Pagina 1 van 4
240 vragen en tips voor beginner
Geplaatst: 07.10.2011 - 10:39
door Tho6
Beste volvo liefhebbers,
Ik ben Thomas, ik ben 18 jaar en ik kom uit Hengelo (ov). Afgelopen dagen heb ik in een 240DL uit '86 mogen rijden, en ik ben totaal verliefd geworden op dit model. Vond hem namelijk echt heerlijk rijden. Het stoere uiterlijk bevalt me ook erg. Dit heeft mij doen besluiten dat ik over een paar maanden ook een 240 wil gaan halen. Op dit moment ben ik bijna klaar met het opknappen/restaureren van mijn Opel Corsa A, technische kennis heb ik dus wel en ik ben niet bang om deze ook op de Volvo te gaan gebruiken. Nu heb ik enkele vragen;
1; Het enige nadeel dat ik heb ondervonden is dat ik hem echt traag vond. Is er misschien een mogelijkheid om een 240 op een redelijk gemakkelijke manier toch wat vlotter te maken? Wat kosten deze onderdelen? Is misschien een 240 Turbo wat voor mij?
2: Wat zijn de kosten van het inbouwen van een LPG installatie, en levert dit veel in qua vermogen?
3: Welke algemene dingen moet ik letten bij de aankoop van een mooie 240?
4: Wat is nou het wezenlijke verschil tussen een 240 en een 244 ?
Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties
Thomas
Geplaatst: 07.10.2011 - 11:12
door V70/2.4D/2003
Welkom alhier.
Enige antwoorden:
1: Deze auto is gebouwd om je van A naar B te laten rollen op een uiterst aangename en veilige wijze. Wil je dan zonodig bleren met een 200 moet je een turbo nemen (en die worden/zijn zeldzaam, althans een goede harde auto)
2: Kosten LPG inbouw om en bij de 1000 euro, vermogenverlies ongeveer 10%.
3: Kijk goed of het een "harde" auto is dus geen roest. Verder aandacht besteden aan het blok (B23A redblock is fantastisch en gebouwd voor de eeuwigheid) en het cardan/aandrijflijn/kruiskoppelingen.
4: En 240 kan 2, 4 of 5 deurs zijn, een 244 is een 4 deurs sedan.
Geplaatst: 07.10.2011 - 11:23
door Tho6
Bedankt voor je reactie! Ik wil niet zonodig bleren met een 240, maar iets vlotter zou wel fijner zijn. Neem aan dat een 5-bak versie ook wel wat doet met het optrekken?
Geplaatst: 07.10.2011 - 12:29
door V70/2.4D/2003
De vijfbak, al dan niet met electrische overdrive doet daar niet al te veel aan af. Een 200 serie is een ROL-auto. Feitelijk is het een ideaal middel om te onthaasten in deze hectische tijden.
Als je iets op het oog hebt, plaats dan eens wat pics, gegevens of een linkje. Ik geef je op een briefje je dat je meer dan voldoende feedback krijgt met nuttige tips en informatie.
Geplaatst: 07.10.2011 - 13:01
door Stinky
Wil je perse wegenbelastingvrij (pre 1986) rijden? Met LPG in een recenter
model betaal je penning zestien.
De 200 serie heeft veel verschillende motoren gehad. <
klik>
Geplaatst: 07.10.2011 - 13:20
door v0lv0freak
Als het wat sneller moet kun je behalve de turbo ook nog een 260 met 6 cylinder overwegen.
Geplaatst: 07.10.2011 - 13:39
door Tho6
Stinky schreef:Wil je perse wegenbelastingvrij (pre 1986) rijden? Met LPG in een recenter
model betaal je penning zestien.
De 200 serie heeft veel verschillende motoren gehad. <
klik>
Wat bedoel je hiermee?:P Volgensmij een spreekwoord waar ik niet van op de hoogte ben haha.. Belastingvrij wel het liefst.
Welke type's zijn met 6 cilinder geleverd als ik vragen mag? Zijn deze duur in aanschaf?
Alvast bedankt,
Geplaatst: 07.10.2011 - 14:39
door Tho6
Heb even wat research gedaan, en de 262 en 264 zijn met 6 cilinder geleverd. Op marktplaats kan ik er zo geen vinden die mij aanspreekt. Dus ik ga even afwachten. Zijn er geen mogelijkheden om een 244 sneller te maken? Ander uitlaatsysteem misschien?
Geplaatst: 07.10.2011 - 14:39
door Iroll
Die 6 cilinder blokken in de 260 serie (het 2e cijfer in de naamgeving is het aantal cilinders) zijn de "beruchte" V6 PRV (PeugeotRenaultVolvo) blokken. Liever afblijven, zuipen veel, relatief weinig vermogen (136pk) en zijn van geen al te beste kwaliteit.
Re: 240 vragen en tips voor beginner
Geplaatst: 07.10.2011 - 14:43
door RHS
Tho6 schreef:Beste volvo liefhebbers,
Ik ben Thomas, ik ben 18 jaar en ik kom uit Hengelo (ov). Afgelopen dagen heb ik in een 240DL uit '86 mogen rijden, en ik ben totaal verliefd geworden op dit model. ..........
1; Het enige nadeel dat ik heb ondervonden is dat ik hem echt traag vond.
Mijn 245 1977 (serie 2, 4 cilinders, 5 deuren) met een B21 motor was ook traag toen ik hem kocht. Door regelmatig flink door te trekken tot in hogere toerenallen is hij langzaam 'los' gekomen en hij komt nu uitstekend mee in het stadsverkeer.
2: Wat zijn de kosten van het inbouwen van een LPG installatie, en levert dit veel in qua vermogen?
Over Nederlandse prijzen weet ik niks, maar ik vind het niet vreselijk veel uitmaken in puf. Ik zet hem eigenlijk alleen nog maar op benzine als ik een zware aanhanger trek.
Daartegenover start hij veel prettiger op LPG als hij koud is (geen choke nodig) en je KM-kosten zijn een heel stuk lager (hier pakweg de helft van diesel).
Verder vind ik het voornaamste kenmerk van de 240 serie dat het ongelooflijk robuuste en betrouwbare wagens zijn die goed tegen mishandeling kunnen. De 6 cilinders zijn zwaarder dus dorstiger en de motor heeft niet zo'n geweldige reputatie.
Robert
Geplaatst: 07.10.2011 - 14:50
door RHS
Iroll schreef:Die 6 cilinder blokken in de 260 serie (het 2e cijfer in de naamgeving is het aantal cilinders) zijn de "beruchte" V6 PRV (PeugeotRenaultVolvo) blokken. Liever afblijven, zuipen veel, relatief weinig vermogen (136pk) en zijn van geen al te beste kwaliteit.
Als je echt iets moois wilt rijden in die klasse moet je naar de 164. Heeft 145 pk (6 cil in lijn) en een echt klassiek smoel. Heb er een op LPG en hij rijdt fantastisch. Wordt ook veel nagekeken, en becommentarieerd op caféterrasjes
Robert
Geplaatst: 07.10.2011 - 14:59
door v0lv0freak
Maar de jongen vroeg naar een 200 serie. Als het sneller moet, zou hij ook naar een 740 turbo of 760 turbo kunnen kijken (156 en 182 pk). Net wat moderner dan een 200, maar nog altijd hoekig en klassiek.
Geplaatst: 07.10.2011 - 15:03
door v0lv0freak
Tho6 schreef:Heb even wat research gedaan, en de 262 en 264 zijn met 6 cilinder geleverd.
Ook als 265 hoor. Zie deze link:
http://link.marktplaats.nl/479252000
Daarnaast is er natuurlijk nog de 264TE (limo).
Geplaatst: 07.10.2011 - 15:04
door Tho6
Maar wil wel echt een oldtimer. Heb het er maandelijks niet voor over om belasting te betalen. Dat versleutel, (of nog liever; verstook ik) het liefst.
Geplaatst: 07.10.2011 - 15:07
door v0lv0freak
De 760 is er al vanaf 1982. De turbo kwam iets later, maar zoals je in mijn onderschrift ziet zijn ook die belastingvrij te krijgen (volgens mij vanaf my 84, dus eind 83). En de 740 turbo is er volgens mij vanaf 1985....
Belastingvrije auto's zijn wel duurder in aanschaf, dit geldt voor zowel de 200 als de 700.
Geplaatst: 07.10.2011 - 20:32
door Tho6
Duurder in aanschaf ben ik mezelf van bewust. Dat verandert mijn keuze echter niet. Vind de 700 serie wel echt een stuk minder gaaf dan de 200(uiteraard niet afdoende aan jouw auto). Ik blijf marktplaats goed in de gaten houden en post hier wel de bakbeesten waar ik interesse in heb

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!
Geplaatst: 07.10.2011 - 23:20
door Stinky
Als je zelf een beetje handig bent en niet zo bang als ik,
dan is deze mischien aardig?
http://link.marktplaats.nl/472140295
Geplaatst: 08.10.2011 - 00:05
door biadman
gebruikt koelvoeistof.... niet echt een aanrader naar mijn maatstaven...
maar wie ben ik.
Geplaatst: 08.10.2011 - 08:41
door RHS
Komkom, een koppakking kost een paar tientjes....
Ik vraag me alleen af waarom hij dat dan niet even doet, zodat hij een perfecte wagen kan verkopen.
Robert
Geplaatst: 08.10.2011 - 08:49
door V70/2.4D/2003
Ik vraag me alleen af waarom hij dat dan niet even doet,
Dat zal er wel mee te maken hebben dat, wanneer je het zaakje los gaat trekken, je nooit weet wat je allemaal nog meer tegen gaat komen. Dit is er eentje voor de sleutelaar die wel een gokje kan wagen. Andere minpunt, maar dat is persoonlijk, het is een 2,1. Ik prefereer de 2,3.