Pagina 1 van 2
winter/zomerbanden wissel.
Geplaatst: 24.10.2011 - 16:26
door diesel01
Ik heb net de winterwissel gedaan.
Nu werd ik geconfronteerd met een hardnekkig vast zittende moer op de laatst wisselende velg dus jullie raden het al op 3 winterbanden en 1 zomerband richting dealer.
Het wisselen doe ik met een kruissleutel nadeel daarvan is dat je kracht beperkt is.
In truckwereld pak je dan een pijp om de krachtsverdeling op te waarderen maar die willen weleens een eigen leven gaan leiden(via het raam v/d auto op de achterbank bijv)
Hoe doen de zelf wisselaars dit klusje?
Met een doppenset en dito arm?
Nu we toch bezig zijn ook mijn momentsleutel heeft de geest gegeven(onder het mom goedkoop is .....)
Iemand die mij iets kan aanbevelen?
BVDtje
Geplaatst: 24.10.2011 - 16:48
door toppertje
dikke pieppe dr op en goan met die banoan.
normaal draai ik ze vast,en los met een gewone kruissleutel.
tot nog toe nog geen problemen meegemaakt.
als je dit jezelf niet toevertrouwd,doe het dan met 2 man.
de 1 kan dan de kruissleutel met dikke pieppe vast houden,terwijl de ander kracht zet.
op deze manier schiet de kruissleutel of buis niet los.
Geplaatst: 24.10.2011 - 16:52
door 945i
Allereerst de bouten een klein beetje invetten, want je ziet, die momentsleutel heeft nog geen zin als ze vast gaan zitten door corrosie.
Een stuk pijp kan je in zo'n geval best gebruiken, als je de sleutel maar ondersteund.
Ik krijg met deze:
http://www.aanhangerstore.nl/product/90 ... _23_MM.htm
Alles los
Vastzetten doe ik wel met de kruissleutel, daar weet ik precies hoe vast, vast is.
Geplaatst: 24.10.2011 - 17:00
door diesel01
Bedankt heren.
Even shoppen zeg maar.
Geplaatst: 24.10.2011 - 17:06
door V70/2.4D/2003
Wat een gedoe allemaal ja weer. Ik laat de lokale garagist, alwaar het winterrubber in de opslag is gelegen, dat met de lucht- en momentsleutel doen.
Het voordeel:
* Geen vieze handen
* Geen stapel banden in de eigen garage
* Geen gedoe op de oprit
* Binnen 20 minuten is het klusje weer klaar
Het nadeel:
Kost 25 euro
Geplaatst: 24.10.2011 - 17:12
door 945i
Joh, lekker rommelen met je trots, een beetje binding met je auto creëren.
Het is nog goed voor je conditie ook.
je hebt in Noord-Groningen toch wel de ruimte voor 4 wieltjes?
Geplaatst: 24.10.2011 - 17:37
door diesel01
Helemaal gelijk Ger, alleen.....tegen de tijd dat ik het eraan toe heb zit men de komende 3 weken vol.
Afgelopen week gooi ik mijn winterband in de kofferbak en draaf naar mijn dealer die het onderhoud doet van zowel mijn vorige S60 als huidige V70.
Ik snap best dat ze 10minuten een monteur met het bandje in de weer hebben krijg toch een factuurtje van een kleine €20..
Mijn vader heeft vorig jaar hemel en aarde moeten bewegen om binnen 5 weken!! een afspraak te krijgen om zijn banden gewisseld te hebben.
Geplaatst: 24.10.2011 - 17:38
door Rutger
Momentsleutel plus dop, alleen dit jaar twee kapjes naar de malle'moer' gedraaid...
Geplaatst: 24.10.2011 - 17:47
door 945i
20€ 1 wiel wisselen.. Gaat helemaal nergens meer over...
Voor een monteur is dat op het dooie akkertje 10 min. werk. 20 x 6 = 120€ p/u
Ik ken mensen met een beroep dat een universitaire studie van 6 jaar heeft gekost die dat niet in een dag verdienen.
Geplaatst: 24.10.2011 - 18:42
door sbv
Heb in de garage bij mij thuis de winterbanden voor zowel de V70 als de S70 liggen. Garage krik eronder en binnen 20 min per auto de boel omgezet
Geplaatst: 24.10.2011 - 19:22
door diesel01
945i schreef:20€ 1 wiel wisselen.. Gaat helemaal nergens meer over...
Voor een monteur is dat op het dooie akkertje 10 min. werk. 20 x 6 = 120€ p/u
Ik ken mensen met een beroep dat een universitaire studie van 6 jaar heeft gekost die dat niet in een dag verdienen.
Jij zegt het, ik dacht het...
Als iemand met een dergelijk probleem binnenkomt die je niet kent dan is er wat voor te zeggen, maar ik heb het hele handeltje in onderhoud daarbij komt ook dat ik kort geleden een aantal spulletjes heb afgerekend voor het Hella projectje.
Geplaatst: 24.10.2011 - 19:58
door D-martijn
diesel01 schreef:Mijn vader heeft vorig jaar hemel en aarde moeten bewegen om binnen 5 weken!! een afspraak te krijgen om zijn banden gewisseld te hebben.
Ja 5 weken is idd heel erg lang.. Maar dat was vorig jaar bij mij op het werk niet anders. En voor klanten is het onbegrijpelijk dat het zo lang moet duren voordat ze geholpen kunnen worden maar het was afgelopen winter 3 maanden lang gekkenhuis! En wij als monteurs hebben gewoon 6 dagen per week moeten werken en dan ook af en toe nog savonds overwerken en nog konden we het werk niet aan.
Ik denk dat veel mensen er wel van geleerd hebben en dit jaar niet wachten met de wielen wisselen totdat het begint met sneeuwen!
Geplaatst: 24.10.2011 - 20:07
door Tarantino
945i schreef:Joh, lekker rommelen met je trots, een beetje binding met je auto creëren.
Het is nog goed voor je conditie ook.
Heerlijk toch. Garage krikje erbij, moment sleutel, lekker beetje klooien. Kan je gelijk de boel achter het wiel inspecteren en schoonmaken. Vind het leuk om te doen. 2x per jaar dan

.
Is idd zo gedaan. Profiel gelijk even meten van wat eraf komt, spanning wat erop gaat, en rijden maar.
Bijkomend voordeel, je kan wachten tot het echt nodig is. Dit jaar nog nooit zoveel mensen in september al op de winterbanden zien rijden (incl. mijn eigen ouders :oops: )
Geplaatst: 24.10.2011 - 21:26
door ivoandriessen
Voor het losdraaien van de bouten heb ik bij conrad een 12 volt slagmoersleutel gekocht. Vast eerst met de hand en afmaken met de momentsleutel.
Ik heb ze inmiddels gewisseld, niet omdat het al nodig is, maar omdat het nu nog aangenaam is om het buiten te doen, lekker in de zon en niet in de regen/koude/sneeuw.
Geplaatst: 24.10.2011 - 21:35
door sanco
Precies Tarantino, ik zie ook overal al zachte rubbertjes om me heen. Nu valt het met de huidige temperaturen nog mee, maar bij 15-20grd vind ik dat toch wat pijnlijk. Op deze opmerking kreeg ik van mijn leasende collega's als antwoord: nou en... kan mij dat... je weet wel.
Kortom: wel een duidelijk verschil tussen prive en lease.
Ik wacht zelf dus nog even af, meestal zo half november is er wel een geschikt moment te vinden (en anders kan het ook nog onder dak). Iets anders is het als je bijv. regelmatig diep Duitsland in moet. Daar kan het zo eind oktober natuurlijk al wel een keertje wit worden.
Het echte schoonmaken van de remmen doe ik in het voorjaar. Nu alleen even kijken of alles nog goed gangbaar is.
Moet trouwens ook eerst de winter velgen nog even in de was zetten.
Geplaatst: 24.10.2011 - 22:36
door diesel01
Klopt Sanco.
Afgelopen woensdag bij Siegerland op de A45 hagel en natte sneeuw gehad om daar met een 225 zomerband op 17inch is niet de beste combi zeker met stijgingen zoals in Dld.
20graden voor een winterband is gewoon teveel....
Geplaatst: 26.10.2011 - 11:12
door Bart
Heb afgelopen weekend ook 3 sets vervangen (onze beide Volvo's en een Citroën C5 van een vriend waarvoor ik een goede 2e-hands set had geregeld). Heerlijk hoor, lekker buiten, vieze handen krijgen

. Daarna alles netjes natrekken met de momentsleutel en op de bank met een biertje en een tevreden gevoel!
Geplaatst: 26.10.2011 - 11:20
door diesel01
Ik moet het setje van mijn zus nog doen.
Toch maar even geduld nog, VW heeft een aanbieding op de nieuwe Polo en willen graag haar '08 Polo hebben voor de handel ze heeft wel oren naar een nieuwe Polo.
Volgende week gaan er weer dealers bezocht worden \:D/ wordt weer hoog tijd ook de laatste keer was afgelopen november.
Geplaatst: 26.10.2011 - 11:46
door bart simpson
heb je wat aan de hulp van 945i? Wat is die pro winterbanden...
Geplaatst: 26.10.2011 - 11:47
door Welles
Ik heb ze inmiddels ook al gewisseld. Zomerbanden zouden niet door de APK komen.
