Pagina 1 van 2

Storing in het dimlicht

Geplaatst: 25.09.2011 - 01:20
door Camber
Hallo,
Ik heb sinds enige weken een v70 2.4t en die bevalt goed.
Nu heb ik sinds vannavond een storing in de verlichting het dimlicht wil niet aan.
Toen ik de auto starte wilde het dimlicht niet aan maar ging toch 5 minuten het dimlicht spontaan aan?
Na een ritje de auto uitgezet en vervolgens weer gestart maar geen dimlicht?
De stads, achter en grootlichten werken wel?

Het is een van de eerste v70's van het nieuwe type van dec 2000.

Groeten André

Geplaatst: 25.09.2011 - 07:46
door V70/2.4D/2003
Weest als eerste gegroet en welkom in dit Volvisten-huis. TEn aanzien van het voorstellen en daarbij min of meer verplicht plaatsen van een foto van de bolide mag ik je verwijzen naar het daarvoor bestemde topic "even voorstellen".

De klacht:
Mocht het een storing zijn: uit laten lezen bij de dealer.
Mocht het (bij toeval) zo zijn dat er twee lanpjes kapot zijn: vervangen.

Wat zegt de BC trouwens, geeft die geen melding?

NB: Hoe zit het met de garantie op deze auto?

Geplaatst: 25.09.2011 - 08:47
door toppertje
mmm,vreemd.
bij mijn weten gaat het dimlicht bij een V70 altijd aan.
ik denk,dat je een storing hebt.

Geplaatst: 25.09.2011 - 09:03
door sbv
toppertje schreef:mmm,vreemd.
bij mijn weten gaat het dimlicht bij een V70 altijd aan.
ik denk,dat je een storing hebt.
Hoeft niet, je kan het om laten zetten dat de 0 stand ook echt alles uit is

Geplaatst: 25.09.2011 - 09:37
door jpwg001
sbv schreef:
toppertje schreef:mmm,vreemd.
bij mijn weten gaat het dimlicht bij een V70 altijd aan.
ik denk,dat je een storing hebt.
Hoeft niet, je kan het om laten zetten dat de 0 stand ook echt alles uit is
Maar die functie houdt niet in dat ze pas na 5 minuten aangaan...

Geplaatst: 25.09.2011 - 09:45
door Camber
Hallo,

Dat voorstellen zal ik deze week even doen, ik heb geen garantie op de auto ik heb hem voor een zacht prijsje gekocht. :P

Ik ben er van overtuigd dat de lampjes niet stuk zijn want het licht ging spontaan aan op een gegeven moment.

Als ik aan de verlichtingsschakelaar draai hoor ik het relais van het dimlicht wel schakelen?

Geplaatst: 25.09.2011 - 09:51
door elianmars
Kijk eens of de lampjes wel goed in de fittingen zitten. Ze moeten echt goed doorgedrukt worden.

Geplaatst: 25.09.2011 - 18:46
door Oceanracer
Weet je wel zeker dat de juiste lampen gemonteerd zitten? Met juiste lampen doel ik op de voorgeschreven H7. Misschien heeft er wel iemand zitten hobbyen en zitten er xenonpitten in.

Geplaatst: 27.09.2011 - 14:46
door Camber
Hallo,
Bedankt voor de tips maar het wat de shunt op de CEM die verbrand was ik heb er een nieuwe ingezet en de verlichting is weer in orde.
Zie de foto.
Draadje kan op slot

Afbeelding

Geplaatst: 27.09.2011 - 15:25
door V70/2.4D/2003
Met dank voor het geven van de einduitslag.

Geplaatst: 27.09.2011 - 15:44
door Morgenstond
Dat was waarschijnlijk een dure grap...

Geplaatst: 27.09.2011 - 16:40
door Oceanracer
Het zal toch niet zo zijn dat er weer iemand zo'n ding heeft zitten doorboren?

Geplaatst: 27.09.2011 - 16:42
door V480-S60
Wat ik mij inderdaad afvraag is hoe ben je op het idee gekomen naar die shunt te kijken en daarbij. Hoe komt het dat dat ding is doorgebrand.

Geplaatst: 27.09.2011 - 16:44
door Oceanracer
Hint: After Market Xenon

Geplaatst: 27.09.2011 - 17:06
door diesel01
Die is mooi zwart, toch een vonken regen geweest.
Voor hetzelfde geld vakkelt er een auto af....

Geplaatst: 27.09.2011 - 18:10
door Camber
V480-S60 schreef:Wat ik mij inderdaad afvraag is hoe ben je op het idee gekomen naar die shunt te kijken en daarbij. Hoe komt het dat dat ding is doorgebrand.
De shunt zelf was niet doorgebrand maar de "AMP" stekker die er op zit het is eigenlijk een zwarte strip met 4 AMPtjes eraan zoals je op de foto ziet boven het verbrande plekje.

Ik heb op een ander forum de zelfde vraag gesteld en in het engels gezocht op google, het schijnt een regelmatig voorkomend probleem te zijn.

Geen dure grap een shunt van de sloop en zelf effe knutselen :D

Er zit geen xenon verlichting in de auto.

Groet

Geplaatst: 28.09.2011 - 08:34
door Oceanracer
Opmerkelijk. Hoewel hier op het forum aardig wat gebruikers zijn, komt het hier zeker niet regelmatig voor. Behalve dan bij de xenon-gebruikers, omdat de shunt dan niet op de juiste wijze is doorgeboord. Maar mooi dat het zo eenvoudig was op te lossen.

Geplaatst: 28.09.2011 - 11:57
door Rob2u
Oceanracer schreef:Opmerkelijk. Hoewel hier op het forum aardig wat gebruikers zijn, komt het hier zeker niet regelmatig voor. Behalve dan bij de xenon-gebruikers, omdat de shunt dan niet op de juiste wijze is doorgeboord. Maar mooi dat het zo eenvoudig was op te lossen.
Hoe doe je dat: '..... niet op de juiste wijze doorboren...'?

PS1. En nee, ik heb geen after-market Xenon's maar originele Valeo units....
PS2. en volgens mij is de bedoeling van een shunt dat deze het elektrische circuit waar de lampen deel van uitmaken bewaken v.w.b. overspanning/stroom. Het 'doorbranden' van de shunt heeft dus een oorzaak die m.i. niet is weggenomen door een nieuwe te plaatsen.....

Geplaatst: 28.09.2011 - 12:10
door Oceanracer
Laat ik het dan anders stellen: Niet op de juiste plaats doorboren. Da's in mijn ogen het zelfde als niet op de juiste wijze doorboren. :-)

En ik begrijp dat de shunt zelf niet was doorgebrand. Wellicht dat deze niet goed was geplaatst en de aansluiting erachter daarom te heet is geworden.

Geplaatst: 28.09.2011 - 12:20
door V480-S60
Overigens heel goed dat je dit nu naar voren brengt Camber. Maar het is heel vreemd dat dit gebeurt. Zoals Oceanracer naar voren brengt is het namelijk hier alleen bekend bij aftermarket xenon.

Ik zou dit zeker in de gaten houden. Want mogelijk is de oorzaak van het "doorbranden" van de AMP stekker veroorzaakt door een ander probleem.