Volvo 440 Project Greetje

Restaurantieprojecten en verfraaingen van de 440 / 460
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Beste mede-Volvoliefhebbers,

Laat me nog een keer voorstellen ik ben Thomas, ben 25 jaar en bezit nu mijn tweede Volvo. De eerste was een 460 die helaas is overleden. Daarna kocht ik een 440 (Greetje) die ik heb opgeleukt met onderdelen van de 460.

- Gedeeltelijk lederen interieur
- Electrische ramen
- Electrische spiegels
- Audiosysteem

Later heb ik Greetje, 40 mm verlaagd, sportuitlaat en xenon verlichting gemonteerd en met veel plezier rond gereden. Toen kwam er een bezoek aan de spuiter en werd de buitenkant verfraaid.

- Bumpers geheel in kleur gespoten (ook lijst)
- "Side skirts" in kleur
- Handgrepen in kleur
- Spiegels in kleur
- Zij knipperlichthouders in kleur
- Stootlijsten in kleur

Verder heb ik zelf nog de grille zwart gespoten. Met heel veel plezier rond gereden, maar het is toen behoorlijk fout gegaan onder de motorkap. Er verbrandde een klep van de B18U motor. Het besluit is gevallen om een B20F terug te plaatsen, omdat het kan ;). Hier heb ik destijds ook een topic over gehad op dit forum.

Na wat werk is dat allemaal goed gegaan, alles werkt natuurlijk na het vervangen van:

- Motor B20F
- ECU voor B20F
- Kabelboom uit 440 2.0i
- Brandstofleidingen
- Open luchtfilter

Dat alles ging goed in elkaar tot ik erachter kwam dat de donor voor de kabelboom geen airco had. Deze heb ik toen uit de oude kabelboom gehaald en in de nieuwe verwerkt.

Kort daarna ontdekte ik dat ik een cruciaal element vergeten was te vervangen. De brandstofpomp. De B18U werkt op 1 bar druk en de B20F op 3 bar... Dus brandstofpomp vervangen en Greetje liep een stuk beter!

Toen begon het laatst te kriebelen om de uitstraling van Greetje op te leuken:

- Ramen voor 40% geblindeerd
- Ramen achter (5 stuks) 65% geblindeerd

En we zijn nog niet klaar. Laatst een donorauto weten te regelen, dus het volgende was beter op de donor:

- Stuur
- Daklijsten
- 2 ventilatieroosters
- Hoedenplank
- Dorpelkap interieur
- Accu
- Condensor
- Droger van de airco
- Airco leiding naar schutbord
- Beide koplampen

Dat is hoe Greetje nu op de weg staat, maar dat is nog niet alles. De plannen zijn natuurlijk altijd groter dan het budget, maar ik zal jullie mee laten genieten!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Nu zijn de plannen:


1. Raamstijlen zwart maken (budget 20)
2. Schijfremmen achter monteren (ong 200)
3. 17 inch wielen 195/45 R17 monteren (ong 600)
4. Veerpootbrug lassen en monteren (budget 50)
5. Achterschermen nieuwe stukken inlassen (budget 20)
6. Bumpers verlengen (budget 50)
7. Misschien Titanium Grey rolleren/spuiten

Realistisch?? Ik hoop het, want is nu al duur ;)
Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Informatie aan het inwinnen geweest over de schijfremmen achter. Ik kan een gebruikte as met klauwen, ankerplaten, schijven en blokken aankomen! Ik moet dan alleen nog remslangen en handremkabels regelen, neem ik aan...

Handremkabels zijn nog via Volvo te bestellen, maar remslangen niet. Via automaterialen bedrijven kan ik ook geen remslangen voor een 440 met schijven kopen, wel hebben ze 2 maten voor de 480. De ene is 315 mm de andere 330 mm... Heeft iemand enig idee welke ik moet hebben en/of waar ik die kan halen?

Moet ik nog meer aanpassen, dan hierboven beschreven? Ik zat te denken aan de remkracht, maar weet niet wat ik daaraan moet veranderen.

Alvast bedankt voor evt reacties!

Groeten
Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Remslangen maak ik me niet meer druk om, daar vind ik wel wat op! Er zijn vast wel passende te vinden!

Handremkabels zijn niet zo duur, dus kan ik ook wel hebben!

Nu komt er hopelijk niet te veel bij... Dan is het nog te regelen voor ongeveer 200/250 euro!
Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
Gebruikersavatar
Rik_J
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
Locatie: Breda

Nette Volvo hoor. Ik houd niet zo van die optische styling over het algemeen, maar het lijkt dat je het erg netjes houdt. Dan kan ik het wel waarderen ;) Heb je nog meer foto's, want ik ben wel erg benieuwd.

Ik vind vooral de handgrepen er zo heel netjes uit zien. Je had eerst zeker van die zwarte spiegelkappen? Jammer dat je niet het spiegelarmpje (naar en aan de deur) hebt meegenomen met spuiten.

Maar ik zeg al, nette wagen. Als je de "optische tuning" niet gaat overdrijven, kan het resultaat best mooi zijn denk ik!
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Auto ziet er erg netjes uit! Je hebt er veel werk in gestoken.
Hoe staat het met je wielkasten achter?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

AU! zere plek! Die zijn aardig verroest, MAAR ik heb vervangende liggen!

Die ontbrak nog aan de lijst... Wielkasten lassen!

Ik zal binnenkort meer foto's posten! Ik heb trouwens bewust gekozen om de spiegelarmen niet te spuiten omdat het anders minder mooi zou zijn, vanwege de raamlijsten/rubbers.

Ik houd ook niet van overdreven tunen, maar ik houd wel van origineel tuning! Liefst zoveel mogelijk Volvo!!

Groeten
Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

De velgen zijn binnen! 1,5 uur voor moeten rijden... heen en weer terug... Maar ze zijn binnen, voor 130 euro!!

Nu nog het rubber!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
Gebruikersavatar
Cat1982
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 10.09.2011 - 19:55
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

Nette velgen. Welk merk is dit?
Volvo 440 1.8 dl 1995
Volvo 440 2.0i 1994
Volvo 440 1.6 luxury line
Renault 5 gt turbo 1986
Supporter van Racingteam de slak
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Denk nog even goed na over die remschijven achter. Je zal niet echt veel meer remkract krijgen door achter schijven te monteren. Remkracht wordt voor 70% door de voorremmen geleverd en maar 30% door de achterremmen. Remschijven ipv trommels zal in de praktijk maar weinig opleveren.
Doe je het toch dan moet je iig zorgen dat je de remkracht reduceerklep voor de achterremmen niet vergeet. Die zorgt ervoor dat je achterremmen niet blokkeren voordat je voorremmen dat doen. Je kan trouwens de meeste 400 manuals downloaden op de Skydrive site
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40455
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Leuk project.
Waarom heet ze Greetje?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Cat1982 schreef:Nette velgen. Welk merk is dit?
Aan de binnenkant staat EMR en VIA, maar weet niet echt welk merk het is.
Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Iroll schreef:Denk nog even goed na over die remschijven achter. Je zal niet echt veel meer remkract krijgen door achter schijven te monteren. Remkracht wordt voor 70% door de voorremmen geleverd en maar 30% door de achterremmen. Remschijven ipv trommels zal in de praktijk maar weinig opleveren.
Doe je het toch dan moet je iig zorgen dat je de remkracht reduceerklep voor de achterremmen niet vergeet. Die zorgt ervoor dat je achterremmen niet blokkeren voordat je voorremmen dat doen. Je kan trouwens de meeste 400 manuals downloaden op de Skydrive site
Ik doe het voornamelijk voor de uitstraling. Ik wil geen trommels achter 17 inch velgen. Ik heb een foto van mijn hoofdremcylinder gemaakt, het lijkt alsof er reduceren opzitten. Kan dat?

Op die onderste busjes staat 5 (pijltje omhoog) 25. Zegt dat iets?

Dank je voor de uitleg!

Groeten Thomas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Ben schreef:Leuk project.
Waarom heet ze Greetje?
Ik was een keer op Pinkpop met mijn 440, die ik net had. Daar ontmoette ik een leuke meid die mij haar nummer gaf. Dit schreef ze op een koelkastmagneet (die ze daar uitdeelden). Deze magneet is aan het eind van Pinkpop achterop de 440 gekomen. Dat ding heeft daar gezeten totdat mijn toenmalige vriendin het eraf haalde, kutho*r...

Maar dat meisje heette Greetje!
Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ok, maar ik zou de begrenzers uit de donor auto halen. Deze zijn voor trommels en je moet ze voor schijven hebben.
Gebruikersavatar
Kootje
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55

Lesger schreef:
Cat1982 schreef:Nette velgen. Welk merk is dit?
Aan de binnenkant staat EMR en VIA, maar weet niet echt welk merk het is.
Het is EMR/ Formula Racing. Zelfde velgen zijn ook verkrijgbaar als Eta Beta EB51, MIM Amalfi, Masitaly President. In dit topic kun je wat plaatjes vinden gemonteerd op de 440!

Enne.. Greetje ziet er top uit :thumbright: Benieuwd hoe ze er uitziet met deze velgen!
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Iroll schreef:Ok, maar ik zou de begrenzers uit de donor auto halen. Deze zijn voor trommels en je moet ze voor schijven hebben.
Ik vond deze twee dingen in Vida. De eerste is van een 480 uit '95 (alleen met schijfremmen geleverd).

De tweede is van mijn 440 orgineel. Volvo noemt het een kleppen set. Kleppenset is hetzelfde nummer.

Ik denk dus dat ze hetzelfde zijn! Dus ik denk dat ik van het weekend alleen de volgende dingen hoef te doen:

- Achteras de/monteren
- Remslangen vervangen
- Handremkabels vervangen

En dan de 17 inch erop te gooien!!! :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Achteras is besteld!
Banden zijn besteld!

Heb nu al zin in zaterdag!!

Ik heb nergens een forum kunnen vinden dat iemand daadwerkelijk schijven onder de 440 zet. Zou niet de eerte zijn... Maar zal iig verslag leggen!
Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Beste forumleden,

Ik heb zaterdag een hele fijne/vervelende dag gehad. Ik was lekker vroeg begonnen om de achteras te wisselen. Alles los gehaald:

- Panhardstang
- Spoorstangen
- Schokdemper
- Draagarm
- Remslangen
- Handremkabel

Toen kon de achteras eronderuit. Ik had een andere as van een 480 uit '95. Toen die er vrij eenvoudig onder zat, bleek deze krom te zijn...

Ik zag LA dat er iets niet klopte, het wiel stond voor verder naar binnen dan achter...

Toen moest dus ALLES weer los. Toen heb ik mijn orginele as gebruikt en de ankerplaten en remschijven gewisseld. Toen begon de elende.... De boutjes die de schijven vast houden gingen een paar slagen los en niet verder... Die heb ik kapot moeten boren... Daarna kwamen de bouten in de ankerplaten moeizaam los. Ik heb er 2 af moeten slijpen...

Maar toen zat alles eronder en kon er ontlucht worden en natuurlijk getest! Helaas was de tijd op en ga ik donderdagavond pas ontluchten... Ik kan eerder helaas toch niet rijden, want de voorpijp is doorgeroest en ik heb niet eerder een andere...

Lichtpuntje: Mogelijk zijn dan ook de banden binnen!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Mooi project zeg! Veel succes met het vervangen!
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 projekten”