Pagina 1 van 2

Luchtinlaat

Geplaatst: 22.10.2011 - 19:53
door kuupertie
Woensdag krijgt mijn auto onderhoud.
Zelf heb ik al enig voorwerk gedaan.

De laatste tijd stottert en tikt mijn D5 bij kou en en bonkt hij als hij warm is (al heel lang maar dat zal wel aan het motortype D5244T liggen).
Vandaar dat ik maar eens nieuwe olie wil (zit nu 5W30 op zag ik..hoop dat 0W30 wat uit maakt), winterbanden en ik heb ergens een kleine trilling.

Vandaag:
- Luchtfilter + huis schoongemaakt
- LMM schoongemaakt (stekker er ook af)
- EGR opnieuw schoongemaakt.
- Werking wervelklep gecontroleerd

Nu:
1. storing motormanagement service vereist (natuurlijk). Ik ga er vanuit dat deze over een paar dagen weg is en dit te maken heeft met het loshalen van de LMM stekker en starten zonder LMM. Is dit zo ?

2. In de luchtinlaat vanaf de grill naar het luchtfilterhuis zit een mechanisme met een klep die open kan om warme lucht uit de motorruimte te halen. Hoe werkt deze klep (bimetaal met veer ?) en wanneer gaat deze klep open ? Ik heb het nog nooit gezien.

GJ

Geplaatst: 22.10.2011 - 21:25
door Msuidgeest
2.

Die klep staat normaal in rust en is dan dusdanig dat de lucht uit de motorruimte komt. Ik verwacht eigenlijk dat hij lucht aanzuigt via de uitlaat (die wordt lekker warm). Maar zodra de aangezogen lucht warm wordt, gaat die klep om middels een bimetaal en krijgt de motor direct de lucht van buiten, meestal van voor de radiator.

Zo werkt het ongeveer.

Geplaatst: 23.10.2011 - 08:31
door Thijs
Volgens mij zit er gewoon een servo motortje aan, net zoals die vanb de wervelklep bediening.

Geplaatst: 23.10.2011 - 08:37
door edraket
Als je hebt gestart zonder LMM aangesloten krijg je inderdaad meteen een storing. Vaak gaat dat vanzelf weer weg maar niet altijd. Je zult hem dan even moeten laten wissen.

Geplaatst: 23.10.2011 - 08:40
door V70/2.4D/2003
Mag men zo vrij zijn de vraag te stellen hoe / met welk middeltje / gereedschap ik de LMM schoon kan maken zonder daarbij die LLM naar de LMM-hemel te helpen?

Geplaatst: 23.10.2011 - 08:46
door Thijs
Waar zit ie eigenlijk? :oops:

Geplaatst: 23.10.2011 - 08:57
door V70/2.4D/2003
::? Thijs.....wat zeg je me nu? :-s

Geplaatst: 23.10.2011 - 09:34
door Thijs
:oops: Ik weet het :oops:

Ik kan het natuurlijk ook even in Vadis/Vida kijken...

Geplaatst: 23.10.2011 - 10:28
door Msuidgeest
Wat bedoelt Thijs eigenlijk?

Weet hij niet waar een LMM gemonteerd is of weet hij niet waar het LMM-hiernamaals zich bevindt? De eerste is nog wel op te zoeken maar dat andere ...

Geplaatst: 23.10.2011 - 10:31
door kuupertie
LMM zit tussen luchtfilterhuis en inlaatspruitstuk.
LMM hemel is grijze container.
Storing is weg.
Schoonmaken met een doekje.
Er zit geen servomotortje aan de luchtklep.

Geplaatst: 23.10.2011 - 10:36
door Msuidgeest
In 12 woorden 5 vragen beantwoord.

:thumbright:

Geplaatst: 23.10.2011 - 18:49
door kuupertie
That's me....efficient as always

Geplaatst: 23.10.2011 - 18:55
door V70/2.4D/2003
Schoonmaken met een doekje.
Dus geen geprut met remmenreiniger, WD40 of wat weet ik voor spul? Gewoon met een doekje? Wat voor soort vervuiling moet ik aan denken dan want alle lucht die langs de LMM komt gaat eerst door het luchtfilter en zou dus, per defenitie, ontdaan van vervuiling moeten zijn, toch?

Geplaatst: 24.10.2011 - 19:35
door kuupertie
Daar mijn LMM ontzettend vast zit in zijn huisje...en ik alle mogelijke klemmetje vernield heb om deze eruit te krijgen, heb ik uiteindelijk besloten de LMM veilig in zijn huisje te laten. Met een doekje ben ik er vervolgens met mijn behendige vingers langsgegaan. Het doekje bleef zo maagdelijk wit als het was, dus dacht ik dat oplosmiddelen en andere wondermiddelen meer konden schaden dan daden.
Ook is de LMM beveiligd doorL 1 het luchtfilter, 2 een rooster, 3 een gaasje.
Ik denk dus dat dit bij mij redelijk onnodig was.

Waar ik mij zorgen om baar is mijn gestotter in de koude ochtend.

Geplaatst: 25.10.2011 - 21:29
door Fat Rat
Dat gestotter(treedt bij mij voornamelijk op tegen de 2000RPM) heb ik ook bij mijn Mazda op de koude dagen, als ik bij bepaalde tankstations tank,. Als ik vervolgens bij m'n vaste station ga, Elan(is onbemande Total) dan heb ik in de vrieskou vervolgens geen problemen.
Heb geen zin om er geld in te steken bij deze wagen dus heb er nooit naar gekeken voor de rest, en ik kijk gewoon uit waar ik tank.
Haal jij je brandstof perongeluk ook veelal bij de witte pomp?
Ik moet er ook even bij melden dat het hele fenomeen nooit direct verdwenen is zodra ik m'n tank ergens anders vol gooi. Er gaan altijd een paar tanks overheen.

[deze post is niet bedoelt om de hele discussie op te halen of de brandstof van een witte pomp slechter is of gelijk. Dit zijn gewoon mijn persoonlijke bevindingen]

Geplaatst: 26.10.2011 - 12:15
door kuupertie
Is de mazda ook een diesel ?

Ik tank Salland Olie diesel...volgens mij is dat hetzelfde als texaco.
Vorig jaar tankte ik dit ook. Toen geen problemen.

Geplaatst: 26.10.2011 - 12:41
door Fredhead
Is de kwaliteit niet stiekem slechter geworden?

Mijn ouders tankten jaren bij de Esso hier kortbij totdat bij hun vorige auto het brandstoffilter steeds snel smerig was en de auto steeds in begon te houden.
Bleek dat de kwaliteit dusdaning slecht was geworden en sindsdien tanken ze altijd ergens anders

Geplaatst: 26.10.2011 - 18:49
door DawnBlueED
V70/2.4D/2003 schreef:
Schoonmaken met een doekje.
Dus geen geprut met remmenreiniger, WD40 of wat weet ik voor spul? Gewoon met een doekje?
Een LMM kan je niet zomaar schoonmaken, hoogstens het huis. WD40 of remmenreiniger lijkt mij verre van gezond voor de delicate techniek van een LMM
Wat voor soort vervuiling moet ik aan denken dan want alle lucht die langs de LMM komt gaat eerst door het luchtfilter en zou dus, per defenitie, ontdaan van vervuiling moeten zijn, toch?
Een versleten motor met veel overdruk in het carter kan sporen van motorolie richting het luchtfilter blazen. Dat gebeurd echter niet makkelijk bij een turbogeladen motor.
kuupertie schreef:Waar ik mij zorgen om baar is mijn gestotter in de koude ochtend.


Probeer eens een busje verstuiverreiniger of tank eens een merk diesel met een ander cetaangetal.

Geplaatst: 26.10.2011 - 19:48
door Fat Rat
kuupertie schreef:Is de mazda ook een diesel ?

Ik tank Salland Olie diesel...volgens mij is dat hetzelfde als texaco.
Vorig jaar tankte ik dit ook. Toen geen problemen.
De mazda is inderdaad ook een diesel. Ik lijk dit jaar ook problemen te krijgen met een pomp(agrisneltank) die ik vorig jaar probleemloos kon rijden.

Misschien idd maar eens verstuiverreiniger er door fietsen. Lijkt mij niet direct kwaad te kunnen. Is hier nog een voorkeur merk voor?(Wynn's misschien?)

Geplaatst: 26.10.2011 - 20:02
door DawnBlueED
Fat Rat schreef:Misschien idd maar eens verstuiverreiniger er door fietsen. Lijkt mij niet direct kwaad te kunnen. Is hier nog een voorkeur merk voor?(Wynn's misschien?)
Ik had afgelopen maand een flesje Wynns in de D24TIC gegooid, dit i.v.m. de APK roetmeting, het werkte bovenverwachting goed. Normaal ben ik heel sceptisch tegenover dit soort wondermiddeltjes.