Pagina 1 van 3

Storingslampje uitlaatgassen

Geplaatst: 23.10.2011 - 17:27
door Oceanracer
Afgelopen mei ging voor het eerst dit storingslampje branden. Dit was tijdens onze vakantie in Frankrijk op een parkeerterrein van de supermarkt. We hadden voor die tijd een ritje van ca 10 minuten gemaakt. Na het boodschappen doen ging het lampje branden tijdens of direct na het starten van de nog enigszins warme motor. Het afzetten en opnieuw starten van de motor gaf geen verandering. Het lampje bleef tijdens de rit van 10 minuten naar de camping ook branden. De volgende dag is het lampje niet opnieuw aangegaan.

In september was het weer raak. Tijdens of direct na het starten van de koude motor ging het lampje branden en bleef branden. Opnieuw starten hielp ook nu niet. De dagen daarna bleef het lampje ook branden. Bij het op het contact zetten (dus nog voor het starten) ging het lampje al branden. Ik heb na een aantal dagen de accupolen losgehaald. Na enige tijd weer aangesloten en gestart. Het lampje bleef toen uit.

Afgelopen maandag was ie er weer. Tijdens of direct na het starten ging het lampje weer branden. Omdat we toch naar de stad zouden, besloot ik nu maar eens langs de dealer te rijden om het uit te laten lezen. Deze meldde dat er een tijdelijke storing zat in de achterste lamda sonde. De storing is gewist en er is een proefrit gemaakt. De storing is nadien niet meer terug gekomen.

Als ik de auto langere tijd niet heb gebruikt, start hij altijd wat onrustig. De motor slaat wel altijd direct aan, maar hij trilt altijd een paar seconden. Daarna loopt hij mooi rond. Hij loopt verhoogd stationair, daar lijkt het probleem dus niet in te zitten. Maar het is net of de verbranding die eerste paar seconden niet optimaal is. Vandaar dat ik dacht dat het wel eens aan de bougies zou kunnen liggen. Nadat ik de afdekkap had verwijderd, zag ik dat er wat motorolie op het kleppendeksel lag. Bovendien zag ik dat mijn bougiesleutel bij lange na niet lang genoeg is om de bougies te verwijderen. Dus alles kon weer onverrichte zaken in elkaar worden gezet. Wel heb ik de bobines en diens stekkeraansluitingen ingespoten met contactspray.

Afbeelding

Het is een heel verhaal geworden, maar voor de juiste diagnosestelling niet geheel overbodig. Mijn vraag is eigenlijk of de storing van de achterste lambda sonde kan worden veroorzaakt door een onvolledige verbranding tijdens het starten en wat kan hier de oorzaak van zijn? Verder is mijn vermoeden dat de motorolie daar tijdens het afvullen/bijvullen terecht is gekomen. Is dat een logische verklaring?

Geplaatst: 23.10.2011 - 17:32
door crackedtooth
Eerst uit laten lezen dan weer je in welke deel van de auto de storing zit.
EGR kan bv ook inlaat zijn of bv ventiel bij turbo

Geplaatst: 23.10.2011 - 17:46
door Oceanracer
crackedtooth schreef:Eerst uit laten lezen dan weer je in welke deel van de auto de storing zit.
EGR kan bv ook inlaat zijn of bv ventiel bij turbo
Oceanracer schreef:...Omdat we toch naar de stad zouden, besloot ik nu maar eens langs de dealer te rijden om het uit te laten lezen. Deze meldde dat er een tijdelijke storing zat in de achterste lamda sonde. De storing is gewist en er is een proefrit gemaakt...
EGR of carterventilatie zou op zich kunnen, maar omdat de storing zich direct bij het starten van de motor voordoet, lijkt mij dit niet erg logisch.

Geplaatst: 23.10.2011 - 19:53
door Laguna-S60
Mijn topic al gezien..., bijna hetzelfde :roll:
wij hebben alleen geen last van die andere bij zaken.

klikk

Geplaatst: 23.10.2011 - 20:05
door toppertje
had de dealer bij wijze van test niet eens een andere lambdasonde
kunnen proberen?
het lijkt mij dat daar de storing vandaan komt.

Geplaatst: 23.10.2011 - 21:16
door Oceanracer
Ik ga morgen weer met de auto op pad. Ben benieuwd wat er dan gebeurt. Mocht het lampje weer gaan branden, krijg ik hem zelf wel weer uit, maar ik wil graag weten wat de storing veroorzaakt. Het kan inderdaad ook de lambda sonde zelf zijn, maar dan zou je denken dat het lampje altijd brandt...

Geplaatst: 23.10.2011 - 21:17
door Oceanracer
toppertje schreef:had de dealer bij wijze van test niet eens een andere lambdasonde
kunnen proberen?
het lijkt mij dat daar de storing vandaan komt.
Ik ga morgen weer met de auto op pad. Ben benieuwd wat er dan gebeurt. Mocht het lampje weer gaan branden, krijg ik hem zelf wel weer uit, maar ik wil graag weten wat de storing veroorzaakt. Het kan inderdaad ook de lambda sonde zelf zijn, maar dan zou je denken dat het lampje altijd brandt...

Geplaatst: 23.10.2011 - 21:21
door toppertje
wij hadden eens een 106 waar ook soms wel,soms niet dat lampje ging
branden.
na vervanging vd lambdasonde was het probleem over.(en het verbruik van 1:12
gezakt naar 1:16!)

Geplaatst: 23.10.2011 - 21:30
door Oceanracer
Ik zit op de 1 op 10. Als ik dan naar de 1 op 14 ga, ben ik natuurlijk erg blij. :lol:

Geplaatst: 23.10.2011 - 21:48
door toppertje
ja ja,maar de waar jij 2 LS hebt,had de 106 er maar 1,en ik denk niet
dat jij 1:14 gaat halen(helaas)

Geplaatst: 23.10.2011 - 21:50
door Oceanracer
Ik weet inderdaad niet beter dan dat de eerste LS zorgt voor de juiste verhoudingen tijdens de verbranding en de tweede (achterste) niks anders doet dan controleren of dat ook is gebeurd.

Geplaatst: 03.11.2011 - 22:01
door Oceanracer
Afgelopen dinsdag opnieuw naar de dealer gereden, omdat het lampje wederom oplichtte.

Conclusie: storing achterste lambdasonde
Advies: vervangen voor € 200,00 plus een uur arbeidsloon

Ik zit nu te dubben:

- Zelf de lambdasonde verwijderen en schoonmaken
- Zelf de lambdasonde verwijderen en een gebruikte plaatsen
- Zelf de lambdasonde verwijderen en een nieuwe (originele) plaatsen
- Laten vervangen bij de dealer

Dus als er iemand tips heeft, graag!

Geplaatst: 04.11.2011 - 18:58
door Gast
Ik heb even gekeken maar € 200,- voor een lamdasensor lijkt mij een beetje veel geld.
Kijk hier ook eens (weet niet of de goede is): http://www.partsforvolvosonline.com/def ... th=104_659

Geplaatst: 04.11.2011 - 19:15
door Oceanracer
Ik kom op internet ook van die goedkopere exemplaren tegen. Ook van Bosch. Maar ik lees op internet net zo veel storingen met niet-originele lambda's dus daar ben ik wat huiverig voor.

Overigens staat er in mijn handboek dat er voor het verwijderen van een lambda een speciaal stuk gereedschap nodig. Klopt dat?

Geplaatst: 04.11.2011 - 21:05
door koen.s
Oceanracer,

Als je de sonde vervang altijd orgineel, van die imitatiezooi krijg je vaak storingen.
De sonde kan je ook met een steeksleutel 22 de-monteren, schoonmaken met remreiniger kan je ook proberen.

succes

Geplaatst: 04.11.2011 - 21:18
door Richard
Dat hoor ik inderdaad ook vaker. Kun je beter iets meer uitgeven maar dan is de kans op problemen ook iets kleiner.

Geplaatst: 04.11.2011 - 21:20
door Oceanracer
Dank je, Koen. Remmenreiniger heb ik nog staan, dus ga ik dat dit weekend even proberen. Steeksleutel in maat 22 moet ook wel ergens liggen...

Ik had al ergens gelezen dat wat kruipolie ook handig is, omdat hij nogal vast kan zitten. En niet schuren, want dat zou hem beschadigen.

Als ik hem vervang, ga ik inderdaad voor origineel. Desnoods een gebruikte, maar geen imitatie.

Geplaatst: 04.11.2011 - 21:26
door Gast
Ik heb er ook wel eens met de brander op gezeten, als ze sterk vervuild zijn wil dat ook nog wel eens helpen.

Geplaatst: 04.11.2011 - 21:29
door Richard
kunnen ze daar tegen dan?

Geplaatst: 04.11.2011 - 21:32
door Gast
Hoe heet denk je dat het daar wordt, zo kort achter het spruitstuk?