Pagina 1 van 1

motor niet happy bij "lage" toeren

Geplaatst: 18.10.2011 - 20:40
door pjot
hoi

Sinds goed een jaar ben ik tevreden eigenaar van een volvo xc 90(d3). Ik zeg tevreden omdat die aan mijn verwachtingen beantwoordt en zelfs nog een stukje erbij :) . Zo presteert die mi zeer goed zowel op en als buiten de baan. Wat (weer eens) bewijst wat voor zever(vlaams voor nonsens) er in allerlei testverslagen neergepend word.
Toch is er een minpuntje. Tot aan 1700 toeren gaat die 'brommen', waarmee ik het typische geluid bedoel dat een diesel maakt die te laag in de toeren zit.
Volgens de dealer zit het max koppel op 1800t. Mij lijkt dat eigenaardig. Je kan toch niet altijd gaan 'gassen' en bovendien kan je vaak niet hoger (stadsverkeer, files, kleine ronde punten). Hij toont dit vooral in tweede versnelling. Bij hogere versnellingen is dit veel minder en slikt die het lagere toerental veel beter.
Van de dealer geraak niet wijzer behalve dat dit geen kwaad kan. In het begin zie die dat dit zou verbeteren. Hij zou nog "loskomen". Het is wel verbeterd (19000km nu) maar mi heetf die dat toch nog(veel) te fel.
Ben geen kenner maar als je 50 bent heb je toch al wat auto's gehad . Mijn allereerste was een 240 trouwens(17 jaar en nooit iets aan gehad) en nadien nog een 850
Onlangs vertelde me iemand dat dit nu typisch is aan volvo. Correct of niet?

Geplaatst: 18.10.2011 - 21:29
door Thom
Is het een Geartronic? Dan heeft u bij dezen uw antwoord. Ik laat het aan anderen om die bal in te koppen..

Geplaatst: 18.10.2011 - 21:38
door 945i
Volgens de dealer zit het max koppel op 1800t. Mij lijkt dat eigenaardig. Je kan toch niet altijd gaan 'gassen' en bovendien kan je vaak niet hoger (stadsverkeer, files, kleine ronde punten). Hij toont dit vooral in tweede versnelling. Bij hogere versnellingen is dit veel minder en slikt die het lagere toerental veel beter.
Ik snap dit niet... :?

Geplaatst: 19.10.2011 - 08:41
door pjot
Nee het is geen geartronic. Ben adept van automaat maar niet op zo'n wagen.

Wat snap je niet? Als het verkeer(s-omstandigheden) zo zijn dat je niet sneller kan
zit je onder de 1800 toeren en voel je duidelijk dat de motor het daar lastig mee heeft. Als het max koppel al beschikbaar is vanaf 1800toeren lijkt me dat toch een beetje vreemd.

Geplaatst: 19.10.2011 - 08:49
door 945i
Aha, ik snap het.
Tja, hij is zeker getuned.

Geplaatst: 22.10.2011 - 11:48
door lemmer
945i schreef:Aha, ik snap het.
Tja, hij is zeker getuned.
Aha, ik snap het.
Is hij mischien al getuned?

Geplaatst: 22.10.2011 - 14:18
door 945i
Dat is geen vraag meer inmiddels... ;) (voor zover je h.e.e.a. mag geloven.....)