Volvo design

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41437
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Door: Wim Oude Weernink

2011-10-10

In maart kreeg ik van Volvo’s in Duitsland geboren en bij Volkswagen opgegroeide (afgezien van een kort uitstapje naar Mitsubishi Europe) nieuwe baas Stefan Jacoby het eerste kleimodel van een nieuw ontwerp te zien. Helemaal ‘af’ kon je het werkstuk dat de naam Universe droeg niet noemen, van verschillende invalshoeken klopte het perspectief niet. De neus zag er ook wel erg plat en breed uit. Maar het doel was duidelijk: Jacoby wil breken met een designrichting die onder het bewind van Ford tot stand kwam. En waarin de oorspronkelijk ‘koele’ Zweedse waarden zijn inziens steeds verder zoek raakten.

“Let wel, dit is nog maar het begin,” stelde Jacoby me gerust. “Heb even geduld tot Frankfurt, dan zul je een meer definitief concept zien.” Ik ben vorige maand daarom speciaal even naar de Volvo-stand gelopen om het tweede studiemodel eens goed te bekijken. Ook nu weer moest ik wennen maar raakte wel van de boodschap overtuigd.
Die drukke, onder Peter Horbury door de Brit Steve Mattin ontworpen Volvo’s van de laatste jaren speelden te veel in op de Amerikaanse smaak, hoe goed hij de details van zijn scheppingen ook uitwerkte. Het uiterlijk van hedendaagse Volvo’s harmonieert volgens mij ook niet zo met de pragmatische en functionele interieurs. Smaken verschillen natuurlijk, dus ik ga er niet over twisten. Dat ook het nieuwe ‘Concept You’ – zo luidt de werknaam – nog om een beetje gewenning vraagt is zacht uitgedrukt. Het verhaal erachter lijkt niettemin te kloppen. “Dit is een voorbeeld van duurzaam design,” fluisterde Horbury me in toen ik het model eens rustig bekeek. “Uit alles blijkt dat dit concept tijdloze Zweedse waarden vertegenwoordigt.”

De neus met een brede grille en een wat boven de profiellijn uit tornende motor roept associaties op met de snuit van de aloude ‘kattenrug’ – goed idee, want erg herkenbaar zonder dat je van retro design kunt spreken. Dat zou namelijk een stap terug zijn. Datzelfde geldt ook voor het silhouet – een aflopende achterkant waarin je ook weer de kattenrug ontwaart. Met de horizontale achterlichten op de ‘Concept You’ neemt Volvo duidelijk afstand van de karakteristieke asymmetrische en bij de estates verticale elementen die bij mij overigens nooit erg harmonisch overkwamen. Van binnen heeft Volvo’s designteam de koele Zweedse geest behouden door veel elementen nog simpeler uit te voeren. Best mooi, eigenlijk.

Hoe het nu verder gaat met Volvo’s nieuwe design? Nou, er zullen nog wel een of twee voorstellen volgen. Ik houd het op Detroit in januari aanstaande en Genève of Beijing in maart/april. Eén concept zal ongetwijfeld een estate worden want zo’n model is voor de Zweden een kernactiviteit. En een grotere sedan versie, om aan de Chinese smaak tegemoet te komen want Volvo eigenaar Li Shufu van Geely Motors wil in China de grote Audi’s, BMW’s en Mercedessen van repliek kunnen dienen.

Dit design is slechts de verpakking van toekomstige Volvo’s die ook technisch van aard veranderen. Jacoby mag dan Volvo weer winstgevend hebben gemaakt en de productie weer boven de 400.000 brengen, het blijft natuurlijk een klein merk dat zich geen technische uitspattingen kan veroorloven. Er wordt hard gewerkt aan een compleet nieuw productportfolio voor het komende decennium inclusief nieuwe viercilindermotoren want de huidige Volvo vijf- en zespitters worden in de toekomst ‘kalt gestellt’. En er komt een universeel lichtgewicht platform waarop middelgrote en grote Volvo’s kunnen worden gebouwd. Als de uitdrukking ‘wordt vervolgd’ ergens van toepassing is, dan zeker voor dit Volvo-verhaal.

bron: auto-kopen.nl
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”