Pagina 1 van 2
nieuwe starterkrans, daarna slecht lopen
Geplaatst: 11.10.2011 - 17:51
door D'Ries
Na een bezoekje aan de garage zei de monteur dat mijn startmotor slecht begon te worden: de startmotor sloeg over. Gelijk maar een afspraak gemaakt om er naar te laten kijken: ik zou de auto over een week brengen. Nog geen 3 dagen later stond ik bij de pomp voor mijn wekelijkse refill en startte de auto niet meer. Ik hoorde de startmotor wel met een hoog toerental ronddraaien, maar dat was ook alles.
Auto afgesleept en naar m'n garage gebracht. Al gauw bleek dat de tanden van de krans op sommigen plekken versleten waren en dat sommige tanden er letterlijk af waren. Gevolg: motor en bak er onderuit, nieuw krans met vliegwiel erop en een vette rekening in het vooruitschiet (denk aan 1500 a 2000 euro).
Maar nu komt het: na het monteren sloeg de motor slecht aan. Toen hij eenmaal draaide kwam er witte rook uit de uitlaat, onregelmatige loop en hoorde men tikken. Monteur heeft verstuivers, brandstof en brandstofpomp getest, maar dat lijkt allemaal goed te zijn.
Mijn vraag: wat kan er nu aan de hand zijn? Is dit niet heel erg toevallig? Kan een kapotte starterkrans ook voor dit soort 'loop' problemen zorgen, want de monteur weet niet goed wat er aan de hand is. Of heb ik heel erg veel pech?
't Is een D5, 163 pk, geartronic, 2004, MY2005, bijna 300 ton gelopen, altijd z'n beurtjes gehad.
Graag jullie hulp.
Geplaatst: 11.10.2011 - 18:34
door Ramon&Ramon
Iets fout gegaan met de vacuumaansluitingen,slangetjes omgewisseld?
Geplaatst: 11.10.2011 - 19:30
door edraket
De snelheids sensor haalt zijn signaal van de starterkrans. Of de sensor is niet goed gemonteerd of het vliegwiel is verkeerd gemonteerd (kan haast niet).
Re: nieuwe starterkrans, daarna slecht lopen
Geplaatst: 11.10.2011 - 19:35
door JeroenSpock
D'Ries schreef:bijna 300 ton gelopen
Dan wordt het tijd voor een andere auto

Geplaatst: 11.10.2011 - 20:09
door D'Ries
:signoops:
ok, misschien heeft ie een paar km minder gelopen ...
Soms overdrijf ik een beetje.
Net weer contact gehad met monteur: hij heeft een ander pompje gezet tussen de tank en de brandstofpomp: Loopt gelijk stukken beter!
+ brandstoffilter heeft drap en korreltjes die er niet horen. Hij denkt aan smerige brandstof.
Volgende stap: nieuw filter, nieuw pompje en nieuwe brandstof.
Morgen meer nieuws...
Geplaatst: 11.10.2011 - 23:21
door Ramon&Ramon
edraket schreef:De snelheids sensor haalt zijn signaal van de starterkrans. Of de sensor is niet goed gemonteerd of het vliegwiel is verkeerd gemonteerd (kan haast niet).
Je bedoelt denk ik de motortoerentalsensor,oftewel de vliegwielpositiesensor.
Zit er geen draad tussen de bak en de motor geklemd,gebeurd tijdens het monteren van de bak?
Geplaatst: 12.10.2011 - 10:31
door edraket
Die bedoel ik. Je kunt er helaas alleen bij als de bak is gedemonteerd.
Geplaatst: 12.10.2011 - 10:52
door D'Ries
edraket schreef:Die bedoel ik. Je kunt er helaas alleen bij als de bak is gedemonteerd.
Kun je ook zien of de draad er tussen zit als de bak niet gedemonteerd is? Of moet je echt demonteren (en daarmee een dag sleutelen verder) om dit uit te sluiten?
Geplaatst: 12.10.2011 - 14:04
door edraket
De krukas sensor kan niet klem komen te Zitten, alleen niet goed vast gezet waardoor de motor zijn refezentiepunt kwijt is voor oa de inspuiting.
Heb je de auto al laten uitlezen? Denk dat Ramon een willekeurige draad bedoeld, niet per sé de krukas sensor.
Geplaatst: 12.10.2011 - 15:24
door Ramon&Ramon
edraket schreef:Die bedoel ik. Je kunt er helaas alleen bij als de bak is gedemonteerd.
Bij een D5 kun je de sensor verwijderen zonder de bak te demonteren..
Geplaatst: 12.10.2011 - 15:25
door Ramon&Ramon
Vliegwieg sensor gevers niet beschadigd,de uitsparingen in het vliegwiel?
Geplaatst: 12.10.2011 - 15:27
door Ramon&Ramon
Als hij voor de reparatie goed liep,is het het probleem van de garage denk ik?
Ergens een fout gemaakt misschien,was het een dealer?
Geplaatst: 12.10.2011 - 15:52
door D'Ries
Lijkt mij ook een probleem van de garage, want daarvoor liep hij goed. Anders is het wel heel erg toevallig.
Garage verdedigt zich door te stellen dat de auto 'niet rijdend' binnen kwam, dus kan hij niet vaststellen dat hij ervoor wel goed liep. Mijn mening: nogal flauw.
Garage is geen dealer, maar volvospecialist.
Geplaatst: 12.10.2011 - 16:09
door Ramon&Ramon
Ik ben ook Volvo specialist, Audi specialist,VW specialist.Ford specialist,ik geloof het ondertussen allemaal wel...

Geplaatst: 13.10.2011 - 19:17
door D'Ries
Vandaag contact gehad met de monteur:
Nieuw brandstof filter geplaatst, nieuw 'oppomp-motortje' geplaatst (motortje tussen tank en brandstofpomp zo legde hij uit) , alles schoongemaakt, versie diesel erin.
Starten: bij stationair loopt ie goed, maar zodra je gas geeft en ermee gaat rijden dan begint de ellende: slecht lopen, geluiden, roken, hij is bang dat de motor vastloopt.
BC en geheugen uitlezen geven geen foutcodes. Nu denkt ie aan iets mechanisch en wil de motor loshalen.
Dit lijkt een gebed zonder eind. Wie kan me helpen met goed advies? Wat te doen?
Geplaatst: 14.10.2011 - 10:54
door edraket
Hoe is de auto uitgelezen? Is dat met een Volvo tool? Is niet ongebruikelijk dat de meeste codes verborgen blijven voor een universele tool.
De motor loopt niet zomaar vast, als er voldoende olie inzit en koelwater, dus het lijkt me niet onlogisch om even bij een dealer binnen te rijden met dit verhaal. Ben toch bang dat de garage iets fout heeft gedaan.
Succes in elk geval met dit nare verhaal.
Geplaatst: 14.10.2011 - 12:21
door D'Ries
Vandaag beslissing genomen om auto te transporteren naar een volvo dealer. Zal misschien niet de goedkoopste oplossing zijn (rekening garage en rekening dealer), maar denk dat het goed is om een volvo dealer naar deze meldingen te laten kijken. Mogelijk kunnen zij iets met 'verborgen' codes. Second opinion en fris ernaar laten kijken geeft hopelijk goede impuls.
Ik hoop dat ik eind volgende week goed nieuws kan vertellen.
Geplaatst: 14.10.2011 - 13:12
door edraket
Wijs besluit denk ik. Gaat de garage wel akkoord met de evt kosten als het hun fout blijkt te zijn?
Geplaatst: 14.10.2011 - 14:36
door D'Ries
Ik heb het al wel met de garage erover gehad en hij heeft gezegd dat wanneer hij of zijn monteur toch een foutje heeft gemaakt, deze herstel kosten voor zijn rekening te nemen. Gezonde instelling lijkt me zo.
Hoop niet dat ik in zo'n vervelende discussie terecht ga komen. Bij wellus / nietus spelletjes heeft niemand voordeel. Terecht gemaakte kosten voor onderdelen en uren wil ik betalen. Ben er niet op uit om iemand een loer te draaien en mijn garage kennende, ook niet. Onderhoud en reparaties aan volvo's kosten nu eenmaal geld.
Maar gezien de situatie denk ik dat we sneller (weliswaar tegen hoger uurloon) tot de kern kunnen doordringen en het probleem kunnen oplossen. De volvo dealer heeft minimaal gelijkwaardige kennis en apparatuur, zo niet meer en beter, om deze klus te klaren.
Geplaatst: 14.10.2011 - 15:57
door Broabander
Verstandig, en eerlijk van je garage overigens. Hoop dat de dealer het snel vind!