Pagina 1 van 1
Iemand ervaring met 1.8 benzine als caravantrekker
Geplaatst: 08.10.2011 - 21:05
door mvds
We zijn ons aan het oriënteren om een caravan aan te schaffen. Op websites als caravantrekker.nl komt de v50 als redelijke trekauto naar voren. Qua resultaten houdt het te wensen over. De mensen die een review hebben geschreven zijn tevreden over de resultaten maar houden wel rekening met waar zij naar toe gaan.
We zijn aan het kijken naar een caravan tot 1350 kilo (totaal gewicht) en zullen deze niet vol beladen.
Als ik onder de 1270 (massa leeg voertuig) kilo blijf heb ik geen BE rijbewijs nodig. Klopt dit?
En wie heeft een 1.8 benzine (gehad) icm een caravan en wat waren jouw ervaringen hiermee? Alvast bedankt voor de reacties!
Re: Iemand ervaring met 1.8 benzine als caravantrekker
Geplaatst: 08.10.2011 - 21:12
door Oceanracer
mvds schreef:We zijn ons aan het oriënteren om een caravan aan te schaffen. Op websites als caravantrekker.nl komt de v50 als redelijke trekauto naar voren. Qua resultaten houdt het te wensen over. De mensen die een review hebben geschreven zijn tevreden over de resultaten maar houden wel rekening met waar zij naar toe gaan.
We zijn aan het kijken naar een caravan tot 1350 kilo (totaal gewicht) en zullen deze niet vol beladen.
Als ik onder de 1270 (massa leeg voertuig) kilo blijf heb ik geen BE rijbewijs nodig. Klopt dit?
En wie heeft een 1.8 benzine (gehad) icm een caravan en wat waren jouw ervaringen hiermee? Alvast bedankt voor de reacties!
Nee, dat klopt niet! Je moet met je maximale gewicht op het kenteken van je caravan (het zogenaamde asgewicht) onder het ledige gewicht van je auto blijven.
Als je auto 1270 kg weegt, mag je dus niet met een 1350 kilo-as rijden. Je moet dan het kentekenbewijs van de caravan laten aanpassen naar 1270 kilo. Wat de caravan leeg weegt maakt in dat geval niet uit. Als er bijvoorbeeld een 1600 kilo-as onder de caravan zit, is een maximaal gewicht op het kenteken van 1270 niet realistisch en wordt daarom niet door de RDW geaccepteerd.
Een V50 1.8 mag trouwens niet meer dan 1300 kilo trekken, dus met die 1350 kilo zit je niet alleen voor je rijbewijs te hoog maar dus ook voor het trekgewicht van je auto. Het is dus al te hoog gegrepen. En met een 1.8 een caravan trekken is echt één grote teleurstelling. Als het dan toch moet, kies dan voor een Engelse caravan. Die zijn namelijk veel lichter.
Geplaatst: 09.10.2011 - 05:21
door Blackraven
een automobilist zonder BE rijbewijs mag alleen een aanhanger trekken die lichter is dan 750kg of die lichter is dan het ledig gewicht van de auto en de totale toegestane combinatie minder dan 3500 kg weegt.
Ik wilde caravan met een maximum gewicht van 1300 kg trekken en heb dus een v50 2.4 met een leeg gewicht van 1361 kg (1960kg max.) gekocht. Zo kan ik dus zonder E rijbewijs toch met deze combinatie rijden. Overigens las ik ergens dat de voorwaarde dat het leeg trekkend voertuig zwaarder moet zijn dan de beladen aanhanger komt te vervallen in 2013 (totale massa nog steeds <3500kg), maar pin me daar niet op vast...
Geplaatst: 09.10.2011 - 07:41
door mvds
Blackraven schreef:maar pin me daar niet op vast...
Dan mogen wij wel want je hebt het goed gelezen en gelijk. Heb het even opgezocht.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 26:NL:HTML
Volgens de nieuwe richtlijn veranderen er een aantal dingen. Zo hoeven personen met alleen het rijbewijs B vanaf 2013 bij het berijden van een BE-combinatie niet meer naar het ledig gewicht van het trekkend voertuig te kijken. Voorwaarde is wel dat de toegestane maximum massa van de combinatie onder de 3500 kg blijft en het trekkend voertuig de aanhangwagen inclusief lading op basis van het kentekenbewijs technisch mag trekken.
Als de toegestane maximum massa boven de 3500 kg uitkomt en onder de 4250 kg blijft moet de bestuurder naast het rijbewijs B nog een aparte toets of examen afleggen voor het nieuwe zogenaamde B+ rijbewijs. Bestuurders die in 2013 of daarna hun E achter het rijbewijs B halen mogen geen aanhangwagen trekken die een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg heeft. Voor een aanhangwagen boven de 3500 kg moet de E achter het rijbewijs C1 worden behaald. Voor alle duidelijkheid, bestuurders die voor 2013 hun rijbewijs BE hebben behaald krijgen deze beperking niet opgelegd.
bron: raivereniging
Geplaatst: 09.10.2011 - 12:09
door Schorpioen
Het CBR heeft een website om simpel te bepalen of je wel of niet met een aanhangwagen/caravan met alleen rijbewijs B mag rijden.
http://www.cbr.nl/1041.pp
Voor de regels vanaf 2013 is er ook een site met een simpelere uitleg dan het hele EEG besluit door te spitten.
http://www.rijbewijs.nl/nl/actueel/inde ... 10802.html
Je kunt
daar ook terecht voor alle vragen over het rijbewijs.
Geplaatst: 09.10.2011 - 13:36
door Oceanracer
Het feit blijft dat het nu in elk geval (nog) niet mag. Dus wachten tot 2013, E achter B halen, een andere auto kopen of een lichtere caravan overwegen.
Eigenlijk blijven dan een andere auto of lichtere (kleiner of Engels) als goede opties over, omdat die 1.8 echt niet met een beetje caravan overweg kan.
Geplaatst: 14.10.2011 - 21:35
door Tarantino
Als je in Nederland blijft zal het wel gaan.
Persoonlijk vind ik dat de 1.8 best wel te kort komt, zeker heuvel op. Zonder caravan was het al terugschakelen

.
2.0 heeft meer kracht, of overweeg een (1.6) diesel. Heb geen ervaring met de 2.4....
Succes!
Geplaatst: 14.10.2011 - 22:30
door Blackraven
Ben afgelopen zomer met een vouwwagen naar Bourgondië gewest met een 2.4 motor, die woog die niet meer dan 750 kg, maar dat was ook bergop gemakkelijk te doen, met snelheden van rond de 120/130 zijn de keren dat ik terug moest schakelen naar de 4e versnelling minder dan 10x geweest, niet slecht over een afstand van ongeveer 1000km.
Was m'n eerste ervaring over een langere afstand met een aanhanger en je rijdt dan toch wel heel anders dan zonder, vooral hoger in de toeren en op tijd afremmen is ook erg handig, heb 1x m'n DSTC even in laten grijpen... :oops:
Geplaatst: 17.10.2011 - 18:55
door mvds
Wij hebben nu ook een vouwwagen en dat rijdt inderdaad zonder problemen. Alleen vind ik snelheden van 120-130 niet kunnen. De bandjes van een vouwwagen zijn over het algemeen kleiner en door de warmte kan het zijn dat ze er op een gegeven moment mee ophouden. Ik waag de gok in ieder geval niet. Met 100 k/h kom je er ook wel.
In ieder geval het besluit genomen om nog geen caravan te kopen. Eerst maar (weer) een andere auto...en dat wordt geen volvo....
Geplaatst: 17.10.2011 - 21:56
door v 50
IK heb een v50 1.8 en een Knaus caravan met een totaal gewicht van 1200kg.we gaan al jaren met deze combinatie op vakantie, we zijn dit jaar met deze combinatie naar Cres (Kroatie) geweest.
Er moet zo nu en dan wel teruggeschakeld worden maar nooit verder terug dan de 3e versnelling het verbruik met de caravan erachter is dan 1 op 8 a 9, het is dus prima te doen een 2.0 zou ik niet aanraden omdat die maar 20pk meer heeft en 50 kg meer mag trekken dus niet de moeite waard dacht ik.
met de 1.8 mag ik 1300kg trekken
Geplaatst: 18.10.2011 - 14:01
door Blackraven
mvds schreef:Wij hebben nu ook een vouwwagen en dat rijdt inderdaad zonder problemen. Alleen vind ik snelheden van 120-130 niet kunnen. De bandjes van een vouwwagen zijn over het algemeen kleiner en door de warmte kan het zijn dat ze er op een gegeven moment mee ophouden. Ik waag de gok in ieder geval niet. Met 100 k/h kom je er ook wel.
Voor de volledigheid: de banden onder mijn vouwwagen zijn dezelfde als onder een Renault Kangoo en ook op de website van de vouwwagenfabrikant wordt aangegeven dat je er 130 mee kunt rijden.
Maar goed, deze discussie is op een ander forum al druk gaande en is voor de TS hier een beetje offtopic.
Geplaatst: 10.11.2011 - 21:03
door Bakboord1
De 2.4 is betere caravantrekker dankzij het koppel dat ie heeft. Ten opzichte van de 2.0 iets minder pk's maar door het koppel en trekkracht zal het de betere caravantrekker zijn.
Maar met beleid kom je er met een 1.8 ook wel. Ik ken deze auto alleen niet als caravantrekker.
De caravan die ik heb heeft nog achter een opel ascona 1.6 gehangen (toen ik jong was) en toen gingen we ook naar Zuid Frankrijk.
Ofwel: het is maar wat je wilt. Volgens mij moet het prima kunnen. Ga anders eens proefrijden met een aanhanger/caravan met dat gewicht. Dan weet je het.
Geplaatst: 10.11.2011 - 23:14
door V50-Mart
kun je je 1.8 niet laten tunen of iets dergelijks waardoor je iets meer power krijgt?
Geplaatst: 11.11.2011 - 00:04
door Fredhead
Dat is zonde van de moeite op een ongeblazen motor.
Het geld dat je aan tunen uit zou geven kan je dan beter besteden aan een iets grotere motor
Geplaatst: 20.09.2012 - 14:54
door mvds
Alhoewel het al weer een tijdje geleden is wil ik jullie toch laten weten hoe dit is afgelopen.
Dit jaar ben ik met de leaseauto en de caravan op pad geweest. De 1.8 is inmiddels ingeruild en gaan we binnenkort ophalen. Dat betekent dat er bij ons voor de deur geen Volvo meer zal staan. Niet dat ik ontevreden was over de V50 (integendeel) maar puur vanwege de trekkracht.
Geplaatst: 20.09.2012 - 18:53
door Oceanracer
Dus je bent wel al goed geslaagd voor een caravan? Wat is het geworden dan? En wat komt er voor de Volvo in de plaatst?
Geplaatst: 17.05.2013 - 12:52
door mvds
Oceanracer schreef:Dus je bent wel al goed geslaagd voor een caravan? Wat is het geworden dan? En wat komt er voor de Volvo in de plaatst?
Alhoewel er al een flinke tijd is verstreken toch even een antwoord.
De caravan is een Hobby 460 Ufe (2012) en de auto is een Peugeot 5008 GT 1.6 THP (2010) geworden. Bevalt prima!