Pagina 1 van 2

motorelektronica V50

Geplaatst: 08.10.2011 - 20:55
door guitje
Betreft een V50 1.6D van 2006. Km.stand nu 193000. Bij 172000 turbo vervangen. Tijdens de vakantie op een normale rit en snelheid (100km/h) slaat motor af. Geen speciale meldingen op disple. Alleen de melding Skid service vereist. Vervolgens motor gestart en hij liep weer normaal. Storing herhaalde zich enige keren onderweg naar eindbestemming. Bij een universele garage laten uitlezen. Nokkenas sensor stuk.
Laten vervangen.en verder gereden. Na 2000 km herhaalt dit probleem zich, nu in Nederland. Door eigen garage laten uitlezen, melding : nokkenassensor storing, roetfilterregeneratie te laat en brandstofdruk sensor storing. Vervolgens Volvodealer geraadpleegd en nogmaals laten uitlezen. Deze concludeerde dat de meldingen werden veroorzaakt door lod gelopen verstuivers. Klinkt mij vreemd in de oren en het vertrouwen in de auto is even weg. Wie heeft hier ervaringen mee

Geplaatst: 09.10.2011 - 10:34
door Paul
// verplaatst naar V50 gedeelte, is geen c30

Geplaatst: 09.10.2011 - 13:36
door Ramon&Ramon
Het probleem wordt veroorzaakt door vocht in een kabelboom,ik begrijp niet dat die dealer dat niet weet,het is een algemeen bekend probleem,die kabelbomen van de V50 serie staan er om bekend dat ze problemen kunnen geven..
De onderdelen die vervangen zijn,zijn dus voor niets vervangen..

Geplaatst: 09.10.2011 - 17:07
door driessie
heb ik ook gehad telkens melding anti skid service bij acceleratie 120+ bleek gegeven moment valt motor stil roetfilter dicht gevolg van een defecte verstuiver de verstuiver ging niet op het goede moment los te laat of te vroeg met gevolg slechte verbranding gevolg roetfilter dicht

@Ramon&Ramon Storing remsysteem service spoed

Geplaatst: 26.06.2012 - 07:38
door gjs
Ramon&Ramon schreef:Het probleem wordt veroorzaakt door vocht in een kabelboom
Hallo Ramon&Ramon,

Ik heb vergelijkbare problemen. Mijn auto geeft af en toe: "Storing remsysteem service spoed", "immobilizer" en "skid service vereist".

Eerste keer was anderhalf jaar geleden, toen is er een reset uitgevoerd waardoor de melding anderhalf jaar weg was.

Vorige maand stond ik weer stil met de remsysteem melding.

De remsensor is inmiddels vervangen (e 22,- de moeite van het proberen waard) maar hij geeft nog steeds meldingen.

Afgelopen weekend is het mij opgevallen dat dit vooral voorkomt bij slecht weer of als het slecht weer is geweest.

Wat had er wel vervangen/gerepareerd moeten worden? Is dat een dure reparatie?

Geplaatst: 26.06.2012 - 15:33
door MarioC70
Ik denk een probleem in de kabelboom naar de CEM toe,dat komt vaak voor en is een vochtprobleem,omdat precies te localiseren is er wel wat tijd nodig,al met al een vrij dure ingreep.
Ik had paar weken terug een zelfde probleem,compleet nieuwe kabelboom gemaakt en gerepareerd.

Geplaatst: 02.07.2012 - 09:39
door gjs
Dank je Mario.

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij de lokale dealer. Probeer hier weer terug te komen als ik nieuws heb.

Geplaatst: 02.07.2012 - 10:49
door V50-Mart
zo moeilijk is dat toch niet? om hier terug te komen...even favorietje aanklikken op je snelkoppelingen balk en boem, je bent er weer :)

Geplaatst: 10.07.2012 - 08:28
door gjs
Auto weer terug. Uitgemeten: hij gaf weer de raarste meldingen. Een hele lijst, maar niet zoveel als toen hij anderhalf jaar geleden is uitgemeten.

Ze hebben echter niet iets kunnen vinden en hebben de auto weer meegegeven.

Hoewel ik weet dat ze er kundig zijn en veel ervaring hebben met Volvo (het was geen echte dealer) had ik niet het gevoel dat het vocht probleem er bekend was.

Kan iemand vertellen waar deze vochtproblemen zich voor zouden kunnen doen? Ik had verwacht dat de meldingen die ik krijg wel zouden wijzen naar een (iets meer) specifiek punt.

Meldingen:
- Storing remsysteem service spoed (immobilizer treedt in werking)
- Anti-Skid service vereist
- Storing mistlicht achter

(in willekeurige volgorde met tussenpozen van weken)

Geplaatst: 12.07.2012 - 12:45
door Bartk
hebben hetzelfde Anti-Skid service vereist probleem met onze 1j oude, 5000Km tellende V50 1.6 DrivE. Dit kortelings na zn eerste beurt (jaarlijkse, niet gebaseerd op KM stand) bij de dealer.
Na een rapport naar Volvo gestuurd te hebben werd hen aangeraden om de ABS computer te vervangen.. moeten de afspraak nog maken.

Geplaatst: 12.07.2012 - 17:07
door MarioC70
gjs schreef:Auto weer terug. Uitgemeten: hij gaf weer de raarste meldingen. Een hele lijst, maar niet zoveel als toen hij anderhalf jaar geleden is uitgemeten.

Ze hebben echter niet iets kunnen vinden en hebben de auto weer meegegeven.

Hoewel ik weet dat ze er kundig zijn en veel ervaring hebben met Volvo (het was geen echte dealer) had ik niet het gevoel dat het vocht probleem er bekend was.

Kan iemand vertellen waar deze vochtproblemen zich voor zouden kunnen doen? Ik had verwacht dat de meldingen die ik krijg wel zouden wijzen naar een (iets meer) specifiek punt.

Meldingen:
- Storing remsysteem service spoed (immobilizer treedt in werking)
- Anti-Skid service vereist
- Storing mistlicht achter

(in willekeurige volgorde met tussenpozen van weken)
Waar het probleem zit is al een paar keer voorbij gekomen toch?
Kabelboomprobleem door vocht,in de motorruimte naar de CEM toe of ruitensproeiervloeistof lekkage,daar is een modificatie voor.
Opgeslagen storingen moeten goed gewist worden,anders blijven ze terug komen.

Geplaatst: 24.10.2012 - 07:42
door gjs
En weer terug hier...

Stond vanochtendweer stil in een bocht: Anti Skid service vereist. Was na een krappe bocht naar links op een kruispunt met stoplichten.

Even gewacht tot alle electoronica uit was, auto weer aangezet en kon weer rijden, 500 meter verder was de parkeer garage.

Wat me tijdens die rit opviel was dat het leek alsof ik in Duitsland over zo'n betonnen snelweg reed. Om de zoveel meter klopjes. Het was vrij donker in de parkeergarage (en er lag een zwerver te slapen achter het hek :-)) dus ik kon niet zien of er iets achter de wielen was te zien.

Ze leken iig niet lek, hoewel het wel zo'n gevoel gaf...

Iemand een idee? (lijkt dus meer aan de hand te zijn dan simpel uit en aanzetten)

Updates zal ik hier melden.

Geplaatst: 24.10.2012 - 13:23
door MarioC70
Het antwoord stond er al toch??????????
Of er overheen gelezen?

Geplaatst: 25.10.2012 - 07:37
door gjs
@MarioC70 Volgens mij stelde ik een nieuwe vraag. Maar heb je antwoord van de vorige keer zeker in gedachten voor een volgende vage melding :-)

Maar de update:
Gisteren na het werk in de auto gestapt: nog steeds bonkend geluid. Dus naar de dealer in Groningen.

Toen ik mijn auto daar met een heel krappe draai op de parkeerplaats zetten zag ik een enorme moer met sluitring en al in mijn band zitten.

Dat was zo verholpen (goede service door garage Broekhuis.)

Vraag me nu nog wel af of een en ander met elkaar te maken heeft gehad. Skid service is een algemene melding zal het het glijden door de moer in de bocht zijn geweest?

Geplaatst: 10.01.2013 - 09:48
door gjs
Nieuwe update: de auto heeft oktober vorig jaar weer stilgestaan (op een heel gevaarlijke plek) met allerlei meldingen.

Controle bij de dealer wees uit dat een aantal meldingen steeds terugkwamen. Het ruitenwisservloeistof probleem was niet van toepassing volgens de dealer, omdat alle auto's in die serie destijds zijn teruggeroepen.

Na een afspraak te hebben gemaakt heeft de melding zich op de terugreis naar huis nog twee keer voorgedaan.

De auto is daarop door de dealer volledig doorgemeten. Hier is niets raars naar voren gekomen. Wel is corrosie op de CEM stekker geconstateerd.
Nadat de stekker te hebben schoongemaakt verdwenen de meldingen.

Het probleem is tot nu toe niet meer naar voren gekomen.

Vraag is nu of het toch water is geweest. Toen ik de auto kocht was er een verstoppingsprobleem in de aircoleiding (vochtig op de vloer achter de passagierstoel.) Zou dit de oorzaak van de corrosie kunnen zijn?

Geplaatst: 10.01.2013 - 12:16
door V50-Mart
"Corrosie is de aantasting van materialen doordat hun omgeving op ze inwerkt, in het bijzonder de aantasting van metalen door elektrochemische reacties. Aantasting door puur mechanische invloeden, zoals schuren en breuk door een botsing of val worden niet als corrosie aangemerkt.

De bekendste soorten corrosie zijn de aantasting van metaaloppervlakken door zuurstof en water in de lucht, zoals het roesten van ijzer en het groen uitslaan van koper. Echter, ook in waterig milieu en bij hoge temperatuur kan corrosie optreden en het kan ook keramische materialen en kunststoffen betreffen" @wikipedia.

Had je nou de eerste keer gelijk actie ondernomen op de suggestie van Mario, dan had je daarna al die maanden probleemloos gereden...

Geplaatst: 10.01.2013 - 12:19
door Ramon&Ramon
Het is een bekend probleem en elke dealer weet daar van,
De CEM loopt vol met vocht en de kabelboom.
Soms zie je dat ze totaal groen uitgeslagen zijn.
Mario heeft die modificatie zelf heel vaak gedaan,dus hij weet precies waar hij het over heeft.
Wat de dealer zegt van,iedere V50 is er voor terug gekomen,dat is pertinent niet het geval.

Geplaatst: 10.01.2013 - 12:44
door gjs
@V50-Mart op zich heb ik volgens mij gedaan wat ik kon.

Ik heb me direct bij garagehouders en dealers gemeld en heb ook aangegeven dat het een vochtprobleem zou kunnen zijn.

Zoals gezegd heeft de dealer steeds aangegeven dat het dus niet aan de ruitenwisservloeistof lag. Tja wat kun je dan als leek... :-)

@Ramon&Ramon
Ok. Ze hadden het daar over een terugroepactie. Dan ga ik me binnenkort nog eens melden bij de dealer met die informatie...

Bedankt iig allemaal weer voor de reacties :thumbleft:

Geplaatst: 10.01.2013 - 20:33
door V50-Mart
Je hebt aangegeven dat het een vocht probleem zou zijn, maar ik lees niet dat je expliciet gezegd hebt dat ze de kabelboom moeten nakijken, en dat er een modificatie voor uit was. Misschien was je toch niet duidelijk genoeg? Ik zou daar meer op gestuurd hebben.

Geplaatst: 10.01.2013 - 21:38
door Ramon&Ramon
De modificatie betreft de ruitensproeier pomp plus slangen.