Pagina 1 van 2
kachelmotor demonteren
Geplaatst: 05.10.2011 - 14:04
door JosW
Weet iemand of je een kachelmotor van een V70 N (2001) kunt demonteren zonder hem te mollen? In een ander topic staat namelijk dat het alleen maar op die manier kan, wat mij niet kan voorstellen.
Ik wil namelijk een piepend asje smeren zodat die weer een tijdje mee kan. Ja ik weet het, uitstel van executie.
Geplaatst: 05.10.2011 - 15:34
door V70/2.4D/2003
Beetje WD40 en even in laten trekken. (en bij de forumsponsors alvast een andere/nieuwe bestellen)
Geplaatst: 05.10.2011 - 19:57
door JosW
V70/2.4D/2003 schreef:Beetje WD40 en even in laten trekken. (en bij de forumsponsors alvast een andere/nieuwe bestellen)
Ja, bedankt, dat was ik ook van plan maar de vraag is hoe ik bij dat asje kom. Dus hoe demonteer ik de handel. Misschien een goedbedoelde reactie van je maar ik heb er niets aan.
Geplaatst: 05.10.2011 - 20:10
door V70/2.4D/2003
Je gaat er niet aan ontkomen om (gokje) 80% van je dashboard uit te moeten bouwen. Maar dat is wel een leuk klusje voor een regenachtige zaterdag.
Geplaatst: 05.10.2011 - 20:18
door sbv
Kachelmotor ligt er redelijk snel uit hoor.
Plaat onder dashbord kastje verwijderen, dan dashbordkastje loshalen en dan kan je de kachelmotor losschroeven.
Al met al denk ik 15 a 20 min werk.
Ik heb dit onlangs bij een XC70 MY05 gedaan
Geplaatst: 05.10.2011 - 20:19
door sbv
Wij hebben de complete motor vervangen daar smeren maar 1 week stilte opleverde
Geplaatst: 05.10.2011 - 23:13
door Ramon&Ramon
dat piepen wordt veroorzaakt door de koolborstels in de motor en dus niet het asje.
Geplaatst: 05.10.2011 - 23:14
door Ramon&Ramon
demonteren stelt niet zo veel voor inderdaad..
Geplaatst: 06.10.2011 - 07:21
door JosW
Ramon&Ramon schreef:dat piepen wordt veroorzaakt door de koolborstels in de motor en dus niet het asje.
Dus je advies is om het gehele ding te vervangen? Ik meen me te herinneren gelezen te hebben op een ander forum dat alleen het electronische deel te vervangen is. Ik dacht voor 75 euro o.i.d. Zou van Bosch zijn.
Geplaatst: 06.10.2011 - 10:18
door edraket
Bij de 850 en V70 classic stond het Bosch nummer van het motortje erop. Dit motortje wordt ook in kachels enzo gebruikt, en is bij elke Bosch dealer (installateur of garage) te bestellen. Kostte inderdaad iets van 80 euro als ik me goed herinner.
Geplaatst: 06.10.2011 - 15:50
door JosW
edraket schreef:Bij de 850 en V70 classic stond het Bosch nummer van het motortje erop. Dit motortje wordt ook in kachels enzo gebruikt, en is bij elke Bosch dealer (installateur of garage) te bestellen. Kostte inderdaad iets van 80 euro als ik me goed herinner.
Klopt Ed. In onderstaande link uit 2008 zeg je hetzelfde. Iemand in die link zegt echter dat hij met grof geweld de fan van het asje moest verwijderen en daardoor kapot. Dat lijkt me dan niet zo handig als je alleen het motorretje wilt vervangen. Of heb jij een andere ervaring?
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=18520#287264 id=287264
Geplaatst: 06.10.2011 - 20:49
door edraket
Je kunt de fan er gewoon af halen. Gewoon in de workmate zetten en dan op het asje tikken, dan schuift de fan zo van de as af. Bij mij ging het probleemloos.
Geplaatst: 06.10.2011 - 20:54
door JosW
Thanks, ik weet genoeg.
Geplaatst: 06.10.2011 - 21:32
door mini2
Met contactspray inspuiten en even laten uitwasemen. Bij mij is hij nu al een jaar stil, wellicht een keer herhalen als je hem weer hoort.
Geplaatst: 06.10.2011 - 21:37
door JosW
mini2 schreef:Met contactspray inspuiten en even laten uitwasemen. Bij mij is hij nu al een jaar stil, wellicht een keer herhalen als je hem weer hoort.
Klein vraagje, wat spuit je dan in? Volgens Ramon zijn het de koolborstels. Die kun je moeilijk inspuiten lijkt me.
Geplaatst: 07.10.2011 - 13:42
door edraket
Het lagertje wil ook wel piepen hoor, zijn zeker niet altijd de koolbortsels. Vaak gaat de fan piepen als je door een bocht gaat, en dat heeft niks met koolborstels te maken!
Geplaatst: 07.10.2011 - 14:34
door Ramon&Ramon
ik zeg ook niet dat het de koolborstels zijn,maar dat het ook zou kunnen.
het is niet altijd het lagertje wat piept.
Geplaatst: 07.10.2011 - 16:15
door JosW
Ramon en Ed,
beiden bedankt voor de info. Er zijn dus 2 mogelijke oorzaken. Ik begin bij het asje en eindig misschien bij de koolborstels. Is dat laatste aan de orde dan schaf ik een nieuwe unit aan.
By the way, heb even pro forma geïnformeerd bij de plaatselijke Volvodealer wat een kachelmotor kost: Schrik niet, 430 euro!!!!!. Daarentegen: Scandcar 130 euro.
Worden wij hier door volvo genaaid?
Geplaatst: 07.10.2011 - 19:37
door sbv
Nee hoor, want ik heb ze beide gezien, scandcar ziet er wat minder degelijk uit. De waaier is van een veel zachtere kunststof het geen dan ook wel minder lang mee zal gaan. De Volvo stond me bij van rond de 350 euro
Geplaatst: 07.10.2011 - 19:43
door Oceanracer
Anders eens informeren via onderdelenlijn.nl of rechtstreeks bij Verwijst voor een gebruikte.