst: 23.09.2011 - 12:43
door M@rcel
Er is toch echt wel een verschil. In plaats van het roet (= koolstof) als fijnstof uit te stoten, wordt het onder grote hitte verbrand tot CO2. Da's een stuk prettiger voor je longen als je langs een drukke weg woont.

Voorkomen dat er roet wordt gevormd is natuurlijk het beste.

Geplaatst: 23.09.2011 - 13:54
door sanco
Op zich ben ik het met je eens Marcel, maar als je alles tot onder de streep bekijkt wat een roetfilter ons kost qua geld en milieu weet ik het ook zo net nog niet, maar dat is met zoveel van deze zaken.

Wat tel je mee, en wat niet.
Aanpakken bij de bron is vrijwel altijd het beste, en dat gaat al heel aardig in nieuwste motoren. Wat dat betreft zou ik ze ook graag weer zien verdwijnen op het moment dat er een praktische / realistische uitstoot waarde wordt behaald.

En daarbij: de grove zaken worden gepakt, maar de echt fijne delen blijven gewoon uitgeblazen worden..

Veel van het stof komt immers van heel andere zaken (remmen. banden etc maar zeker ook van heel andere bronnen zoals landbouw en industrie)..
aanvullend: dit zou men ook eens moeten meewegen bij de aanleg van de vele rotondes in de provincie.. Heb weer een paar nieuwe in mijn omgeving mogen begroeten: kijk eens naar het vrachtverkeer: hop in de remmen wringend door de bocht en weer vol op het gas...
das inderdaad Uche uche Bart :wink: daar valt vast heel veel CO2 winst te behalen...

Geplaatst: 23.09.2011 - 13:56
door bart simpson
uche, uche....

Geplaatst: 23.09.2011 - 14:34
door 945i
Mooi hoor, pijpie naar beneden gebogen en dikke klodders roet op het asfalt. 8)

Geplaatst: 23.09.2011 - 15:51
door Ramon&Ramon
V70/2.4D/2003 schreef:Ach, weet je: afgelopen zondag in Spier zaten we ook zo eens over dat roetfilter te kletsen. Wat een ieder eigenlijk tot verbazing bracht was dat dat domme ding zich eens in de zoveel tijd schoon gaat branden, met behulp van dieselolie, en dat het verbuik om en bij de 1 :12 hangt.

Toen waren wij, in mijn optiek terecht, van mening dat dit feitelijk niet ten goede kwam aan het millieu. Immers: dat ding verzamelt de troep om het vervolgens op te gaan fikken. En waar blijft het afvalverbrandingsresultaat? Juist ja, daar.
En dus vond ik het wel aardig dat stukje uit de Televaag op het forum te knallen.
Dat schoonbranden is meestal niet aan de orde door te korte ritten.
Vandaar ook de vele technische schades aan motoren,verdunning van de motorolie bijvoorbeeld.

Geplaatst: 23.09.2011 - 21:38
door Msuidgeest
Ik had ooit een Audi 80 met milieu turbo diesel. Die liep met moeite 1 op 13, inclusief EGR-klep. Na het verwijderen van de oxidatiekatalysator liep dat ding ineens 1 op 15.

Schiet mij maar lek.

Geplaatst: 23.09.2011 - 21:43
door sbv
Wat mij stoort is dat de auto gewoon zuipt met het roetfilter etc. Helaas geeft het verwijderen ervan een hoop ellende

Geplaatst: 23.09.2011 - 21:57
door bart simpson
wel verplicht of niet verplicht, de wetgeving bestaat bij de waan van de dag en getuigt zelden van een langetermijn visie.

Geplaatst: 23.09.2011 - 22:18
door sbv
bart simpson schreef:wel verplicht of niet verplicht, de wetgeving bestaat bij de waan van de dag en getuigt zelden van een langetermijn visie.
Helemaal mee eens

Geplaatst: 23.09.2011 - 22:58
door DawnBlueED
Ik ben het eens met de vijf posters boven me :roll:

Geplaatst: 24.09.2011 - 10:22
door Thijs
sbv schreef:Wat mij stoort is dat de auto gewoon zuipt met het roetfilter etc. Helaas geeft het verwijderen ervan een hoop ellende
Ik zit ook na te denken over verwijderen:
-Filter er tussen weg, recht stuk pijp er tussen. Wat betreft de inspuiting: Die zal niet gaan regenereren als de dP (drukverschil) over het filter niet te hoog wordt. Dus afblinden van de druk meetleidingen zou daarin voldoende moeten zijn. Hij zal geen extra brandstof meer inspuiten voor de regeneratie.

Zie ik nu wat over het hoofd?? Te simpel gedacht?

Geplaatst: 24.09.2011 - 10:46
door bart simpson
afkeur bij apk en terugvorderings risico eerder verstrekte BPM premie?

Geplaatst: 24.09.2011 - 15:20
door Thijs
Het gaat hier even over de praktische mogelijkheid. Plus dat het eerste topic mij verteld dat roetfilters straks niet meer verplicht zijn.

Geplaatst: 24.09.2011 - 15:37
door bart simpson
dat alles zal waarschijnlijk uitsluitend op nieuw te leveren auto's opgaan.

Geplaatst: 24.09.2011 - 15:46
door sanco
bart simpson schreef:afkeur bij apk en terugvorderings risico eerder verstrekte BPM premie?
eenmalig afkopen, is zo terugverdiend... :lol: (olie, brandstof. ellende, ergernis)

Geplaatst: 24.09.2011 - 16:11
door MN-NL
....en afgeschreven BPM ivm leeftijd auto....

Geplaatst: 24.09.2011 - 16:18
door 945i
En je mag geen Duitse stad meer in! :lol:

Wat een onzin allemaal met die filters, de tegenwoordige dieseltjes lopen twee keer zo goed zonder die prop in de uitlaat denk ik.

Turbo's moeten goed kunnen uitademen.