Pagina 1 van 5

Garagekrik. Waar te plaatsen?

Geplaatst: 08.10.2011 - 23:09
door RicoK
Voor de komende winterbandenwissel van mijn S60 en de tweede auto een Peugeot 206 wil ik een garagekrik aan gaan schaffen. Op zich vind ik de krik die bij de S60 zit wel een fijn ding, maar de krik van de Peugeot 206 is een wat onprettiger exemplaar...

Overigens, ik denk er over om een eenvoudig exemplaar als deze http://shop.conrad.nl/auto/onderhoud-en ... 23611.html aan te schaffen.

Ik weet dat een krik als deze niet zomaar op een willekeurige plaats kan worden geplaatst. Maar wat is nu een juiste locatie om deze te plaatsen?

Geplaatst: 08.10.2011 - 23:12
door toppertje
meestal aan de onderkant vd wagen :wink:














even serieus,kijk even in je instruktieboekje,daar staan de krik-punten
vaak wel vermeld.

Geplaatst: 08.10.2011 - 23:15
door RicoK
Ja, afgelopen wissel heb ik het instructieboekje geraadpleegd voor gebruik van de originele Volvo-krik. Maar zo'n garagekrik heeft zo een (draaibaar) plateau. Waar zet je de krik met zo een plateau onder de auto?

Geplaatst: 08.10.2011 - 23:20
door Oceanracer
In elk geval NIET de originele krikpunten gebruiken als je garagekrik zo'n opengesneden tennisbal heeft met 4 openingen, want die vernielt de bescherming aan de onderzijde!

Geplaatst: 09.10.2011 - 09:08
door blastaway
precies!
Ik had hetzelfde probleem. Ik had ze op de ophangpunten gezet. Ik hoop dat iemand een betere plek weet

Geplaatst: 09.10.2011 - 09:48
door 945i
Plankje hout ertussen, geen probleem.
Anders bij de ophanging/ bevestiging subframe.

Geplaatst: 09.10.2011 - 09:49
door DawnBlueED
Misschien een blokje hout van de juiste afmetingen ertussen? Bij gebruik van de versterkte kriksteunen weet je in ieder geval zeker dat de krik niet door de bodem zal gaan.

Geplaatst: 09.10.2011 - 10:26
door Oceanracer
Waar moet dan een plankje tussen? Ik neem aan, niet bij het originele krikpunt, want met een plankje wordt dat zeer instabiel.

Geplaatst: 09.10.2011 - 10:54
door Iroll
Plankje of een handdoek of een stuk spijkerstof bijv. tussen kriksteun en krik. Met een stuk hout ertussen wordt het overigens niet zo snel instabiel, de krik en kriksteun bijten zich in het hout zodat het niet kan veschuiven.
Krik kan je ook op deze manier beschermd ook onder een chassisbalk plaatsen. Iig nooit oftenimmer onder een dorpel of onder het plaatstaal, daar drukt de krik doorheen. Zet de auto altijd in P of een handbak in zijn achteruit en op de handrem. Leg ook voor het opkrikken stenen voor en achter een wiel om wegrollen v.d. auto te voorkomen en leg altijd het verwijderde wiel onder de dorpel zodat een eventuele val opgevangen wordt.

Geplaatst: 09.10.2011 - 11:03
door Oceanracer
Hmmm, al met al vind ik de felsrand die je bij de meeste auto's gewoon tegen komt, stukken gemakkelijker....

Geplaatst: 09.10.2011 - 12:12
door RicoK
Bedankt voor deze reacties.

Ik had in andere posts en topics ook al gelezen dat het gebruik van een garagekrik enige voorzichtigheid behoeft, maar niet echt kunnen herleiden hoe nu wél met een garagekrik dient te worden omgegaan.

Misschien een wat apart verzoek, maar kan iemand een foto(otje) plaatsen van de enige juiste wijze (als die er is) van het plaatsen van een garagekrik? Met óf zonder een blokje hout.

Geplaatst: 09.10.2011 - 12:54
door toppertje
voor alleen een (winter)banden wissel voldoet ook de standaard krik.
als je nl. zo erg twijfelt waar je de krik moet plaatsen,is dat mischien de betere
oplossing.
de krik die je laat zien,is ook niet van een bijster professionele kwaliteit.
of je gaat even naar de bandenboer,dat zal de kop ook wel niet kosten.

Geplaatst: 09.10.2011 - 12:54
door Mrlten
Zo'n garagekrik heb ik ook, ik zet deze ergens halverwege onder de draagarm van de wielen. Bij mij en mijn pa's auto (XC70) gaat het op deze manier al jaren goed. Als het wiel van de grond is moet je voor de zekerheid even een band onder de auto leggen.

Geplaatst: 09.10.2011 - 13:41
door Oceanracer
Hoewel ik zelf ook voornamelijk de bijgeleverde Volvo-krik gebruik, wil ik toch nog even wijzen op het krik-debacle van edraket: >>klik<<

Geplaatst: 09.10.2011 - 15:19
door toppertje
volgens mij is dat gevalletje van Ed gewoon "pech" geweest.
ook deze krik is natuurlijk niet voor dagelijks gebruik.
bij een auto opkrikken moet je nog steeds goed opletten,er komt vreselijk
veel spanning op de krik te staan.

Geplaatst: 09.10.2011 - 17:56
door JeroenSpock
Toppertje, waar heb jij de auto opgetilt op de gaasmeeting? Die kwam met beide voorwielen tegelijk vam de grond toch?

Geplaatst: 09.10.2011 - 18:08
door toppertje
JeroenSpock schreef:Toppertje, waar heb jij de auto opgetilt op de gaasmeeting? Die kwam met beide voorwielen tegelijk vam de grond toch?
ik heb hem gewoon aan de bumper omhoog getild. :lol:

bij de voorkant zet ik de krik onder de achterste bout van de subframe
bevestiging

Geplaatst: 09.10.2011 - 22:50
door DawnBlueED

Geplaatst: 09.10.2011 - 22:54
door 945i
Nee, maar lijkt mij ideaal.

Geplaatst: 09.10.2011 - 23:03
door toppertje
945i schreef:Nee, maar lijkt mij ideaal.
+1