Pagina 1 van 1

uitvallende ontsteking...?

Geplaatst: 22.10.2011 - 12:55
door sleutelaar
ik heb met mijn b18u weer een nieuw en vervelender probleem. de motor valt dikwijls plots uit. het komt steeds vaker voor. in een keer alles weg. vervelend op de snelweg.
soms pakt hij weer op, dan is het horten en stoten.
hij doet het zowel op lpg als benzine. exact identiek.
de anwb verdenkt de ontsteking. (inderdaad ben dus weggesleept omdat hij niet verder wilde). ze dachten aan of de bobine of de tijdstipzender op het viegwiel.
meestal wil hij nog wel starten, maar zodra je wat gas geeft EN je rijdt weg dan valt hij uit. het komt net over als een draadbreuk die over gaat als het motorblok beweegt.

ik kan de lpg computer en de lambdasonde monitoren en heb geen aanwijzingen voor problemen in de lambda. als de motor loopt loopt ie keurig. het is echt "aan of uit".

iemand ideeen...?

Geplaatst: 22.10.2011 - 13:46
door Iroll
Behalve de bobine en vliegwielsensor kan het ook aan het contactslot liggen.
Ik zou om te beginnen de vliegwielsensor eruit halen en de tip schoonmaken met contactspray en een tandenborstel. Maak ook de connector ervan schoon als je toch bezig bent. Hij zit onder het injectorhuis op de naad van versn.bak en motorblok. Het is een halvemaanvormig beugeltje met 2 M11 boutjes. Er komt een zwarte kabel uit met stekker.

Geplaatst: 22.10.2011 - 21:13
door sleutelaar
dank voor je reactie IRoll,
ik ga het nalopen.
het contactslot: werkt dat door aarding/kortsluiting van de pulsgever? of anders gezegd, hoe grijpt het contactslot in op het ontstekingscircuit?
afijn, zal ook in het electr. schema kijken.

dank, gr. sleutelaar

Geplaatst: 23.10.2011 - 10:34
door Iroll
Als de sleutel in de startpositie is wordt de +15 op het hoofdrelais aangestuurd en wordt de ecu en ontsteking geactiveerd. Hoofdrelais zit naast het benzinerelais achter het handschoenkastje. Dat relais is dus ook een mogelijke oorzaak.

Geplaatst: 23.10.2011 - 12:40
door erik-hakkers
Contactslot wil idd nog wel eens problemen geven bij de 400 serie

Geplaatst: 23.10.2011 - 17:04
door sleutelaar
wederom dank.

aan IRoll:
Het kan dus zijn dat het contact schijnbaar aan staat: alle lampjes branden op het instr.paneel etc. + koplampen etc., maar dat de ecu en de ontsteking door een fout in het contactslot afzonderlijk géén stroom krijgen?

gr. Sleutelaar.

Geplaatst: 23.10.2011 - 20:42
door Iroll
Dat kan, maar meestal valt ook de verlichting uit.
Maar het uitvallen, gebeurde dat in het begin pas na een tijdje rijden? En langzamerhand gebeurde dat steeds eerder?
Als dat zo is dan zou ik de bobine eens doormeten.

Geplaatst: 23.10.2011 - 23:35
door sleutelaar
ik had een lange tocht gemaakt.

1e uitval na 70km. wegslepen nodig.

daarna probleem weg.
2e uitval 200km verder.
daarna reed ie weer even.

na 30 km weer uitvallen, progressief. wegslepen opnieuw nodig...

Geplaatst: 25.10.2011 - 17:39
door sleutelaar
Ik geloof dat het toch weer opgelost is, althans lijkt vooralsnog.

Ik heb een andere bobine geplaatst (had er nog twee op de schap liggen), maar ook toen viel hij uit.
Nog eens de foutmeldingen door gekeken. Toen viel de injector wiring faulty melding op. Toen nagedacht over de aanpassing in de bedrading die de lpg-boer er ooit in heeft gemaakt, voor de hoofdstekker op de monopoint injector. Een los contact daarin zorgde ook al voor het eerdere probleem bij starten op warme dagen.
Zie topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 8cf6bb5472

Er leek toch weer wat los te zitten in de nieuwe stekkertjes. Ik heb voor de aardigheid die verbindingen toen los gehaald, en toen startte hij helemaal niet meer.
Nu opnieuw vastgemaakt, maar gesoldeerd, en het lijkt nu verholpen (knock on wood)

Geplaatst: 27.10.2011 - 20:13
door mightyspawn
Probeer eens een andere computer. Bij de bijrijder zn voeten zit die. Mn broer rijdt een B18u en had stationair en soms uitvallen en belachelijke CO waarde bij APK. Voor de grap andere computer erin gehangen, had totaal geen zin om uren bezig te zijn met alles uit te wisselen. En waarempel problemen waren allemaal verdwenen haha.

Op de sloop vaak voor weinig mee te krijgen.

Geplaatst: 28.10.2011 - 23:05
door sleutelaar
bedankt voor de tip. ga ik proberen.

Geplaatst: 08.11.2011 - 21:40
door sleutelaar
het probleem van de uitvallende ontsteking is terug helaas. na ongeveer 500 km zonder problemen. maf hoor. de anwb moest weer slepen en kon het niet bijzonder waarderen, na de eerdere sleep.
er is nu een probleem bij: de accu laadt niet meer bij. en het acculampje ging niet branden! dus de regulator v d dynamo is ook kapot.
wellicht een verband tussen de twee? ik vind het maar een vreemd toeval.
aan uitwisselen van de ecu ben ik nog niet toegekomen.

ik hou jullie op de hoogte.

Geplaatst: 08.11.2011 - 22:04
door erik-hakkers
En waarm kon de anwb het niet waarderen dan?
Omdat de auto weer op sleep moest? mogen ze normaal niet over klagen.

Geplaatst: 08.11.2011 - 22:57
door Dirtbag
als je een "oudere" auto hebt en ze moeten vaak komen helpen dan gaan ze problemen maken.

M'n moeder met de oude mini heeft ze ook regelmatig om hulp moeten vragen, voordat we er achter kwamen dat je het beste elke herfst de verdelerkap en inhoud kon vervangen.


Even een stukje van de website van de anwb wegenwacht.
Hoe vaak heeft u recht op hulp?
• In Nederland heeft u 7 keer per kalenderjaar recht op sleutelhulp. Vanaf de 5e
keer vragen wij daarvoor de volgende eigen bijdragen:
- 5e keer: € 50,-
- 6e keer: € 75,-
- 7e keer: € 100,-.
Na overschrijding van 7 hulpverleningen kunnen wij alsnog besluiten u
sleutelhulp te bieden. U betaalt hiervoor per keer € 150.-.
• Wij helpen u met 2 verschillende kentekens per kalenderjaar. Elk volgend
kenteken helpen wij alleen met sleutelhulp. Hiervoor rekenen wij per keer € 150,-.
• Tot en met de 7e hulpverlening heeft u 2 keer per kalenderjaar recht op trans-
porthulp (waarvan maximaal 1 keer in de woonplaats).
mvg

db

Geplaatst: 09.11.2011 - 08:25
door sleutelaar
dank voor de anwb regels.
maarre, heeft iemand anders ook gehad dat als de dynamo niet meer laadt, de ontsteking er (haperend) mee ophoudt?

Geplaatst: 09.11.2011 - 14:04
door wpee
Als de accu leger wordt zal de ontsteking ook problemen krijgen op een bepaald moment. Ja.

Geplaatst: 09.11.2011 - 14:12
door EVV
Brandt je accu lampje wel voordat de auto loopt?

Geplaatst: 09.11.2011 - 17:17
door sleutelaar
nee, branden deed ie niet meer, maar dat viel me pas later op
(toen alles dimde en de accu duidelijk niet meer bijgeladen werd).
Daarvoor heb ik een keer bij afslaan alleen het oliegietertje zien oplichten. Het drong toen niet tot me door dat het acculampje niet oplichtte en dus "ontbrak".

Ik heb nu de regulator uit de dynamo gehaald en kunnen vervangen.
Ik hoop dat ie nu fatsoenlijk bijlaadt (bij stationair werd voltage ong. 14,4)

Ook heb ik van de sloop een andere BDP sensor gehaald voor de ontsteking. Ook deze heb ik nu vervangen.