Pagina 1 van 2

Merwede verlagingsveren.....

Geplaatst: 09.10.2011 - 14:40
door Tarantino
Iemand bekend met Merwede verlagingsveren....? Liefst icm S40/V50.

Ik heb in het verleden Apex gehad onder een V40 phase I, erg mooi maar erg stug. Daarna Eibach onder een V40 phase II, zelfde looks als Apex maar veel minder stug.
Intrax al diverse malen voorbij zien komen op het forum icm S40/V50 maar nog geen Merwede.
Ben erg benieuwd naar ervaringen en tips! Ook ervaringen van onder andere Volvo's is natuurlijk welkom!

Geplaatst: 09.10.2011 - 16:24
door Fredhead
Bij Merwede kan je zelfs je veren "zelf samenstellen" naar je eigen wensen.
Op verschillende andere fora waar ik kom (lees, wat sportievere auto's/autosportfora) zijn ze er allemaal erg goed over te spreken.

Ga er zelf van de winter ook een setje veren voor mijn andere auto naar wens samen laten stellen.


Heb zelf met Intrax veren onder mijn ex-V50 gereden en dat beviel erg goed.
Niet te stug en niet te zacht voor normaal dagelijks gebruik

Geplaatst: 09.10.2011 - 20:11
door V50-Mart
Vervangen jullie die vering zelf vervolgens? of moet je dat laten doen? Is daar nog wat speciaals voor nodig en hoe weet je of ze links en rechts hetzelfde zijn afgesteld?

Geplaatst: 09.10.2011 - 20:13
door Fredhead
Ik zou het iemand laten doen met het juiste gereedschap, je hebt een klem nodig voor die veren om ze veilig om je dempers te krijgen.
Je kan wel met spanbandjes gaan knoeien, maar als het fout gaat heb jij een veer in je gezicht

Geplaatst: 09.10.2011 - 20:24
door Tarantino
Hey Ferdi, bedankt voor je reactie. En Volvo af las ik :roll: . Ik heb Merwede een mail gestuurd. Even afwachten op hun reactie. Anders Intrax of Eibach denk ik.... Jij was altijd positief mbt Intrax, stond ook erg mooi op jouw V50 :D !

@V50-Mart, idd een speciale verenklem gebuiken. Hiermee 'knijp' je de veer in elkaar voor montage. Spanbanden zijn gevaarlijk. Na montage van de veren laat ik de auto uitlijnen. Is eigenlijk een must, hoewel velen dit ook niet doen.

Geplaatst: 09.10.2011 - 20:26
door V50-Mart
Thx,

ik ga er nog eens over nadenken en ervoor sparen dan maar. Distributieriem is nu eerst aan de beurt, en dan is de beurs weer even leeg.

Geplaatst: 09.10.2011 - 20:31
door Fredhead
Ik was inderdaad heel erg te spreken over de Intrax veren, het duiken bij het remmen was na montage zo goed als verdwenen, de auto lag echt stukken beter op de weg (vond het bij hogere snelheid niet zo geweldig om eerlijk te zijn) en het zag er ook nog eens prima uit.
Hjalmar zal het met mij eens zijn dat het comfort er ook niet onder leed :)

Uitlijnen is een grote must zoals Tarantino zegt, alles is los geweest en dan ben je eigenlijk gewoon verplicht om dit te doen.


Inderdaad (alweer een poosje) Volvo-af, was de auto zelf niet zat maar wel alle problemen die ik er steeds mee had. Maar zeg nooit nooit, het merk blijft trekken alleen gaan we nu even een andere weg in en er staat nog een S60 voor de deur die ik mee kan krijgen wanneer ik wil :)
De nu dagelijkse auto krijgt volgend jaar ook een Intrax setje als ik niet van gedachte verander

Geplaatst: 09.10.2011 - 20:37
door Tarantino
Distributieriem is wat belangrijker dan een verlagingssetje :lol: .
Succes!

Geplaatst: 09.10.2011 - 20:44
door Tarantino
fredhead schreef: (vond het bij hogere snelheid niet zo geweldig om eerlijk te zijn)
Hjalmar zal het met mij eens zijn dat het comfort er ook niet onder leed :)
Wat zijn hogere snelheden bij jou :roll: ??

Ik was van de week nog bij Hjalmar in de buurt. Ook nog even per telefoon gesproken, maar ik heb helaas geen tijd vrij kunnen maken om 's avonds langs te gaan. Was ik al weer in Karlstad.
Zal hem ook eens naar zijn bevindingen vragen.

Geplaatst: 09.10.2011 - 21:31
door Fredhead
Ik vond de auto vanaf 150 niet zo heel fijn meer aanvoelen. Had echt het idee dat hij begon te "zweven". Na de verlaging was dit geheel verdwenen en voelde het veel zekerder aan.
Wat doe ik op die snelheid? De V50 heeft een aantal keren dienst gedaan als sleepwagen tijdens besloten circuitdagen en ja, dan gaat het tempo ook wat hoger dan op de weg

Geplaatst: 09.10.2011 - 21:53
door Tarantino
Ok, duidelijk.
Ik begreep uit jou antwoord dat de auto na de verlaging bij hogere snelheid niet lekker voelde, maar dat klopt dus niet.
150 is ook nog niet zo heel hard :D . Persoonlijk geen problemen ondervonden van bv zweverig gedrag bij hogere snelheden (180+ in Duitsland).

Geplaatst: 09.10.2011 - 22:04
door Fredhead
Oh zo, nu ik het eens goed terug lees staat het er inderdaad nogal onduidelijk :D

Maar voor de verlaging was ik er dus niet zo heel blij mee, daarna prima te doen.
Heb wel harder gereden met de V50, maar dat was echt de snelheid waarvan ik vond dat je duidelijk verschil begon te voelen.

Geplaatst: 10.10.2011 - 20:39
door Tarantino
Ik kan een setje Merwede verlagingsveren kopen, die onder een T5 gezeten hebben. Ik zie bij diverse aanbieders dat men verschillende artikelnummers hanteert mbt 4 cylinders en de 5 cylinders.

Ik heb aan Merwede gevraagd of deze veren gaan passen en kreeg het volgende antwoord:
Deze veren zullen ongetwijfeld passen, echter zal de verlaging minder zijn wanneer je deze op jouw auto monteert.

Wat is jullie mening? Klopt dit, gaat dit passen en waarom zou de auto dan minder laag komen te liggen....?
Of toch maar beter een nieuw setje veren aanschaffen?

Geplaatst: 10.10.2011 - 21:51
door Fredhead
Passen zal het inderdaad wel als zij dat zeggen.
De verlaging wordt dan weer minder omdat het dieselblok waarschijnlijk minder waar is als een T5 blok waar de veren op berekend zijn.
Hierdoor zakken ze minder ver in en wordt de verlaging dus minder.

Ik zou persoonlijk een set veren aanschaffen die voor een diesel bedoelt zijn, wat bovenstaande met de wegligging doet is ook maar afwachten tot het daadwerkelijk onder de auto is gemonteerd

Geplaatst: 12.10.2011 - 13:42
door ewing
fredhead schreef: De nu dagelijkse auto krijgt volgend jaar ook een Intrax setje als ik niet van gedachte verander
Nee nee Ferdi, gewoon sparen voor een 'nieuwe' V50 en die weer verlagen met zo'n setje :-)

@Tarantino: ik heb ook een setje Intrax veren onder mijn V50. Rijdt uitstekend! Ik zou gewoon daarvoor gaan.

Geplaatst: 12.10.2011 - 22:32
door Tarantino
Precies Ferdi, even doorsparen en het is zo weer voor elkaar!

@Ewing, zit nog in de twijfel fase, hahaha. Misschien toch Intrax :-)

Geplaatst: 13.10.2011 - 10:13
door ewing
Tarantino schreef:@Ewing, zit nog in de twijfel fase, hahaha. Misschien toch Intrax :-)
Het is jammer dat je niet bij mij in de buurt woont, anders had je wel even mogen voelen hoe het rijdt in een met Intrax veren verlaagde V50.

Geplaatst: 13.10.2011 - 13:44
door Exeres
Zo'n setje staat ook nog altijd op m'n wensenlijstje. Maar wanneer het er onder komt, dat zal nog even afwachten worden...

Geplaatst: 13.10.2011 - 20:59
door Fredhead
Intrax beviel mij ook erg goed, bij Merwede kan je de veren naar eigen wens laten maken mocht je dat willen.
Heb je geen specifieke wensen zou ik gewoon voor Intrax gaan, zijn ook nog eens goedkoper gok ik zo.

Dat sparen voor een V50, ik koop niet snel 2 keer een zelfde type auto dus of dat doorgaat weet ik niet :D
Heb eigenlijk al wat anders op het oog dat het over een jaartje of 1,5 - 2 gaat worden

Geplaatst: 13.10.2011 - 22:35
door Tarantino
ewing schreef:
Tarantino schreef:@Ewing, zit nog in de twijfel fase, hahaha. Misschien toch Intrax :-)
Het is jammer dat je niet bij mij in de buurt woont, anders had je wel even mogen voelen hoe het rijdt in een met Intrax veren verlaagde V50.
Thanks voor het aanbod!! Zeer gewaardeerd :) :) .