Pagina 1 van 1
Anti-Skid service vereist
Geplaatst: 02.10.2011 - 21:20
door Remco.Smit
Hallo,
De herfst is begonnen (volgens de kalender dan tenminste), tijd voor een nieuw probleem.
De feiten (of waarnemingen):
- altijd direct na starten: ANTI-SKID service vereist melding.
- Oranje waarschuwing, kan er dus mee doorrijden.
- Geen noodloop
- Auto houdt naar mijn idee een beetje in, weet nog niet bij welk toerental
- Auto stottert licht, vooral merkbaar bij gebruik cruise control.
- De motor klint wat 'rauwer'
- De automaat schakelt voor mijn gevoel wat minder soepel.
- O ja: V70 D5, MY05, 230.000 km.
Ik heb even gegoogled en uiteraard wordt je daar niet blij van. De oorzaken kunnen liggen tussen loszittende wielbouten (niet echt een geruststellende gedachte trouwens dat die dingen los kunnen gaan), vuil ABS systeem, vast zittende EGR klep, allerlei sensoren, defecte computers en een of ander versleten dingetje aan de aandrijfstang
Als ik de waarnemingen bekijk, dan vallen een hoop oorzaken al af denk ik: een losse moer zal niet zorgen voor een stotterende motor lijkt mij. Het zelfde geldt voor de 'Yaw Control Sensor' onder passagiersstoel die iets doet met het (anti)slip systeem (of zo), aangezien het een soort gyroscoop is.
Ik ben benieuwd welke oorzaken bij jullie bekend zijn, en welke het meest waarschijnlijk lijkt. Mijn vorige probleem (dat overigens na een paar maanden weer de kop opgestoken heeft: motor service vereist bij optrekken met koude motor en toerental rond de 3.000) kon ook aan tig dingen liggen: losse slangen, sensoren, turbo, motor steunen etc.
Alvast bedankt voor de tips!
groet,
Remco
Geplaatst: 02.10.2011 - 22:07
door Gast
Dan is het de centrale bout van je voorwielen en niet de wielbouten.
Daar wordt de aandrijfas mee op zijn plaats gehouden, als die iets naar achteren gaat (kan er niet uit) krijg je dat de ABS sensor verkeerde waarden meet en dus......
Geplaatst: 02.10.2011 - 22:10
door Remco.Smit
Alex,
Kan dit dan ook stotteren veroorzaken en het inhouden?
Geplaatst: 02.10.2011 - 22:50
door Fat Rat
Als ik jou verhaal zo lees, dan zou er dus een verband kunnen bestaan tussen de vastzittende(vervuilde?) EGR klep en de noodzaak voor anti-skid service.
Als ik de rest van je verhaal lees, dan lijkt me dat wel een mogelijke kanditaat gezien het er iets mis is naar jou idee met motor loop. Maar een fout bij de werking van de EGR kan natuurlijk ook liggen bij de door jou aangegeven losse slang of koppeling ergens in het vooronder.
Geplaatst: 02.10.2011 - 23:00
door sbv
Welke foutcodes krijg je met uitlezen ?
Anti-skid service is een redelijk algemene code.
Heb je Four-C in de auto ?
Het kan ook in je stuurhoeksensor (SAS)zitten, deze is te vervangen, echter dien je dan ook andere softare in te laten lezen. Eventueel de contact rol die er ook bij zit wil wel eens een boosdoener zijn.
Begin eens met uitlezen. Noteer alle meldingen en reset de boel en rij dan een tijdje rond om te zien welke er terug komen.
Geplaatst: 03.10.2011 - 20:09
door Gast
Remco.Smit schreef:Alex,
Kan dit dan ook stotteren veroorzaken en het inhouden?
Ik vermoed van niet, maar mogelijk dat er ergens een veiligheid is ingebouwd.
Stotteren en inhouden kan ook veroorzaakt worden door een vervuild brandstoffilter.
Wanneer is deze vervangen?
Geplaatst: 03.10.2011 - 20:21
door Remco.Smit
Ik heb de wagen vanmorgen gedropt bij mijn garagemannetje. Die is er mee bezig geweest, en uiteraard was het niet zo simpel als het aandraaien van een stel bouten. De zoektocht is begonnen.... Er zaten nog meer foutmeldingen in de computer waar ik geen melding van gekregen heb: iets met de cruisecontrol en schijnbaar was de temperatuur van de koelvloeistof -40 graden. Ook is de katalysator achterstevoren schoongeblazen, dat scheen ook noodzakelijk te zijn. "Die zwarte streep voor de deur, da's water uit je uitlaat na het schoonblazen...".
Een van de meldingen verwees geloof ik ook naar de waste-gate van de turbo, iets waar de andere storing ook eens naar verwees (Motoro service vereist).
Mijn mannetje heeft iemand nieuw aangenomen die gewerkt heeft in een bosch garage en een uitgebreid netwerk heeft, inclusief een chef werkplaats bij Volvo. Ik heb goede hoop! Ik houd jullie opd e hoogte.
Geplaatst: 11.10.2011 - 21:31
door Remco.Smit
Auto is nu bij de dealer aan de computer geweest: er is een aantal storingen actief:
- BCM-0092 Giersensor Onjuist Signaal
- BCM-0108 Communicatie tussen regeleenheden Communicatieproblemen met SAS, regeleenheid niet geinitieerd.
-BCM-0136 Remdruksensoren 1 & 2 Signaal buiten toegestane bereik
-CCM-0040 Luchtkwaliteitsensor Interne Storing (klopt: nare luchtjes blijven niet buiten!)
-UEM-0081 Regensensor Signaal te laag.
Op een ander blaadje staat:
BCM Stuurhoek Offsetwaarde: 0,84 graden
BCM Gierhoeksensor offsetwaarde: 0 Grader/s (grader, niet graden)
BCM Offsetwaarde dwarsacceleratiemeter: 0,33m/s2
BCM Acceleratie meter, offsetwaarde: -0,16m/s2
Resetten lukt niet: storing komt direct weer terug. Met de regen van afgelopen dagen kwam ik er achter dat de DSTC niet werkt. Ook het uit/aan knopje in het console geeft geen sjoege op de boordcomputer --> compleet uitgeschakeld dus.
Tips/Tricks anyone? Waar te beginnen?
Geplaatst: 11.10.2011 - 22:55
door Rippie V70
Ik zet in op de gierhoeksensor.
Zit op de balk onder de rechterstoel.
Niet te repareren, wel te vervangen.
Kost bij de dealer (schrik niet) 455 euro ex montage.
Ik heb hem gebruikt uit Enter laten bezorgen en alles deed het weer.
Is een klein klusje.
volgens mij is dit m dan
http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/r ... &intern=ja
Geplaatst: 12.10.2011 - 08:57
door Remco.Smit
Rippie V70 schreef:Ik zet in op de gierhoeksensor.
Zit op de balk onder de rechterstoel.
Niet te repareren, wel te vervangen.
Kost bij de dealer (schrik niet) 455 euro ex montage.
Ik heb hem gebruikt uit Enter laten bezorgen en alles deed het weer.
Is een klein klusje.
volgens mij is dit m dan
http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/r ... &intern=ja
Vreemd genoeg denkt de garage aan de stuurhoeksensor... Jouw link geeft aan dat de ABS(?) sensor is voor benzine motoren. Ik heb een dieseltje. Mag ik vragen wat ie gebruikt kostte?
Geplaatst: 12.10.2011 - 09:29
door JacoS80
Even over de melding "Motor Service Vereist" bij koude motor.
Ik heb dezelfde melding gehad waarbij de duvel en zijn oude moer vervangen is zonder gewenst resultaat. Uiteindelijk bleek het te gaan om de koppelingspedaalsensor welke niet goed werkte. Het probleem deed zich bij mij alleen voor bij temperaturen onder de 5 graden celsius bij een koude auto.
Misschien heb je er iets aan, misschien ook niet.......
Bij de rempedaalsensor krijg je overigens dezelfde melding volgens de dealer.
Mij heeft het veel geld aan druksensoren en wat al niet meer gekost voordat een slimme dealer/monteur op basis van ervaring dit binnen 5 minuten had opgelost.
Soms is de dealer zo gek nog niet.
Geplaatst: 12.10.2011 - 11:40
door wim de jong
Ik heb dezelfde melding gehad waarbij de duvel en zijn oude moer vervangen is zonder gewenst resultaat. Uiteindelijk bleek het te gaan om de koppelingspedaalsensor welke niet goed werkte. Het probleem deed zich bij mij alleen voor bij temperaturen onder de 5 graden celsius bij een koude auto.
En dat snap ik niet goed, is er iets met de koppeling pedaal sensor, geeft hij een vaste foutcode, en wordt opgeslagen:
ECM-9300 "clutch pedal sensor"
(je cruisecontrol werkt dan ook niet meer, totdat je de motor uitzet.....)
Dat had ik een half jaar terug, maar ik heb hem eruit gehaald (is makkelijk) en schoongemaakt met een wattestaafje icm alcohol......sindsdien no problemos.
Dan is het de centrale bout van je voorwielen en niet de wielbouten.
Daar wordt de aandrijfas mee op zijn plaats gehouden, als die iets naar achteren gaat (kan er niet uit) krijg je dat de ABS sensor verkeerde waarden meet en dus......
Ik dacht eerst bij mij dat ik aan de beurt was voor een doorsoldeer actie van de ABS controller, na de foutmelding : "ABS service vereist"
Uitlezen bleek de code: BCM-0020 te zijn: "right front wheel sensor."
Om zeker te weten, wilde ik de linkersensor met de rechter omwisselen, kijken of de fout meeging.
Opeens viel me iets raars op, zie foto, aan het rechtervoorwiel......de bout lag eruit, ik was ook mijn wielkapje kwijt.
Waarschijnlijk is de as ietsjes naar binnen gekomen, en de sensor zag het tandwieltje niet meer.
Een nieuwe bout (met locktite ingesmeerd) en alle problemen zijn over!
Maar volgens de dealer kwam dit wel meer voor, vooral met warm weer en hoge temperaturen icm lange ritten.
Geplaatst: 12.10.2011 - 14:20
door Rippie V70
Google maar even op het onderdeel nummer .
8688069.
Dan zie je dat dit een gierhoeksensor is.
Origineel Volvo nummer is anders dan op de het onderdeel staat. Geen idee waarom.
Hoe een handelaar dat ding noemt maakt niet uit.
Wordt voor zowel een benzine als diesel toegepast.
Omdat in je uitdraai staat dat deze geen signaal zou geven zet ik daarop in.
Voor de prijs stuur ik je wel even een PM
Geplaatst: 13.10.2011 - 09:02
door Remco.Smit
JacoS80 schreef:Even over de melding "Motor Service Vereist" bij koude motor.
Ik heb dezelfde melding gehad waarbij de duvel en zijn oude moer vervangen is zonder gewenst resultaat. Uiteindelijk bleek het te gaan om de koppelingspedaalsensor welke niet goed werkte. Het probleem deed zich bij mij alleen voor bij temperaturen onder de 5 graden celsius bij een koude auto.
Misschien heb je er iets aan, misschien ook niet.......
Bij de rempedaalsensor krijg je overigens dezelfde melding volgens de dealer.
Mij heeft het veel geld aan druksensoren en wat al niet meer gekost voordat een slimme dealer/monteur op basis van ervaring dit binnen 5 minuten had opgelost.
Soms is de dealer zo gek nog niet.
Ik heb een automaat, en dus geen koppelingspedaal(sensor). Bij mij komt de melding langzaam op gang: eerst bij wild optrekken met lauwe motor, maar langzaamaan steeds vaker en sneller, ook bij warme motor.
Gek genoeg blijft de melding vaak een tijd (maanden) weg als men onder de motorkap bezig is geweest. En dan net als ik durf te denken dat de melding echt weg is: tadaaa daar is ie weer.
Vorige week hebben ze dus weer het e.e.a. los gehad onder kap, en de Motor management melding is niet meer teruggeweest, en geloof me: ik heb hem best op zijn staart getrapt om te testen (wel eerst warmgereden...).