Pagina 1 van 2

apk afkeur, co 8%, hoe te verhelpen?

Geplaatst: 13.10.2011 - 18:40
door Thomox
Hallo volvo 440 fans,

Mijn auto is afgekeurd (Volvo 440 1.8i met CVT) door een verhoogd CO gehalte. Nou heb ik op school (autotechniek) een 4gasmeting gedaan...
Met deze resultaten ongeveer:
CO - 7-8 % lambdawaarde van tussen de 1.3 en 1.7
CO2 - 10%
O2 - 10%
HC 280 ppm

* Ik heb de lambdasonde nagemeten, deze is okee, maar toch geprobeerd met een andere sonde, zelfde resultaat!
* Temperatuursensor nagemeten, deze werkt (350 - 4700 omh).
* ik heb gekeken op een lek bij het inlaattraject, deze was niet aanwezig.
* uitlaat zat een minimale lek, schoongeborsteld, blijkt dat hij van binnen al dichtgekoold zit! deze is dus luchtdicht :)
* hij geeft de volgende foutcodes:
343 - geen idee wat 't betekend
311 - speedo/tacho meter missing

kunnen jullie mij helpen? ik weet niet meer wat ik er mee moet....

Groeten,

Thomas Cox

Geplaatst: 13.10.2011 - 19:42
door Broabander
343 = 'spoel hoofdrelais controleren'
311 = 'snelheidssignaal controleren'



Maar ik ben wel heel benieuwd wat het bij jou is, deze resultaten kreeg ik ook terug tijdens de 4gas alleen heb ik voorlopig nog een half jaar APK.

Merk jij ook een hoger verbruik of niet?

Geplaatst: 13.10.2011 - 20:04
door Iroll
Loop dit topic van Broabander door. Daar staan zat tips in, dat houdt je wel even bezig :)

Geplaatst: 13.10.2011 - 22:21
door wpee
hoog CO met hoog lambda , hoog lambda is rijk mengsel, weinig verbranding, onvolledige.
Hoog O2 is O2 overschot, te weinig verbranding

Zou toch ergens moeten duiden op lekke uitlaat of te weinig tegendruk in de uitlaat waardoor kat niet goed werkt.

Of geen goede ontsteking (bougies, doppen, verdeelkap, bobine)

Hier staat nog wat behulpzame documentatie
http://www.timloto.org/download/pdf_les ... aatgas.pdf

Geplaatst: 15.10.2011 - 00:56
door MarioC70
meestal de klepspeling te strak,waardoor onvoldoende verbranding.

Geplaatst: 15.10.2011 - 01:14
door Ramon&Ramon
Inlaatspruitstukpakking lek,rembekrachtiger slang lek,
Kan ook nog.

Geplaatst: 15.10.2011 - 09:29
door Thomox
Goedendag mensen :)
Allemaal super bedankt voor jullie bijdrage :)
Tot op heden niks gevonden.. Klepspeling heb ik nog niet naar gekeken, maar heb daar ook het juiste gereedschap niet voor (momentsleutel, dikteplaatjes, etc).. De bougiekabels heb ik door gemeten met dit resultaat als gevolg: 1.2 - 2.5 - 3.2 - 4.5 kilo ohm... Okee dus :)

Nog even verder zoeken dus :)

Groeten :)

Geplaatst: 15.10.2011 - 11:43
door wpee
Klepspeling hoef je enkel even te controleren, stellen hoeft niet altijd.
Als je toch moet stellen maak je hem toch nog eens open.

Geplaatst: 16.10.2011 - 10:48
door sleutelaar
loopt de motor wel mooi? dus geen cylinder die minder meedoet? stationair?
heeft ie lpg?
ik heb het probleem op lpg g3 dampgas gehad; instellingen lpg ecu van slag. ik kon dit alleen maar zelf oplossen door de software en interface voor het lpg systeem te kopen. bij elkaar 50E.

Geplaatst: 18.10.2011 - 19:41
door Thomox
klepspeling is goed, ratelt niet, accelereert goed! kleppendekselpakking is 20 euro, dus zonde om dat 'gewoon' na te kijken.. Ik ga morgen even nieuwe bougie's monteren en een stuk over de snelweg "blazen"..

Verder nog iemand tips? Hier in de garage werd alsmaar gezeurd over de kat... kan dat zoveel procent CO veroorzaken?

@sleuteleaar: Is benzinemotortje met 115.000 km op de teller.

Geplaatst: 18.10.2011 - 19:57
door Iroll
En de kat doet weinig tot niets met de C0. Een driewegkat elimineerd NOx, HC en SOx gassen. Het CO gebeuren wordt door de lambda gecontroleerd. Ik zou eerst eens de lambda controleren. Hier kan je een howto vinden.
En verdere tips kan je in de link vinden die ik je eerder gaf. Even de moeite nemen en doorlezen anders vervallen we weer in herhalingen.

Geplaatst: 18.10.2011 - 20:38
door Thomox
Ik heb echt alles geprobeerd wat daar in het topic stond! Alles is okee :) Lambda geeft continu een waarde aan van 0.9 Volt, dat klopt ook! Het mengsel is namelijk continu te rijk!

Geplaatst: 18.10.2011 - 20:52
door sleutelaar
dat is wel bijzonder. als ie niet op drie poten loopt, lukt het de ecu niet het mengsel bij te trekken naar alternerend rondom lambda=0,45v. bizar.
je zou een andere injector, of andere ecu kunnen halen vd sloop. kost wel geld.
Staat de ecu niet in noodloop? en bereikt het lamda signaal de ecu wel?

Geplaatst: 18.10.2011 - 20:57
door Thomox
Hmm.. Welke aansluiting van de ecu zou ik dan moeten meten? Dus weerstand tussen cpu connector en lambdaconnector?

Geplaatst: 18.10.2011 - 21:13
door Melvin
Thomox schreef:Ik heb echt alles geprobeerd wat daar in het topic stond! Alles is okee :) Lambda geeft continu een waarde aan van 0.9 Volt, dat klopt ook! Het mengsel is namelijk continu te rijk!
Als je uitlaatgas voor 10% uit O2 bestaat, moet de lambdasonde een lagere waarde geven, ongeacht of er ook onverbrande brandstof of CO aanwezig is.

Lambdawaarde, zoals je gemeten hebt, van 1,3-1,7 duidt op een arm mengsel. De grote hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen is ook te veel om alle CO naar CO2 om te zetten, dan zou er nog ruim de helft van de zuurstof overblijven.

Geplaatst: 18.10.2011 - 21:20
door Thomox
Dus dat zou betekenen dat?

Geplaatst: 18.10.2011 - 21:36
door Melvin
Dat zou betekenen dat er (veel) te weinig brandstof wordt ingespoten. En aangezien je lambdasonde aangeeft dat het mengsel rijk is, terwijl dit niet zo is (gebaseerd op de waarden die je gegeven hebt), zou ik de lambdasonde toch verdenken van slecht functioneren.
Iroll schreef:En de kat doet weinig tot niets met de C0. Een driewegkat elimineerd NOx, HC en SOx gassen. Het CO gebeuren wordt door de lambda gecontroleerd. Ik zou eerst eens de lambda controleren. Hier kan je een howto vinden.
En verdere tips kan je in de link vinden die ik je eerder gaf. Even de moeite nemen en doorlezen anders vervallen we weer in herhalingen.
Een katalysator doet wel degelijk iets met de CO in de uitlaatgassen. Echter gaat het dan om het omzetten van kleine hoeveelheden, geen percentages zoals hier genoemd. Wat betreft de lambda regeling heb je gelijk.

SOx wordt niks mee gedaan. Om SOx uit rookgas te verwijderen moet het afgevangen worden, wat niet gaat bij auto's. SOx kan alleen vermeden worden door minder/geen zwavel in de brandstof.

Geplaatst: 18.10.2011 - 22:29
door Thomox
Maar de auto lust nog wel een beetje benzine zegmaar.. Dus het mengsel is wel degelijk te rijk zegmaar.. Dat is het vreemde ook, hoog co én o2... Hoe zou je dat verklaren?

Geplaatst: 18.10.2011 - 23:19
door Ramon&Ramon
Thomox schreef:klepspeling is goed, ratelt niet, accelereert goed! kleppendekselpakking is 20 euro, dus zonde om dat 'gewoon' na te kijken.. Ik ga morgen even nieuwe bougie's monteren en een stuk over de snelweg "blazen"..

Verder nog iemand tips? Hier in de garage werd alsmaar gezeurd over de kat... kan dat zoveel procent CO veroorzaken?

@sleuteleaar: Is benzinemotortje met 115.000 km op de teller.

Dus als de kleppen niet ratelen staan ze goed,vreemde conclusie..

Geplaatst: 18.10.2011 - 23:21
door Ramon&Ramon
Controleer de klepspeling maar,dan zul je zien dat er weinig van klopt!