Ik weet niet of ik hier ook niet-technische vragen kan stellen, maar probeer het toch....
Is het één van juliie al eens opgevallen dat er helemaal geen off-set crashtest filmpjes zijn van de V70N?
Ik heb wel een paaltest gevonden en een off-set van de S60 (die in de USA altijd als equivalent van de V70N wordt genoemd).
Weet iemand anders wel links naar videomateriaal?
Gr. Edwin.
Geplaatst: 30.09.2011 - 20:50
door Ben
Wat is een off-set crashtest? En wat is een paaltest ?
Waarom zou ik een grap maken als het om veiligheid gaat.
Geplaatst: 30.09.2011 - 21:08
door Edwin
Dat vroeg ik mij dus af, als veiligheid je interesse heeft, en dat heeft het neem ik aan, was ik blijkbaar abusievelijk in de veronderstelling dat die termen je wel bekend zouden zijn??
Mijn excuses indien ik je beledigd heb, dat was uiteraard niet mijn intensie!
Gr. Edwin.
Geplaatst: 30.09.2011 - 21:24
door Ben
Ik heb liever een beantwoording van m'n vraag.
Maar is dit wat je bedoelt?
Geplaatst: 30.09.2011 - 21:33
door Trucker
Ik vind het bij dit filmpje wel erg fout aflopen met de bestuurder
het "gordijntje" werkt niet goed of te laat
Geplaatst: 30.09.2011 - 23:07
door Edwin
Ben schreef:Ik heb liever een beantwoording van m'n vraag.
Maar is dit wat je bedoelt?
Nou nou, niet zo kort af zeg! Ik heb je vraag toch al gelijk beantwoord in de posting daarvoor!
En nee, dat is geen half frontaal zoals de titel ook al aan aangeeft, maar full (volledig) frontaal.
Dus nu graag nog een beantwooring van jou op mijn vraag.... :twisted:
Gr. Edwin.
Geplaatst: 01.10.2011 - 03:37
door Ben
Ja, je antwoord wijzigen, lekker ben jij!
Maar om op je vraag te antwoorden, ik heb nog niet naar zo'n half filmpje gezocht.
Geplaatst: 01.10.2011 - 07:59
door Edwin
Ben schreef:Ja, je antwoord wijzigen, lekker ben jij!
Maar om op je vraag te antwoorden, ik heb nog niet naar zo'n half filmpje gezocht.
Klopt, jouw anrwoord en mijn aanpassing moeten elkaar net gekruisd hebben. Ik zag jouw reactie en heb m'n antwoord gelijk aangepast voor het geval het bij meer mensen onbekend mocht zijn (wat ik mij overigens nauwlijks voor kan stellen bij autoliefhebbers!).
Gr. Edwin.
Geplaatst: 01.10.2011 - 09:05
door Broabander
Voor mij ook totaal onbekende termen. Botsproeven en EuroNCAP vind ik wel leuk enzo, zal vast helpen bij de ontwikkeling van systemen, maar in de praktijk heb je er weinig aan omdat je nooit met precies 50km/u frontaal op een muur klapt op een vooraf gekozen plek. Eerder met 80 zijwaarts om een boom, met 30 in de flank van een auto of met 140 met de zijkant de vangrail of frontaal een kreukelzone in, ik zeg maar wat. En realistische situaties zoals een kop-staartbotsing heb ik ook nog nooit gezien in zo'n filmpje.
Let wel, ik onderschat het belang van de tests niet, voor de autoindustrie, ik vind alleen de 'sterren'rating van NCAP wat overbodig. Een Mini Countryman heeft vast een 5 sterren rating op papier, maar als je frontaal op een bus klapt ben je net zo de pineut als in een Landwind, om het maar zo te zeggen.
Geplaatst: 01.10.2011 - 09:25
door 945i
Ik ben ook redelijk fanatiek autoliefhebber, maar die termen zeggen mij ook niets.
Die hel NCAP interesseert mij namelijk niet veel.
Geplaatst: 01.10.2011 - 09:36
door Ben
Het is niet voor niets dat Volvo's jarenlang geen NCAP sterretjes hebben gekregen.
De test van Volvo zelf zijn/waren beter en zwaarder.
NCAP is in mijn perceptie bedacht om Franse auto's een veiligheidscertificaat te kunnen geven. Auto's werden ontworpen om hoog in de NCAP te scoren en niet andersom.
Geplaatst: 01.10.2011 - 09:50
door sbv
Hou maar op over NCAP sterren. Ik werk bij Renaultdealer groep en daar heeft men het er erg vaak over hoe veilig de auto's wel niet zijn. erg veel sterren etc. en van Volvo ach...nou onze Modus is degelijker.
Ik roep meestal ach het zijn leuke sterren voor in het lab, maar in de praktijk zegt het helemaal niets.
Ze bouwen de auto´s specifiek om onder de NAP omstandigheden goed te presteren, bij andere condities.......
Geplaatst: 01.10.2011 - 17:46
door ruuds70
Dus de NCAP is eigenlijk hetzelfde als het verbruik volgens die EG normen, puur academisch?
Geplaatst: 01.10.2011 - 18:05
door Broabander
In feite wel ja. Net zoals dat jij niet snel op de manier van de brandstofverbruiktests zal rijden om het opgegeven verbruik te halen, zal je niet snel frontaal met 50 op een muur rijden. Met je hoofdsteun en rugleuning in precies de goede stand zodat het optimale aantal sterren gehaald wordt.
Naar mijn inziens gewoon een verkooptrucje om mensen een veilig gevoel te geven in hun kleine franse koekblikje.
Geplaatst: 01.10.2011 - 18:17
door Edwin
Helemaal mee eens, die sterrenwaardering is een wassen neus en zegt niets over de constructie degelijkheid ed.
Ik voel me nog steeds 10x veiliger in de 28 jaar oude 244 van m'n broer dan in welk frans product dan ook.
Het ging mij meer om de filmpjes ik persoonlijk vind dat altijd interessant om te zien, maar heb dus gek genoeg nog geen één V70N filmpje kunnen vinden?? (wel S60).
Edwin, mijn moeder zegt dat ik al 42 jaar autoliefhebber ben.
Ik weet niet beter dan dat ik het altijd geweest ben. Maar de termen die je noemt: ik heb er nog nooit van gehoord.
Daarnaast: die Amerikanen zijn niet helemaal lekker. Volvo daar snappen ze helemaal niets van. Dat zijn gewoon dure auto's voor mensen die een beetje alternatief zijn (maar nog niet zo alternatief als de Subaru rijders.....).
Wat veilig is in hun ogen: een Ford F250 of zo.
Geplaatst: 01.10.2011 - 18:40
door Laguna-S60
Broabander schreef:gewoon een verkooptrucje om mensen een veilig gevoel te geven in hun kleine franse koekblikje.
ben ik het niet mee eens... wij hebben 1,5 jaar terug een aanrijding met de Laguna gehad, klapte iemand achterop..., alleen plastiek schade en alle 3de inzittenden hadden nergens last van.... (de golf heeft het er minder vanaf gebracht).
ook heb ik andere laguna's gezien die flink in de kreukel zaten maar waar mensen zonder zware verwondingen uitgestapt zijn...
dus naar mijn waren zeker de wat oudere renaults (2001, 2002, 2003 enz) veiliger dan hun leeftijds genoten....