Xenon
Geplaatst: 22.10.2011 - 19:27
Hallo Forum,
Als eerste bijdrage had ik eigenlijk een vraag gepland, namelijk "hoe vervang je het lampje van een Xenon installatie op een Volvo S80 uit 2002?" Mijn rechterlamp was namelijk na 125000km als een nachtkaars gedoofd. Raar voor een Xenon lamp. Nog vreemder vond ik de reactie van een -overigens zeer correcte!- Volvo Scholten Arnhem: vervangen lampje kost 127 euro ex BTW..... Fan als ik ben van onze hardwerkende Chinese wereldbewoners (en tegenwoordig ook Volvo-eigenaar!) heb ik op dealextreme.com voor het bedrag van 12 euro 70 (sku 37526) TWEE D2C lampen besteld, 6000k. Omdat deze vandaag aan zijn gekomen, wordt mijn bijdrage een antwoord: hoe krijg je die lampen vervangen! Allereerst, contact uit en de connectoren die naast de Valeo setjes zitten, losmaken. Voor de rechterkoplamp moet je de tuit die naar de wisservloeistoftank gaat even loshalen, voor links en rechts moet je wat snoeren uit de weg duwen en even losmaken van de bevestiging aan de carrosserie. Dan met een torc bitje op een korte houder (of op een ratelsleutel) de 6 schoeven op de Valeo unit (6 per unit) los maken. De achterklep van de unit wil er dan nog niet helemaal af, omdat ze hem met een krammetje aan de binnenkant geborgd hebben. Even loswippen en de achterkant ligt eraf. Vanaf dat moment lijkt het erg op H7 vervangen, clipje los, lamp eruit, nieuwe erin. Denk erom dat de uitsparing in de lamprand bovenaan zit, anders glijdt ie niet lekker terug. Klepjes dicht, schroeven vast, snoeren vast en aansluiten van de stekkers. Klaar!!!! In een uurtje tijd is het voor elkaar. Ik geniet van 6000k strakke pitten en van een besparing van 220 euro (voor twee lampen). Ook al gaan ze volgende week kapot, ik bestel toch weer nieuwe. Ik heb de borgkrammetjes overigens niet teruggeplaats. Is dat dom? Handig gereedschap: torc bitje, kort handvat en ratel, diverse schroevendraaiers voor het loswrikken van palletjes etc., een goede zaklamp, wat geduld, slechts één pleister, kleine handen (er is niet veel ruimte), een sterke rug (je staat een uur lang zo fout als het maar kan) en een magneet aan een flexibele draad (twee schroefjes en één klemmetje belandden onderin de motor....).
Hopelijk hebben jullie er wat aan.
Groet,
Marc
Als eerste bijdrage had ik eigenlijk een vraag gepland, namelijk "hoe vervang je het lampje van een Xenon installatie op een Volvo S80 uit 2002?" Mijn rechterlamp was namelijk na 125000km als een nachtkaars gedoofd. Raar voor een Xenon lamp. Nog vreemder vond ik de reactie van een -overigens zeer correcte!- Volvo Scholten Arnhem: vervangen lampje kost 127 euro ex BTW..... Fan als ik ben van onze hardwerkende Chinese wereldbewoners (en tegenwoordig ook Volvo-eigenaar!) heb ik op dealextreme.com voor het bedrag van 12 euro 70 (sku 37526) TWEE D2C lampen besteld, 6000k. Omdat deze vandaag aan zijn gekomen, wordt mijn bijdrage een antwoord: hoe krijg je die lampen vervangen! Allereerst, contact uit en de connectoren die naast de Valeo setjes zitten, losmaken. Voor de rechterkoplamp moet je de tuit die naar de wisservloeistoftank gaat even loshalen, voor links en rechts moet je wat snoeren uit de weg duwen en even losmaken van de bevestiging aan de carrosserie. Dan met een torc bitje op een korte houder (of op een ratelsleutel) de 6 schoeven op de Valeo unit (6 per unit) los maken. De achterklep van de unit wil er dan nog niet helemaal af, omdat ze hem met een krammetje aan de binnenkant geborgd hebben. Even loswippen en de achterkant ligt eraf. Vanaf dat moment lijkt het erg op H7 vervangen, clipje los, lamp eruit, nieuwe erin. Denk erom dat de uitsparing in de lamprand bovenaan zit, anders glijdt ie niet lekker terug. Klepjes dicht, schroeven vast, snoeren vast en aansluiten van de stekkers. Klaar!!!! In een uurtje tijd is het voor elkaar. Ik geniet van 6000k strakke pitten en van een besparing van 220 euro (voor twee lampen). Ook al gaan ze volgende week kapot, ik bestel toch weer nieuwe. Ik heb de borgkrammetjes overigens niet teruggeplaats. Is dat dom? Handig gereedschap: torc bitje, kort handvat en ratel, diverse schroevendraaiers voor het loswrikken van palletjes etc., een goede zaklamp, wat geduld, slechts één pleister, kleine handen (er is niet veel ruimte), een sterke rug (je staat een uur lang zo fout als het maar kan) en een magneet aan een flexibele draad (twee schroefjes en één klemmetje belandden onderin de motor....).
Hopelijk hebben jullie er wat aan.
Groet,
Marc