Pagina 1 van 2

Trillende V70 D5

Geplaatst: 26.09.2011 - 10:54
door JeroenF
Mijn V70 D5 uit 2007 gekocht met 43000 km op de teller trilde al vanaf het moment dat ik hem kocht. Ook staat het stuur bij rechtuit rijden niet helemaal in het midden. De garage heeft onder garantie een paar keer de wielen gebalanceerd, maar dat hielp niet. Daarna een week met andere wielen en banden gereden, maar dat was het ook niet. Nu hebben ze de auto uitgelijnd en naar de aandrijfassen gekeken. Volgens hun zeggen zat er iets ruimte in de aandrijfassen en hebben ze deze in de naaf gefixeerd met lijm (borglak?). Het probleem lijkt nu weg, maar ik vraag mij af of dit niet een erg tijdelijke oplossing is? Lijmen aan de aandrijfassen?
Ook staat na het uitlijnen het stuur nog niet in het midden, maar ze kregen het niet beter dan dit werd mij verteld.

kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Geplaatst: 26.09.2011 - 11:04
door V70/2.4D/2003
Ergens klinkt mij dat wel bekend in de oren. Daar is hier op het forum al meer over geschreven (ten aanzien van het lijmen van de assen)

Van algemene bekendheid is het dat de S60 en V70 met regelmaat gedoe hebben met de stabistangetjes en daat geeft ook trillemientjes in de auto. Als je daar even op gaat zoeken kom je dat zeker weten wel tegen.

Maar: wat is de huidige KM-stand van de auto? Kan het zijn dat de auto schade heeft gehad? Je zou welhaast denken dat het ding korm is.

Geplaatst: 26.09.2011 - 11:14
door 945i
Kilometerstand is ook wel laag voor zijn leeftijd.. Waar komt de auto vandaan?

En inderdaad, schadeverleden?

Geplaatst: 26.09.2011 - 11:39
door JeroenF
De auto is altijd van de dealer geweest. Was in gebruik als leen auto en ook wel eens een tijdje verhuurd geloof ik. Volgens de dealer is er nooit schade geweest, maar of er een keer iemand flik een stoeprand mee geraakt heeft weten zij ook niet natuurlijk.

Hoe kom ik er achter of hij 'krom' is? En of hij echt geen schade gehad heeft?

Huidige stand is 58000.

Geplaatst: 26.09.2011 - 11:43
door 945i
Bij het vierkant uitlijnen moet naar boven komen welk(e) wiel(en) de meeste afwijking heeft/hebben..
Om dat je stuur scheef blijft staan na uitlijnen, denk ik dat er achter iets niet goed zit... Zou daar eerst eens mijn pijlen op richten...

En zoals het vorige bericht (de poster dan..) al aangaf, let even op de bandenslijtage.

Geplaatst: 26.09.2011 - 12:01
door JeroenF
Achter het stuur zit iets niet goed bedoel je? Niet in de wielophanging?

Geplaatst: 26.09.2011 - 12:07
door V70/2.4D/2003
Ik lees trouwens niet dat er sprake is van "vreemde" slijtage aan de banden. Dat zou i.g.v. een ex-schade-auto c.q een slecht uitgelijnde auto, wel het geval moeten/kunnen zijn.

Als de auto is uitgelijnd zoals het hoort te zijn en de auto niet krom is maar desondanks staat het stuur niet recht: Stuur los en recht zetten.

Geplaatst: 26.09.2011 - 12:19
door 945i
Ik bedoel de achterwielophanging. Je kan ook het stuur zelf rechtzetten natuurlijk, maar dat is een lapmiddel, geen medicijn.

Geplaatst: 26.09.2011 - 12:24
door JeroenF
Hoe kan de achterwielophanging een scheef stuur tot gevolg hebben?

En wat zou het nadeel kunnen zijn van, als lapmiddel het stuur recht zetten?

Geplaatst: 26.09.2011 - 12:30
door 945i
Afbeelding

Stel dat de achterwielen (de twee aan de rechterzijde op het plaatje), iets scheef staan, dan moet je dat met je voorwielen corrigeren om rechtuit te rijden.
Anders gaat je de berm in.

En dan niet naar Kwik-fit..

Geplaatst: 26.09.2011 - 12:44
door JeroenF
Tja, dat had ik zelf ook kunnen verzinnen natuurlijk......

Bedankt!

Geplaatst: 26.09.2011 - 13:57
door 945i
Had dat dan gedaan! ;) Op het plaatje is het wel een achterwielaandrijving, maar maakt niet uit voor het principe.

Laat even weten hoe het verder gaat... :)

Geplaatst: 26.09.2011 - 15:12
door JeroenF
Zal ik doen...

Nog even over uitlijnen. Als een monteur zegt dat hij het niet beter heeft kunnen krijgen. (centreren van het stuur), dan betekent dat volgens mij dat er een afstelpunt op 'zijn eind' zit. En dan is er waarschijnlijk iets met de auto gebeurd toch? Iets krom ofzo?

Geplaatst: 26.09.2011 - 15:14
door 945i
Ja, die conclusie zou je kunnen trekken.

Geplaatst: 26.09.2011 - 15:25
door edraket
Lijkt me sterk, de stuurstangen zijn over een zeer grote afstand te verstellen. Het is dus altijd recht te krijgen of de auto moet wel zeer krom zijn.
En als je een stuur dan nog niet recht krijgt kun je het stuur zelf ook even los halen en deze recht zetten. Maar nogmaals, dan is eea al zo krom dat uitlijnen niet boven op het prioriteitenlijstje staat.

Geplaatst: 26.09.2011 - 15:30
door 945i
Achter zitten geen stuurstangen toch? :o

Geplaatst: 26.09.2011 - 15:42
door JeroenF
Ik heb een uitdraai van het uitlijnen. Daarop is te zien dat alles binnen het bereik zit, behalve de sporing voor. Deze was links -0.07 en rechts -0.13. na uitlijnen links 0.04 en rechts ook 0.04. Het stuur stond voor het uitlijnen iets naar links en nu iets rechter, maar nog steeds naar links.

Geplaatst: 26.09.2011 - 15:45
door 945i
Heeft hij tijdens het uitlijnen überhaupt het stuur wel vastgezet op de middenstand?

Geplaatst: 26.09.2011 - 15:53
door JeroenF
Ja, dat heb ik mezelf ook afgevraagd. Ik was er niet bij.......

Geplaatst: 26.09.2011 - 16:02
door 945i
Oja, mocht je ooit eens de onzalige gedachte hebben banden bij K-F te kopen, kijk dan eerst dit (grappig/trieste) filmpje....