Pagina 1 van 1

Een spannende dag vandaag! Koppakking??

Geplaatst: 24.10.2011 - 02:42
door Volvo fan
Wat een domper! Na een stukje rijden met mijn xc 70 uit '98 en 230.00 op de teller begon een mij onbekend lampje te branden in m'n dash.
Omdraaien en naar huis! Het bleek lampje van koelvloeistof reservoir te zijn... Reserv. helemaal leeg! 1,5 litr G12 er in en mijn garage (universeel)gebeld. Hij zij dat ik het maar ff moest aankijken. Hij had nog nooit bij dit type blok een lekke koppakking gehad. maar iets klopte er niet. 2 dag later weer gekeken ( auto was 1 x gebruikt voor boodschapen) en het reserv was toch weer wat leger :(
Dan maar ff een test rondje naar de garage( 7km).
Eenmaal bij de garage aangekomen en al pratende over de auto die nog stationair liep besloot ik toch maar ff om de motor uit te zetten.
Daar opvolgend een aardige stort-douche aan K-vloeistof ergens tussen het stuur en het blok! Konden zo niet zien waar het vandaan kwam.
Reservoir gecheckt.... Alleen maar dikke smurrie!!!
Kreeg een leen auto mee naar huis :(
Dit gaat mij een berg met geld kosten denk ik zo. Kan dit echt alleen maar de koppakking zijn? Is de kans aanwezig dat de turbo ook kapot is?
Ik hoor het graag!

Geplaatst: 24.10.2011 - 09:12
door elianmars
Als het tussen stuur en blok vandaan kwam, kan het heel goed de bij de turbo vandaan komen.

Hopelijk valt de schade mee [-o<

Geplaatst: 24.10.2011 - 09:15
door edraket
Waar het dan vandaan komt tussen stuur en blok weet ik niet, maar ik denk dat de kans groot is dat de oliekoeler is doorgeslagen. Even goed checken waar hij de koelvloeistof eruit gooit.

Geplaatst: 24.10.2011 - 11:56
door Volvo fan
Er is nog hoop! slang kapot bij de turbo.
Ze gaan nu de radiateur/ oliekoeler testen.... hopen dat het dat is, kostentechnisch gezien....

Geplaatst: 24.10.2011 - 21:13
door edraket
Deze gaan regelmatig stuk bij dat type met deze symptomen als gevolg.
Turboslang kan zijn geknapt door de extra druk in het systeem.

Als ik het begrijp zit er zowiezo olie in je koelsysteem. Dat moet er echt heel goed uit worden gehaald, anders gaan alle slangen op termijn stuk. Is een tijdrovend klusje.

Laat even weten wat het is geweest!

Geplaatst: 25.10.2011 - 02:09
door Volvo fan
Laat het zeker even weten!
Bedankt!

Geplaatst: 25.10.2011 - 14:12
door Volvo fan
Ze hebben de radiateur/ oliekoeler onder druk gezet en zien een paar kleine luchtbelletjes... (Waarom is 'ie niet gewoon goed kapot!?)
Ze kunnen het onder "druk" zetten niet zo goed na bootsen als dat de motor dat doet maar ze verwachten dat met warme motor het nog een tikje erger is.
Ze gaan er dus een nieuwe radiateur op zetten en alles goed doorspoelen.
Ik heb maar gekozen voor een imi radiateur... €136,- ex of € 245,- is voor mij een te groot verschil, rekeninghoudend dat hij al 12 jaar oud is... Er zit alleen een extra aansluiting op voor een automaat.
Echte zekerheid heb ikdus nog niet.... Maar, ik ga er maar van uit dat het dat is.
Mocht het toch iets anders zijn, dan meld ik mij weer!

Bedankt!

Geplaatst: 25.10.2011 - 15:43
door edraket
Maar hopen dat dat het is. Wordt anders een vervelende storing.

Geplaatst: 11.11.2011 - 16:46
door Volvo fan
hij staat weer bij de garage... :-( lekte weer bij de turbo in de buurt. Hoop dat het weer een slang is. Het kan toch niet zo zijn dat nu al de slangen zijn aangetast door de olie?

Geplaatst: 11.11.2011 - 16:58
door Ramon&Ramon
Olie tast inderdaad de slangen aan,goed reinigen is de oplossing!

Geplaatst: 11.11.2011 - 21:49
door Volvo fan
dat hebben ze een paar x gedaan... De kachel betwijfel ik. Inmiddels weet ik dat het een dikke slang is van radiateur naar achterkant v/h blok. Is pas dinsdag binnen!?