Pagina 1 van 2
Volvo 1 jaar onder Geely
Geplaatst: 25.10.2011 - 07:13
door Volvoman
Vandaag, dinsdag 25-10, een groot artikel in de Volkskrant. Even langs de kiosk....
Geplaatst: 25.10.2011 - 13:04
door Thom
Of iemand scant de Azijnbode even in... :razz:
Geplaatst: 25.10.2011 - 13:12
door 945i
Wat een zure reactie, koop hem lekker zelf..

Geplaatst: 25.10.2011 - 13:48
door diesel01
Thom schreef:Of iemand scant de Azijnbode even in... :razz:
mwoehahah +een miljard.
Dode bomen nieuws, net zoiets als een vertegenwoordiger met folderssss.
Re: Volvo 1 jaar onder Geely
Geplaatst: 25.10.2011 - 13:58
door 945i
Volvoman schreef:Vandaag, dinsdag 25-10, een groot artikel in de Volkskrant. Even langs de kiosk....
Mooi artikel Volvoman! Jammer dat een bepaald deel van de bevolvoking het niet lezen kan... :twisted:

Geplaatst: 25.10.2011 - 16:36
door Thom
Ik heb het intussen gelezen, het artikel over o.a. de Volvo CX60
Voor de rest van die krant is er maar één plek, en dat is de vuurkorf.
Geplaatst: 25.10.2011 - 17:50
door Volvoman
Ik vond het nu niet zoo positief.... research centrum in China, thuismarkt China, 3 fabrieken in China, als er klappen vallen, valt Gent het eerst... 'Een Geely wordt in dezelfde fabriek gebouwd als een Volvo'.
Maar ja, in 2015 moet de helft van de wereldproductie aan Volvo's (200.000 auto's) in China verkocht worden.
En er wordt de vraag gesteld wat er gebeurd als Geely alle technologie heeft overgenomen. Mag Volvo dan weer zelfstandig, of zo?
Geplaatst: 25.10.2011 - 17:55
door Volvoman
Voor diegenen die geen krant kunnen kopen (of niet weten hoe internet werkt) de tekst:
Thuismarkt Volvo verhuist naar China
HANS MOLEMAN − 25/10/11, 00:00
Een jaar geleden kwam Volvo in Chinese handen. Het bedrijf Geely kocht het Zweedse automerk voor 1,5 miljard dollar van Ford. De vraag is hoe Geely de Zweedse kennis gaat inzetten, en of de Volvo-fabrieken in België en Zweden blijven bestaan. In China, waar de automarkt sterk groeit, staan drie fabrieken gepland.
JIADING - Daar staat hij chic te glimmen in de showroom in Shanghai: de Volvo S60. De nieuwe tijger uit Gent, zou Li Shufu (48) zeggen, de man die sinds een jaar de trotse eigenaar is van het Europese topmerk Volvo. 'Volvo is een tijger', sprak de baas van Geely bij de overname. 'En tijgers horen niet in een kooi te zitten'.
Het was een markante uitspraak. Terwijl menig analist zich afvroeg of het wel zou werken, de overname van een historisch Europees topmerk door een jong Chinees autoconcern dat vooral bekend was van goedkope karretjes, keek de selfmade ondernemer Li Shufu vooruit. Hij zag een grote markt voor Volvo's in China, waar de vraag naar luxe, veilige auto's groeit als nergens anders.
De introductie van de nieuwe S60 lijkt die visie te schragen. 'Dit model doet het erg goed bij de klanten', zegt Huang Fei, verkoopadviseur van de nieuwe Volvo-dealer in Jiading. 'Veel Chinezen kenden Volvo nog niet als Europees luxemerk, ze kennen hier vooral Audi, BMW en Mercedes. Maar daar begint verandering in te komen.'
De eerste verkoopcijfers geven hem gelijk. Ruim twintigduizend Chinezen kochten in de eerste helft van dit jaar een Volvo. De CX60 cross-over is het populairst, gevolgd door de S60 en de S80. Een verkoopsprong van 36 procent - een belofte voor een mogelijk glorierijke toekomst voor de Zweedse automaker in China.
Die toekomst wordt voorbereid in Jiading, de autostad bij Shanghai waar al grote fabrieken van Volkswagen, General Motors en Shanghai Automobile zitten. Volvo China opende er eerder dit jaar zijn nieuwe hoofdkantoor en een kersvers technologiecentrum. Beide afdelingen zitten nog in tijdelijke onderkomens, van waaruit wordt gewerkt aan een verdubbeling van het aantal dealers tot ruim 200. Die dienen in 2015 maar liefst 200 duizend Volvo's in China af te zetten - grofweg de helft van wat de Zweden nu wereldwijd verkopen.
Deze ambitie onderstreept dat China voor Volvo de nieuwe thuismarkt wordt - meer dan Europa. Dat betekent ook dat er onderzoek en ontwikkeling van het hoofdkantoor in Göteborg naar China zal verhuizen, om dichter op de nieuwe klanten te zitten. Die overdracht is cruciaal voor Geely. Li kocht Volvo van Ford met een helder doel: een technische sprong voorwaarts maken zoals die in de Chinese auto-industrie zelden is vertoond. De Zweden worden geacht hun beste kennis te delen in het nieuwe technologiecentrum in Jiading, waar enkele tientallen ingenieurs uit Göteborg zijn ingekwartierd.
Om het proces te bewaken heeft Li als tweede man van Volvo Cars de Amerikaanse Chinees Freeman Shen (41) benoemd, die eerder voor BorgWarner, Fiat en Geely werkte. De Nederlander Richard Snijders, die zijn autocarrière begon bij Volvo/Daf in het Limburgse Born, is tot verkoopdirecteur China benoemd.
Hoe de kennisoverdracht een jaar na de overname verloopt, is een gevoelig onderwerp. 'We laten de Chinezen zien wat we in huis hebben', zegt een Zweedse ingenieur die liever anoniem blijft. 'Vervolgens kijken zij wat ze ermee kunnen.' Iedereen kent het Chinese kopieertalent -enigszins sceptisch is hij daarom wel over de kennistransfer.
'Je kunt je voorstellen dat Geely ons aftapt en over tien jaar zegt 'vriendelijk bedankt, daar is de deur'. Maar als de Chinezen verstandig zijn, spelen ze het toch anders. 'Kijk naar het Zuid-Koreaanse Kia, daar maken ze tegenwoordig eindelijk aantrekkelijke auto's. Dat is te danken aan Europese inbreng. Als de Chinezen ons die ruimte gunnen, kan de combinatie Volvo-Geely een succes worden'.
Heeft de Zweed al eens in een Geely gereden? Met besmuikte lach: 'Je krijgt waar je voor betaalt. Voor een Geely Emgrand EC7 betaal je eenderde van de prijs van een even grote Volvo S60. Voor het geld is 'n Emgrand een aardige wagen. Maar je moet er geen Volvo-badge op plakken.'
Dat is Geely ook niet van plan, heeft topman Li al vaak verzekerd. Elk merk houdt strik aparte dealers om de Zweedse kwaliteitsuitstraling intact te houden. 'Volvo is Volvo, Geely is Geely', zoals Li Shufu het uitdrukt.
Dat neemt niet weg dat de verleiding groot is om met het Volvo-imago te pronken. Dat blijkt in Jiading bij een kleine Geely-dealer. De man prijst zijn Emgrand EC7 aan als 'gemaakt in dezelfde fabriek in Shanghai als Volvo'. Het is een doorzichtig verkoopleugentje - er bestaat niet eens een Volvo-fabriek in Shanghai - maar het duidt er op dat imagolekkage een risico blijft.
Freeman Shen noemde het eerste jaar van Volvo onder Chinese vleugels 'schitterend' - wat afgemeten aan de mooie verkoopresultaten zeker klopt. Maar een Amerikaanse manager met veel ervaring in de Chinese auto-industrie laat voor de langere termijn een waarschuwing horen. 'Het momentum van Volvo verhuist naar China. Binnen tien jaar wil Li Shufu hier drie nieuwe fabrieken openen. Maak je geen illusies: als het onverhoopt straks minder gaat met Volvo, zal er in Europa het eerst gesneden worden. En dan is de secundaire fabriek in Gent als eerste aan de beurt, niet de hoofdvestiging in Zweden.'
Geplaatst: 25.10.2011 - 18:34
door den toerist
Dit nieuws bericht had ik nog niet gelezen...
Geplaatst: 26.10.2011 - 09:05
door MS60R
Oeff...harde woorden in die laatste alinea... Het blijft spannend hoe de combinatie Volvo-Geely zich in de toekomst ontwikkelt. Dat die Chinezen maar mooi van het Zweedse industriële erfgoed (Volvo en alles wat daarbij hoort) afblijven!!
Geplaatst: 26.10.2011 - 09:22
door Walter
grappig dat ie de grootste fabriek de 'secundaire fabriek' noemt
Geplaatst: 26.10.2011 - 12:37
door casper
MS60R schreef:Oeff...harde woorden in die laatste alinea... Het blijft spannend hoe de combinatie Volvo-Geely zich in de toekomst ontwikkelt. Dat die Chinezen maar mooi van het Zweedse industriële erfgoed (Volvo en alles wat daarbij hoort) afblijven!!
Daar is het helaas al te laat voor.
den toerist schreef:Dit nieuws bericht had ik nog niet gelezen...
Het is dan ook dom geleuter. Je vindt overal wel mensen die van zichzelf vinden dat ze het een of het ander kunnen voorspellen, maar in de glazen bol kijken kunnen ze toch niet. Als je wil weten wat de plannen zijn moet je bij de betrokkenen zelf te rade gaan, niet bij gefrustreerden of zelfverklaarde waarzeggers.
Kijk naar merken als Kia en Hyundai, zelfs Toyota. Die trekken de Europese kaart nu, ook wat de productie betreft, niet de Zuidkoreaanse of Japanse. Wat de Chinezen zullen doen op termijn zal de toekomst wel uitwijzen.
Maar ja, zo had de Volkskrant dan toch weer enkele vierkante decimeters gevuld met domme roddel.
Geplaatst: 26.10.2011 - 12:45
door fmgillis
Thom schreef:Ik heb het intussen gelezen, het artikel over o.a. de Volvo CX60
Voor de rest van die krant is er maar één plek, en dat is de vuurkorf.
Die fout van de cx60 kan echt niet.
toont wel weer aan wat voor krant het is.
Geplaatst: 26.10.2011 - 19:38
door volvo
fmgillis schreef:Thom schreef:Ik heb het intussen gelezen, het artikel over o.a. de Volvo CX60
Voor de rest van die krant is er maar één plek, en dat is de vuurkorf.
Die fout van de cx60 kan echt niet.
toont wel weer aan wat voor krant het is.
Idd, de beste krant van Nederland (okay, NRC en Trouw zijn ook niet slecht). De rest van de Nederlandse "kranten" gooi IK in de open haard (Telegraaf, AD etc.) :twisted:
Geplaatst: 26.10.2011 - 22:23
door Thom
Ik denk dat de mate van kwaliteit van een krant niet goed te beoordelen is, als je (rabiaat) links georienteerd bent vind je de VK goed, ben je dat niet ga je je gauw ergeren. Hoe dan ook, het was een m.i. niet zoveel toevoegend artikel met de nodige foutjes.
Geplaatst: 27.10.2011 - 13:02
door John Vermeulen
Dit is een typisch "Johan Cruijff" onderwerp, waarmee ik bedoel dat we in Nederland 16 miljoen voetbalcoaches hebben, allemaal met heel veel verstand van voetbal en die wel eens zullen zeggen welke strategie en tactiek gehanteerd moeten worden en wat de door clubs bereikte resultaten in een League zullen zijn. Ook De Volkskrant verslaggever waant zich een "Johan Cruijff".
Een paar opmerkingen.
1. Het is op zich best leuk/goed dat een landelijk dagblad stilstaat bij 1 jaar Volvo in handen van het Chinese Geely. Vooral omdat de Volvo-situatie redelijk uniek is: er zijn meer Europese automerken actief in China, maar daar is geen wisseling van eigenaarschap aan de orde. Het gaat bij BMW, VW en dergelijke in essentie om expansie in een nieuwe en interessante groeimarkt. Bij Volvo tekent zich een bi-polair model af, met zowel hoofdkantoor-, ontwikkelings- en productie-afdelingen in Europa (Zweden, Begie) als in China (respectievelijk bij Shanghai en in Chengdu).
2. Ik kan mij voorstellen dat deze specifieke Volvo-situatie de nodige spanningen met zich meebrengt in de omgang tussen de Zweden en de Chinezen, met de bekende en grote verschillen tussen ondernemen, handel en organiseren in het Westen versus het Oosten.
3. De redenering in het artikel is typisch voor De Volkskrant: de koptekst is zeer suggestief (wekt de indruk van een "nieuwsfeit" te zijn), niet gebaseerd op concrete feiten en aanwijzingen, er worden een aantal personen geciteerd, waarbij onhelder blijft of die geinterviewd zijn (waarschijnlijk niet) of dat het citaten uit bestaande bronnen zijn. Het is eigenlijk niet meer dan een kort nietszeggend verhaaltje.
De relatie tussen De Volkskrant en auto's/automotive vind ik altijd een lastige. In mijn beeld heeft de gemiddelde De Volkskrant lezer (onderwijs, overheid, welzijn, zorg) niet zo bijster veel op met auto's.
Ik schat de deskundigheid van dagbladen in het doorgronden van internationale trends in de automotivesector niet hoog in; dat kan ook niet, het is een vrij nieuw, zeer complex en nog vrijwel onontgonnen terrein. Er zijn gespecialiseerde websites die veel en veel beter zijn dan dagbladen. Een krant die behoorlijk goed in de materie ingevoerd is, is Het Financiele Dagblad, met NRC Handelsblad als tweede.
4. In de toekomst kan niemand kijken, je kunt alleen maar wat redeneren in termen van "kans" en "impact", maar ik schat in dat als Europa een groeimarkt voor Volvo is (winstgevend) en blijft en China dat ook wordt, de Chinezen het wel zullen laten om iets aan de faciliteiten in Europa te gaan veranderen. Immers: het succes van Volvo in China en andere Aziatische markten hangt voor een groot deel samen met het Europese imago/sentiment van Volvo. Zoals bekend afficheren Chinezen uit de nieuwe, hogere middenklasse zich graag met Europese merken/namen en nemen een op het Westen georienteerde vrijetijds- en leefstijl aan.
Het gaat volgens mij in strategisch opzicht (groei, expansie, nieuwe markten, verhoging marktaandeel, beheersing valutakoersverschillen) ook niet zozeer om Europa, maar om Amerika. Daar heeft Volvo nog veel meer werk te verrichten.
5. Ook in dit artikel valt mij de "graagte" op waarmee gezegd wordt dat Volvocars Gent wel eens zijn langste tijd gehad zou kunnen hebben. Ik hoor dat geluid al sinds de Kerst 2 jaar geleden, ook hier, en begrijp nooit waar de argumentatie dan op gebaseerd is. Feit is dat Gent dit jaar een recordproductie aan aantal auto's realiseert, dat er altijd nieuw personeel welkom is (vorige week nog een grote wervingsactie) en dat er voor volgend jaar 2 nieuwe modellen in de planning staan (V30/XC30, of namen die tegen die tijd bekend zijn).
Ik vind dat we zeer kritisch moeten zijn op toon en inhoud van berichten zoals in De Volkskrant en het hoofd koel moeten houden en de rug recht.
Geplaatst: 27.10.2011 - 13:06
door diesel01
John Vermeulen schreef:Dit is een typisch "Johan Cruijff" onderwerp, waarmee ik bedoel dat we in Nederland 16 miljoen voetbalcoaches hebben, allemaal met heel veel verstand van voetbal en die wel eens zullen zeggen welke strategie en tactiek gehanteerd moeten worden en wat de door clubs bereikte resultaten in een League zullen zijn.
Ik heb er niet zoveel mee..
Ik weet alleen dat als er een derby gespeelt wordt je niet in de buurt moet zijn kan slecht zijn voor je autolak, ook heel typerend voetbal supporters.
Geplaatst: 27.10.2011 - 13:21
door V480-S60
Goed doorwrocht stukje doordenkwerk @John Vermeulen. :thumbright:
Geplaatst: 27.10.2011 - 13:24
door 945i
Met de nodige denkfouten weliswaar....
Geplaatst: 27.10.2011 - 13:34
door V480-S60
Dat zal, maar iedereen mag doordenken op zijn manier. (Waarbij je mij dus moet zetten in de hoek die het regelmatig niet eens is met "schrijfsels" in de Volkskrant als het over de automobiel industrie gaat

)