Pagina 1 van 2

B21: gaatje in motorkop

Geplaatst: 27.09.2011 - 20:02
door RHS
Hallo,
Als ik het koelwater in mijn 245 (1977) bijvul in het reservoirtje loopt het er met een mooi rond straaltje weer uit door een gaatje in de kop, pal onder de tweede bougie. Is dat een regulier gat waar een dop, een kurk of een schroef in moet of is mijn kop zo door en door verrot dat zelfs het water er uit loopt? De motor loopt overigens prima.
Robert

Geplaatst: 27.09.2011 - 22:45
door admiral
:shock: dit vraagt om een foto ik heb ook een B21 en ik zou niet weten of het bij mij ook zit, heb wel v/h voorjaar de bougies vervangen maar ben geen gaatje tegen gekomen. Ik ben toch bang dat je je een klein beetje zorgen moet gaan maken een gat in de kop waar water uit komt hoort niet.

Geplaatst: 27.09.2011 - 23:45
door vomd.nl
ik zie in Vida geen plug staan en lijkt me ook niet logisch. bedoel je niet de aftapplug in het onderblok? er zitten ook vriespluggen in je onderblok die kunnen lekken.

foto zou idd helpen

Geplaatst: 28.09.2011 - 23:43
door RHS
Geen idee wat een Vida is, maar in het onderdelenboek van de Volvodealer dat helaas alleen de linkerzijde van de motor laat zien, komen een aantal pluggen voor; sommige van blik, andere als 3/8 bout.

Afbeelding

Het kleine verticale streepje is het straaltje uittredend water, met een druppel aan het eind..

Robert

Geplaatst: 28.09.2011 - 23:45
door Ramon&Ramon
er is een vriesplug uit of doorgeroest zie ik

Geplaatst: 28.09.2011 - 23:46
door Ramon&Ramon
die kun je los bestellen,hopelijk nog bij de dealer,anders misschien bij Nordic.

Geplaatst: 28.09.2011 - 23:46
door RHS
Kan ik dat vervangen door een rubber kurk of wordt dat te heet?

RHS

Geplaatst: 28.09.2011 - 23:47
door RHS
Nope; de dealer zegt dat de fabriek ze zelfs niet meer heeft.

RHS

Geplaatst: 28.09.2011 - 23:47
door Ramon&Ramon
RHS schreef:Kan ik dat vervangen door een rubber kurk of wordt dat te heet?

RHS

je maakt een grapje zeker?

Geplaatst: 29.09.2011 - 09:38
door RHS
Nou nee; uiteindelijk komt er water langs dus heter dan pakweg 110º zal het niet worden. Radiatorslang is toch ook van rubber? Ik dacht aan reageerbuizen-rubberkurk/dop.

Geplaatst: 29.09.2011 - 09:44
door jos245
Vriesdoppen kun je bij de betere revisiebedrijven/automaterialenzaken kopen in alle soorten en maten.

Ik heb ze voor mijn 262 bij Van Tilburg in Roosendaal gehaald.
Even de oude meenemen voor de juiste maat.

Geplaatst: 29.09.2011 - 09:55
door RHS
Ehh, ja, volgende vraag: hoe krijg ik de oude er uit?
PS: Roosendaal is voor mij ietwat uit de gooi.

Robert

Geplaatst: 29.09.2011 - 10:15
door Iroll
Je hoeft niet naar Roosendaal, weleens aan laten opsturen gedacht? Zo'n vriesplug weegt geen drol dus dat zal je de kop niet kosten. Oude plug kan je er zo uittrekken, ze zitten erin geklemt. Nwe plug druk je op zijn plek en het midden ervan deuk je in met de steel van een hamer zodat hij zich vastzet. Eventueel een beetje vloeibare pakking op de randen doen, met de nadruk op een beetje! Anders perst het teveel aan pakking je koelsysteem in en de boel kan verstopt raken.
In warme landen zit er vaak gewoon water in het koelsysteem en daardoor rotten de pluggen door. Daarom het systeem altijd vullen met koelvloeistof, daar zit oa ook een roestbeschermer in.
Nou nee; uiteindelijk komt er water langs dus heter dan pakweg 110º zal het niet worden. Radiatorslang is toch ook van rubber? Ik dacht aan reageerbuizen-rubberkurk/dop.
Dat is wachten op ellende, er komt veel druk op te staan. Om te voorkomen dat de koelvloeistof gaat koken wordt het op druk gehouden. De kv zelf kan wel 115c worden zonder te gaan koken, en dat betekend veel druk. Het rubber gaat door al die hitte cycli krimpen en na een paar 100km klapt die er gegarandeerd uit. Het rubber van de slangen is gewapend met vezels, dus dat is heel ander materiaal als een massief rubberen kurk.
Bovendien moet zo'n kurk er te ver ingeperst worden om hem goed klem te zetten en dan blokkeer je het inwendige koelkanaal ook nog eens.
Very bad idea zo'n kurk.

Geplaatst: 29.09.2011 - 16:22
door Grijze144
Draai er een schroef in met vloeibare pakking en ga op zoek naar een dopje. Bij Porto zit iemand die redelijk wat slopers heeft staan, Volvosparapecas heet het.

Die dopjes zijn redelijk universeel, misschien op de sloop?

Geplaatst: 29.09.2011 - 21:16
door admiral
Ligt het aan mij of is die foto zo groot dat ik niet zie wat ik zou moeten zien. :D

Geplaatst: 29.09.2011 - 22:01
door RHS
Ja, de foto is zoals ik hem uit de camera gehaald heb en in mijn dropbox gepleurd. Om het geheel te zien kun je een aantal malen op Ctrl - drukken.
Zoek naar een bijna verticaal streepje; bovenaan zie je het gat waar het straaltje uit komt.

Robert

Geplaatst: 29.09.2011 - 22:07
door RHS
Grijze144 schreef: Die dopjes zijn redelijk universeel, misschien op de sloop?
Tja, wel... nu ik eenmaal wist wat ik zocht bleek de plaatselijke garage ze in voorraad te hebben; 'relas' heten ze. Nu maar hopen dat de benodigde maat een 'gewone' maat is. Eerst zien dat ik de oude er uit krijg. Daarvoor moet het uitlaatspruitstuk er af, denk ik.
Robert

Geplaatst: 29.09.2011 - 23:40
door jos245
Afbeelding

Geplaatst: 30.09.2011 - 09:01
door RHS
Dank je!
De bougie op de foto is nr 2

Geplaatst: 30.09.2011 - 10:17
door Grijze144
Officieel kan je deze in hun gat laten draaien door er aan één kant tegen te tikken. Maar ik weet niet hoe het gat er van binnen uitziet.

Zodoende:
http://www.autozone.com/autozone/repair ... 528006a9b3

Probeer het eens. En anders draai je er een stoere schroef in voor houvast en hefboomt hem eruit.

Let erop met je nieuwe 'relas' dat er nogal wat maten zijn die bijna hetzelfde kunnen zijn. Inch en metrisch loopt door elkaar heen. Ws. is de Volvo plug een inch maat.