Pagina 1 van 1
licht-krakend geluid bij achteruit rijden
Geplaatst: 17.10.2011 - 09:25
door CorMulder
Met name bij het achteruit rijden hoor ik een licht krakend geluid. Het lijkt van links voor te komen en doet zich vooral voor als ik tijdens het achteruit rijden aan het stuur draai.
Enig idee wat het probleem kan zijn?
Geplaatst: 17.10.2011 - 13:44
door rvo033467
Stabilisatiestangetjes of uitslagbegrenzers?
Geplaatst: 18.10.2011 - 09:17
door elvis69
rollator van de buurvrouw?
Re: licht-krakend geluid bij achteruit rijden
Geplaatst: 18.10.2011 - 09:26
door Oceanracer
CorMulder schreef:Met name bij het achteruit rijden hoor ik een licht krakend geluid. Het lijkt van links voor te komen en doet zich vooral voor als ik tijdens het achteruit rijden aan het stuur draai.
Enig idee wat het probleem kan zijn?
Wanneer aan het stuur gedraaid wordt en er dan wat kraakt is het veelal een te laag vloeistofpeil van de stuurbekrachtiging. Als het stuur stil staat, maar wel (bijna in zijn geheel) is ingedraaid, zijn de stuuruitslagbeschermers versleten. Je kunt deze omwisselen (links rechts monteren en andersom) of vervangen.
Succes!
Geplaatst: 19.10.2011 - 09:23
door CorMulder
Het heeft er alle schijn van dat het geluid veroorzaakt wordt door de multiriem (en/of de spanrollen). Deze wordt zo-wie-zo vervangen. Ik zal voor de zekerheid ook nog even kijken naar het niveau van de remvloeistof. Ja, ik weet dat je dat regelmatig als preventieve maatregel moet doen.
Geplaatst: 19.10.2011 - 11:49
door Iroll
Achteruit rijden, insturen en kraken heeft niets van doen met de multi-of distr.riem. Hoe kom je aan die conclusie? En wat heeft het nivo van de remvloeistof ermee te maken?
De rollator van de buurvrouw lijkt me hiermee vergeleken een logischer verklaring

Geplaatst: 19.10.2011 - 19:00
door Oceanracer
Mij ontgaat hier ook iedere logica... :?
probleem gevonden
Geplaatst: 25.10.2011 - 08:48
door CorMulder
De oorzaak van de vibratie (dat leidde tot het vervelende bijgeluid) is eindelijk gevonden. Wat blijkt, het rubber van de bevestiging van de dwarsbalk waaraan de bovenste motorsteun bevestigd is, is aan de linkerzijde kompleet "naar z'n grootje".
Geplaatst: 25.10.2011 - 09:07
door Oceanracer
Hoewel ik mij niet kan voorstellen dat dit alleen onder de genoemde omstandigheden (achteruit rijden terwijl er wordt ingestuurd) problemen geeft, is het wel prettig te lezen dat het nu is opgelost.
Geplaatst: 25.10.2011 - 09:23
door CorMulder
Het geluid was stationair (in de p-stand) niet, maar rijdend (soms) wel hoorbaar. Het valt echter niet mee om tijdens het rijden onder de motorkap te kijken

. Door de auto in z'n achteruit te zetten ontstaat er (op enig moment) een bepaalde, door de motor veroorzaakte, resonantie (logisch met een motorsteun die niet doet wat deze zou moeten doen) waardoor het bijgeluid hoorbaar wordt.
De "kloenk"die ik af en toe ook hoorde bij het accelereren, met name vanuit een bocht en waarvan ik dacht dat het om de bekende kwaal van aandrijfassen met speling ging (zoek maar eens op de diverse volvo-forums), zal vast ook veroorzaakt worden door de loszittende dwarsbalk.
Geplaatst: 25.10.2011 - 10:34
door Oceanracer
Duidelijk. En zijn die rubberen bussen los leverbaar?
Geplaatst: 25.10.2011 - 11:35
door CorMulder
Ik verwacht dat de rubberen bus niet los te krijgen is en dat ik de gehele (aluminium) steun moet kopen.
Geplaatst: 25.10.2011 - 13:07
door Oceanracer
Voordeel is dan wel dat het rechter rubber ook gelijk wordt vervangen... :?
Geplaatst: 25.10.2011 - 13:18
door Ramon&Ramon
Iroll schreef:Achteruit rijden, insturen en kraken heeft niets van doen met de multi-of distr.riem. Hoe kom je aan die conclusie? En wat heeft het nivo van de remvloeistof ermee te maken?
De rollator van de buurvrouw lijkt me hiermee vergeleken een logischer verklaring

Of de distributieriem van de rollator is de boosdoener.
het kan ook nog het bovenste schokbreker rubber zijn die kraakt.
Geplaatst: 25.10.2011 - 13:22
door 945i
Vooral deze hebben daar nog weleens last van.

Geplaatst: 09.11.2011 - 13:23
door CorMulder
Probleem is opgelost. Dit geldt voor zowel de bijgeluiden, die trouwens steeds erger werden, als voor het "gekloenk", waarvan ik dacht dat dat het gevolg was van slijtage op de steekassen. En dit alles door vervanging van de linker ophanging van de dwarsbalk waar de bovenste motorsteun aan bevestigd is. Kosten: enkele tientjes.
Geplaatst: 09.11.2011 - 19:14
door Oceanracer
Hoefde dus niet met dwarssteun en al te vervangen worden? Scheelt dat weer!