Pagina 1 van 1

Contactsleutel verwijderen met geartronic niet in P

Geplaatst: 13.10.2011 - 20:57
door djlange
Beste forummers,

Vandaag kwam ik er achter dat het in mijn XC70 mogelijk is om de contactsleutel uit te nemen terwijl de geartronic in een andere stand dan P staat.

Als ik het goed begrepen heb zou dit niet moeten kunnen en zou de contactsleutel geblokkeerd moeten zijn totdat je de bak in P zet. Dit was in mijn eerdere automaten altijd wel het geval. Het is wel mogelijk om de bak zonder sleutel in P te zetten maar van P naar iets anders kan niet.

Drie vragen:

1. Klopt mijn aanname dat de sleutel geblokkeerd zou moeten zijn?
2. Als vraag 1 met ja beantwoord wordt, kan het kwaad? (anders dan dat het irritant is want de auto rolt weg in D of R)
3. Wederom als vraag 1 met ja beantwoord wordt, wat zou de oorzaak kunnen zijn en hoe is het te verhelpen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet,

Derk

Geplaatst: 13.10.2011 - 21:02
door Richard
Ik heb hetzelfde met mijn classic automaatbak. Kan ik de sleutel in elke stand eruit halen. In het boekje staat dat hij geblokkeerd moet zijn. Ik vroeg me ook af of dit kwaad kon maar de bak en auto doet het verder wel prima.

Geplaatst: 13.10.2011 - 21:35
door Max
Volgens mij moet de sleutel geblokkeerd zijn, dat is bij mijn XC70 GT 2006 wel het geval.

Geplaatst: 13.10.2011 - 23:40
door VolvoTech
Klopt, er hoort een blokkering te zijn.
Zolang je niet kunt starten in D ... lijkt het me niet zo'n probleem.

Geplaatst: 14.10.2011 - 07:31
door djlange
VolvoTech schreef:Klopt, er hoort een blokkering te zijn.
Zolang je niet kunt starten in D ... lijkt het me niet zo'n probleem.
Starten in D heb ik nog niet geprobeerd dat zal ik zo eens doen. Ik ben benieuwd.

Geplaatst: 14.10.2011 - 08:39
door djlange
djlange schreef:
VolvoTech schreef:Klopt, er hoort een blokkering te zijn.
Zolang je niet kunt starten in D ... lijkt het me niet zo'n probleem.
Starten in D heb ik nog niet geprobeerd dat zal ik zo eens doen. Ik ben benieuwd.
Net geprobeerd te starten in D, dat gaat niet. Dus als het verder geen kwaad kan dan laat ik het wel zo.

Ben ik nog wel benieuwd hoe die blokkering werkt en hoe die gedeeltelijk stuk kan zijn. Mocht iemand weten hoe dat zit dan hoor ik het graag. Puur voor de nieuwsgierig :wink:

Geplaatst: 31.10.2011 - 23:33
door renelle
Blokkering werkt via een kabelbediening die tussen de automaat hendel en het contactslot zit. Ik heb hier met een vorige auto ook problemen mee gehad, maar dan dat ik de sleutel NIET kon omdraaien in de P-stand.

Dat bleek toen simpel op te lossen door de kabel iets te verstellen. Misschien is de kabel helemaal los geschoten en gebroken in de gevallen dat "altijd" de sleutel omgedraaid kan worden.

Geplaatst: 01.11.2011 - 09:18
door djlange
Bedankt voor de tip. Ik zal de garage binnen kort eens laten kijken.

Geplaatst: 01.11.2011 - 16:17
door renelle
renelle schreef:Blokkering werkt via een kabelbediening die tussen de automaat hendel en het contactslot zit. Ik heb hier met een vorige auto ook problemen mee gehad, maar dan dat ik de sleutel NIET kon omdraaien in de P-stand.

Dat bleek toen simpel op te lossen door de kabel iets te verstellen. Misschien is de kabel helemaal los geschoten en gebroken in de gevallen dat "altijd" de sleutel omgedraaid kan worden.
Het was trouwens net andersom...
...de handel was niet uit de P te halen, wat aan de afstelling van dit kabeltje bleek te liggen.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=