Pagina 1 van 11
Bovenste motorsteun ingescheurd
Geplaatst: 23.10.2011 - 17:53
door Oceanracer
Omdat ik even bij de bobines aan het werk was, heb ik de dwarssteun over het motorblok tevens losgehaald, voor wat meer werkruimte. Omdat daarvoor de motorsteun ook los moest, zat ik daar dus met mijn neus bovenop. En wat schetste mijn verbazing:
Ik kon van links naar rechts dwars door de motorsteun heen kijken! :shock:
Opmerkelijk, omdat deze steun in het verleden al eens is vervangen. Kennelijk niet zo'n goed exemplaar geweest...
Deze week zal ik een nieuwe steun plaatsen. Ik heb voor nu de steunen weer aangedraaid om 50 Nm. Kan iemand mij bevestigen of dit voor de bout door de steun heen en de bouten links en rechts bij de veerpoot voldoende is?
Geplaatst: 23.10.2011 - 18:08
door toedeledoki
Het gedeelte waar je nu doorheen kijkt, doet verder niks (naar mijn idee).
De steunende en dempende werking zit in de dikke stukken, in jouw geval onder en boven. Ik heb onlangs mijn steun vervangen, daar waren de dikke
stukken van losgescheurd. Bij de nieuwe steun was het gedeelte waar je nu doorheen kijkt ook heel dun (meer een restje van het spuit-giet proces).
Geplaatst: 23.10.2011 - 18:20
door 945i
Dat hoort zo Erwin..
Geplaatst: 23.10.2011 - 18:54
door Oceanracer
Dus ik hoef de motorsteun niet te vervangen? Hmmm, nou dat scheelt dan weer!
Is die 50 Nm goed?
Geplaatst: 23.10.2011 - 19:00
door 945i
Geen idee, ik werk met spinaziekracht..

Geplaatst: 23.10.2011 - 19:04
door toppertje
de motorsteun van jou lijkt wel in orde.
wat je bij jou ziet,zijn de rubber-vliesjes die gebroken zijn.
de rubbersteun is zijn "maagdelijkheid" verloren zeg maar.

Geplaatst: 23.10.2011 - 19:21
door V70/2.4D/2003
'T zal allemaal mannen, maar optisch is het meer dan voldoende om in de stress te schieten. Maar als ik dat allemaal zo lees hoeft dat dus niet en dus:
Adem in.....hou vast....en adem uit.
Geplaatst: 23.10.2011 - 19:32
door Oceanracer
Vandaar dat ik ook dit topic begon! Ik was onaangenaam verrast door deze aanblik. Fijn om te lezen dat het geen probleem is...
Geplaatst: 23.10.2011 - 19:34
door 945i
Waarom die puntjes...? :-k Nog niet overtuigdtdt?
Geplaatst: 23.10.2011 - 19:54
door Oceanracer
Ohw, dat doe ik heel vaak. Eigenlijk zonder reden.

Geplaatst: 23.10.2011 - 19:55
door 945i
Tja, ik ook...... Is een tic.

Geplaatst: 23.10.2011 - 19:57
door Oceanracer
Ach, als het de enige is...
Geplaatst: 23.10.2011 - 19:59
door toppertje
dat rubber hoeft maar de krachten naar 2 richtingen op te vangen.
zet de auto maar eens in de versnelling(motor uit!)en kijk wat het rubber
doet,terwijl je de auto iets naar voren/achteren duwt.
je ziet dan dat de motor een bepaalde kant op wil kantelen,maar dat
het rubber dit enigzins tegen gaat.
Geplaatst: 23.10.2011 - 20:10
door 945i
Oceanracer schreef:Ach, als het de enige is...
Was het maar zo! :razz:
@ Toppertje, inderdaad!
Bij de meeting in Peize stonden de auto's van Thijs en diesel01 naast elkaar.
Het rubber van de ene auto leek wel stugger dan de andere. De ene is ook een automaat en de andere een schakel.
Geplaatst: 23.10.2011 - 20:32
door Hans oet Twent
@945i:
"Het rubber van de ene auto leek wel stugger dan de andere. De ene is ook een automaat en de andere een schakel."
Wat is het verschil??? Maakt toch niets uit of het automaat of schakel is?
Geplaatst: 23.10.2011 - 20:33
door 945i
Weet ik niet... Kan mij voorstellen dat een schakelauto meer motorkantelingen heeft...
Geplaatst: 23.10.2011 - 21:10
door Oceanracer
Wat ik er niet van begrijp is de kantelbeweging zelf. Ik zou verwachten dat de motor kantelt in de richting van de voor- en achterkant van de auto. Maar waarom zit er dan alleen een dik stuk in de motorsteun aan de boven- en onderkant?
Geplaatst: 23.10.2011 - 21:14
door 945i
Ik denk dat de belangrijkste taak van dat rubber het dempen van motortrilling is, en daarbij ook de voor <> achter kanteling in bedwang houdt....
Geplaatst: 23.10.2011 - 21:24
door toppertje
Oceanracer schreef:Wat ik er niet van begrijp is de kantelbeweging zelf. Ik zou verwachten dat de motor kantelt in de richting van de voor- en achterkant van de auto. Maar waarom zit er dan alleen een dik stuk in de motorsteun aan de boven- en onderkant?
probeer mijn tip morgen maar eerst eens,dan word het je wel duidelijk.
Geplaatst: 23.10.2011 - 21:28
door Oceanracer
Zou me dat lukken, al kijkend om de motorkap heen? Zal eens proberen, ben wel benieuwd.
Edit: Ik kan natuurlijk ook gewoon tegen de voorbumper aanduwen. Duh! :oops: