Pagina 1 van 1

B230A Wil niet meer stationair lopen

Geplaatst: 05.10.2011 - 22:49
door mlaroi
Hallo allen,

Ik rij een mooie Volvo 240 Bignose met een B230A motorblok.
Deze is uitgerust met een Stromberg 175CD carburateur.
Recentelijk heb ik het membraan moeten vervangen. Toen ben ik wat olie uit het potje boven op de carb verloren (is eruit geknoeid) Deze heb ik vervolgens weer bijgevuld en eigenlijk sinds dien heb ik wat problemen. Wanneer ik langere tijd met hoger toerental gereden heb (b.v. snelweg) lijkt het of er iets blijft hangen in de carburateur zodat deze een te rijk mengsel blijft krijgen. Wanneer ik meer dan 25% gas geef trekt de motor ineens weg, geef ik minder gas dan verzuipt de motor en slaatie uiteindelijk af. Starten wil wel wanneer ik veel gas geef. Hoe komt dit? Iemand een suggestie? Zit er misschien te veel olie in het potje, of te weinig?
Ik hoop dat jullie iets kunnen zeggen hier over, heb m morgen eigenlijk weer nodig om op mn werk te komen e.d.

Groeten en alvast bedankt!

Geplaatst: 05.10.2011 - 23:08
door laptoprob
verkeerde olie erin bijgevuld misschien? Er hoort ATF in, geloof ik?

Geplaatst: 05.10.2011 - 23:10
door mlaroi
nee, daar was ik wel van op de hoogte, ooit eens bij gebrek aan beter een oude B21 bijgevuld met gewone motorolie, zelfs dat werkte, maar deze heb ik gevuld met ATF. Daar zou het niet aan moeten liggen...

Geplaatst: 05.10.2011 - 23:30
door Fat Rat
Bij een te rijk mengsel denk ik als eerste aan een choke die ergens niet precies doet wat ie zou moeten doen. Choked deze handmatig(dacht ik aan bij de B230A) of automatisch?

Moet zeggen dat ik niet heel veel carb kennis heb, heb wel een poos met een Pierburg 2B5 gereden op een B230K blok, maar dit was meer een veredelde gasklep voor mij gasinstallatie(Carb was ook redelijk matig van staat en kwaliteit).

Geplaatst: 06.10.2011 - 10:37
door mlaroi
Deze choked inderdaad handmatig, en het is inderdaad een probleem met een te rijk mengsel, maar hoe dit komt weet ik alleen niet. Het probleem ontstaat namelijk niet tijdens het choken, maar tijdens het rijden wanneer de choke allang uit staat. Het probleem heeft de oorsprong dus ergens anders, ik vermoed in de vlotterkamer, maar hoe dit zit...geen idee

Gisteren had ik het probleem dat het blok alleen boven de 3000 toeren fatsoenlijk wilde draaien, toen heb ik het ATF-olie potje er af geschroefd en heb ik even naar het membraan gekeken en vervolgens de sproeier bekeken en de boel weer dicht geschroefd, toen deed mn auto het beter, maar wilde het stationair lopen nog niet. Alleen boven de 1200/1500 toeren wilde het blok aan blijven, daar onder was het mengsel te rijk. Waar kan het aan liggen? Overigens viel me op dat het olieniveau ondertussen gezakt is in het potje boven de carb. Krijgt iemand al een heldere ingeving over wat het probleem kan zijn?

Geplaatst: 06.10.2011 - 11:41
door Grijze144
Het membraan heeft een nokje wat in een uitsparing in de carb moet vallen. Twee gaten onderin de luchtschuif staan ri. de motor. Verder staat de naald naar de inlaatkant vd sproeier gedrukt.
Kan me voorstellen dat als één of meerdere zaken verkeerd om gemonteerd zijn, je problemen krijgt.

Soort olie in de 'demper' is niet zo belangrijk, ik vul hem meest tot-ie overloopt.

Geplaatst: 06.10.2011 - 14:04
door whitehorsekart
Ik denk ook dat de montage van het membraan niet helemaal is goed gegaan. En anders de gasnaald opnieuw centreren, want die blijft waarschijnlijk hangen.

Geplaatst: 06.10.2011 - 16:25
door mlaroi
Bedankt voor de reacties, hoe centreer je een sproeier? Dat is namelijk het enige wat ik me nog kan bedenken. Dat membraan zit volgens mij nu goed (uitsparing en alles...) Wanneer de gasnaald niet gecentreerd is krijg je natuurlijk gedonder, alle problemen die ik heb lijken hier op te wijzen. De gaten onder in de luchtschuif staan idd richting de motor.

Geplaatst: 06.10.2011 - 21:42
door Grijze144
Deze naald kan je niet meer centreren, door een klein veertje wordt-ie tegen de sproeier gedrukt (luchtopwaarts). In de jaren 60/70 hebben ze nl. ontdekt dat daardoor de benzine beter verstuift t.o. een gecentreerde naald.

Doe anders de membraan installatie nog een keer over. Of er zit een vuiltje tussen het 'tonnetje' wat de demperolie laat passeren (hangt aan de 'peilstok').
Hierdoor werkt het verrijkingseffect niet meer of zelfs tegen.

De 'demper' werkt als een acceleratiesproeier (wat extra benzine als je goed gas geeft), door de luchtschuif te belemmeren omhoog te gaan krijg je heel even meer vacuum boven de sproeier en trekt er meer benzine omhoog.
Dikkere olie geeft zodoende meer 'acceleratiesproeing', dunnere minder. Penta B20's gebruiken motorolie, beetje meer rook geeft niks, op het water gelden andere regels dan op de weg.

Geplaatst: 06.10.2011 - 21:53
door mlaroi
Allright, heb vandaag de membraan-installatie opnieuw gedaan en het is nu wel beter, ben op en neer geweest naar Ede (vanuit home-town Apeldoorn, ongeveer 35km) en opzich loopt het allemaal wel weer behoorlijk. Maar ik merk dattie momenteel minder agressief accelereert als eerst, dunnere olie is het devies dus? Daarnaast merk ik ook dat de motor nog niet mooi stationair loopt. Eigenlijk loopt het blok alleen mooi stationair op het moment dat ik de choke een heel klein beetje open trek.

Geplaatst: 06.10.2011 - 22:06
door Grijze144
Well done dus. Dat-ie niet meer lekker stat. loopt komt ws. doordat de instelling was gebaseerd op een oud halflek membraan.
Draai de CO een beetje omhoog, dat zit bij de B230A gewoon onderin de carb onder een dekseltje, schroefje uitdraaien.

Dikkere olie zorgt voor meer verrijking. Meer CO uiteraard ook.

Geplaatst: 06.10.2011 - 22:09
door Fat Rat
Als je de choke open trekt gaat de motor rijker lopen, dus als ik de situatie zo begrijp krijgt het blok niet genoeg benzine...

Geplaatst: 07.10.2011 - 10:22
door mlaroi
Persoonlijk denk ik dat het mengsel ook wel eens te rijk zou kunnen zijn, wanneer je de choke een klein beetje opent, wordt er in eerste instantie gewoon meer mengsel de motor in gestuurd. De choke zet namelijk eerst de vlinderklep open. Daarna gaat de choke pas minder lucht en meer benzine toevoegen. Gezien het gemiddelde verbruik van de afgelopen dagen is mijn mengsel te rijk ;-)

Geplaatst: 07.10.2011 - 12:18
door Iroll
Trek de bougies er uit na een rit en bekijk ze. Zijn ze zwart dan loopt ie te rijk. Ze horen mooi grijs/bruinig te zijn, wittig grijs is te arm en dat is erg schadelijk voor je blok.

Geplaatst: 13.10.2011 - 00:37
door mlaroi
Bougies zien er prima uit, maar waren wel wat bejaard. Afstelling is inmiddels voor elkaar. Met een setje nieuwe bougiekabels, een nieuwe bobinekabel en nieuwe bougies loopt het beestje weer als een trein!

Bedankt voor als goede tips iedereen!