Pagina 1 van 2
nieuwe banden gekocht
Geplaatst: 25.10.2011 - 22:11
door Msuidgeest
Een beetje een vreemde ervaring:
Vorige week met de APK gevraagd om nieuwe achterbanden. Eentje was wat scheef versleten en er was wellicht sprake van hoogteslag. Geeft verder niet want ze zaten tegen de 2 mm aan.
Maar met de nieuwe banden rijdt zij als een natte krant: nogal zwabberen al je van rijbaan verwisseld. Net of de sporing aan de voorzijde niet goed is.
Dealer heeft voor met achter verwisseld, vastgesteld dat de sporing goed is (binnen de toleranties) maar dat er rubbers in de achterwielophanging slechter worden. Dan denk ik: verbloemen de oude banden (Michelin Energie ...) de versleten rubbers van de achterwielophanging of ligt de zaak anders? Nieuwe banden zijn Pirelli Cinturato P6. Die keuze is ingegeven door een positief advies uit een recente bandentest.
De dealer komt binnenkort met een prijsopgave om alles achter aan te pakken met nieuwe rubbers en bussen. Gezien de complexiteit van de achterwielophanging kost het wel enige uren om alles te vervangen. Misschien wil ik het daarom wel uitbesteden.
Geplaatst: 25.10.2011 - 22:31
door Fat Rat
Ik heb met de 740 ook eens een rot ervaring gehad met nieuwe banden.
Had toen achter net nieuwe Uniroyal Rallaye 550's op laten leggen. Ben toen direct de snelweg opgedraaid naar een stad 25KM verder. Heel de rit en de rit terug zwabberde de achterkant voor m'n gevoel maar wat en liep ie niet zo lekker strak als ervoor. Ook leek een veel meer last te hebben van de sporen in de weg.
Kan me niet goed herinneren of ik het daarna nog gemerkt heb. Maar heb er daarna weinig of geen last meer van gehad en nog vele kilometers gedaan op de banden zonder iets aan de achtertrein te verbouwen.
Geplaatst: 25.10.2011 - 22:57
door 945i
Hoe zijn de andere banden..? Wat ik mij kan herinneren waren die ook niet echt fris meer toch?
Ik zeg doe 4 nieuwe, en hij rijdt weer snaarstrak. Als de rubbers slecht waren had je dat al eerder echt wel gemerkt Mark.
Geplaatst: 26.10.2011 - 04:34
door DawnBlueED
Ik heb ook teleurstellende resultaten gehad met Pirelli 4-zeisoenenbanden. Dat waren toen niet de P6 maar de P 2500 Euro 4S. Ik had deze banden toen onder mijn Alfa en die ging ook vreselijk zoeken.
Aan de andere kant vind ik een Pirelli Zero Nero weer een geweldige band, zelfs nog stukken beter dan een Michelin Primacy HP
Geplaatst: 26.10.2011 - 07:27
door Henrico
Ik heb afgelopen weekend een lekke band rechtsvoor gehad.
Maandag is er een nieuwe band gemonteerd, maar ik heb nu het idee dat als ik sneller rij dan 100 km er iets niet goed is. Het trilt. Misschien opnieuw laten balanceren en uitlijnen?
Geplaatst: 26.10.2011 - 08:12
door blastaway
balanceren.
Geplaatst: 26.10.2011 - 10:52
door edraket
Mark, met welke auto is dat? Ik heb zelf onder de V70 nu ook Pirelli P7 cinturato laten monteren. Wat me opvalt is dat de auto iets meer beweegt en iets minder stabiel aanvoelt als met de vorige banden (Bridgestone RE050).
Maar verder kunnen de oude banden niet in de schaduw staan van de Pirelli's! Wat een fijne banden. Geen trekken meer in het stuur, ineens weer comfort, lekker stil enz.
Ik kan me voorstellen dat je de iets zachtere wang van de Pirelli in eerste instantie als zwabberig ervaart, maar rij er iets langer mee om te wennen. Hoeveel bar zit erin en welke maat zijn de banden?
Geplaatst: 26.10.2011 - 13:24
door gold
Hmmmm.... zelf heb ik (in ieder geval voor) ook Pirelli's (zal een kijken of dit ook cinturato's zijn).
Zoeken meer dan Michelin's die ik gewend ben.
Misschien went het, maar ik ga de volgende x weer voor Michelin's
Geplaatst: 26.10.2011 - 14:35
door Ramon&Ramon
Verschillende merken banden onder een auto geeft meestal problemen!
Geplaatst: 26.10.2011 - 18:17
door Msuidgeest
Het gaat om onze 960 van bouwjaar 1995 (sept 1994). Druk ongeveer 2,3 bar. Maat 195-65-15.
Zoals ik al schreef is het nu weer normaal met de Pirelli's voor en Conti's achter.
Geplaatst: 26.10.2011 - 23:42
door Richo
Ramon&Ramon schreef:Verschillende merken banden onder een auto geeft meestal problemen!
ligt aan het profiel van de band en de hardheid/zachtheid van de band niet het merk. Heb zelf snowtrack 2 en 3 als winterbanden (vredestein) doen het goed en werd mij ook zo geadviseerd om de 3 achter te laten leggen omdat het de aangedreven kant is (had ook liefste 4 snowtrack3 erop gehad maja banden te weinig en had ze nodig)
bridgestone vindt ik persoonlijk wat minder heb die gehad onder de Vito van pa en dat reed toch niet lekker in de winter en had erg de neiging om te schuiven meer dan met huidige (en strengere winter afgelopen jaar)
Geplaatst: 26.10.2011 - 23:57
door 945i
je kan eigenschappen van een bepaalde band onder een vito onmogelijk vergelijken met diezelfde..(?) band, onder een oude Volvo.
Geplaatst: 27.10.2011 - 00:10
door Ramon&Ramon
Richo schreef:Ramon&Ramon schreef:Verschillende merken banden onder een auto geeft meestal problemen!
ligt aan het profiel van de band en de hardheid/zachtheid van de band niet het merk. Heb zelf snowtrack 2 en 3 als winterbanden (vredestein) doen het goed en werd mij ook zo geadviseerd om de 3 achter te laten leggen omdat het de aangedreven kant is (had ook liefste 4 snowtrack3 erop gehad maja banden te weinig en had ze nodig)
bridgestone vindt ik persoonlijk wat minder heb die gehad onder de Vito van pa en dat reed toch niet lekker in de winter en had erg de neiging om te schuiven meer dan met huidige (en strengere winter afgelopen jaar)
Het rijgedrag wordt beinvloed door verschillende merken banden en dat is zeer zeker het geval bij nat weer.
Nooit doen dus..
Geplaatst: 27.10.2011 - 19:28
door Msuidgeest
Mocht er verder niets uitkomen, dan ga ik wellicht toch besluiten de andere as ook te voorzien van Pirelli's
Geplaatst: 27.10.2011 - 20:46
door Iroll
Ik zou eerst de achterophanging aanpakken. De oude a. band was scheef afgesleten, dat betekend dat je nwe band(en) dat ook gaat doen.
Geplaatst: 27.10.2011 - 20:53
door t_w
Het is niet alleen het profiel / hardheid van het loopvlak, maar ook de constructie van de band heeft hier veel invloed op.
Wat ik zo lees zal de conti een erg 'directe' band zijn, die een goed aanspreek gedrag heeft (bij kleine stuuruitslag netjes snel en lineair van richting veranderen)
De Pirelli lijkt dan wat minder direct te zijn.
Doe je de conti's dan voor en de pirelli's achter, bouwt de vooras snel kracht op bij stuurinput terwijl de achteras moeite heeft om te volgen. Resulteert in het 'zwabberende' gevoel wat jij omschrijft.
Doe je het andersom, dus de indirecte banden voor, moet je relatief veel stuurinput geven voordat er wat gebeurt. Op de achteras zitten dan de 'directe' banden die dan geen enkele moeite meer hebben om te volgen.
Op droog kan dit al erg 'tricky' worden in grens situaties (uitwijken op snelheid) maar wanneer er wat minder grip is (nat wegdek) kan dit zelfs gevaarlijk worden (wederom bij uitwijken op snelheid) omdat de stabiliteit dan ver te zoeken is.
Dus ook al combineer je twee 'A' merken op 1 auto, je merkt nu al dat dit een niet gewenst resultaat oplevert...
Geplaatst: 27.10.2011 - 21:34
door DawnBlueED
Best interessant dit stukje van t_w

Geplaatst: 27.10.2011 - 21:46
door 945i
Die bij Vredestein werkzaam is..

Geplaatst: 27.10.2011 - 22:02
door DawnBlueED
Kijk dat verklaard veel - maar dan toch ook wel weer talentvol van mij dat ik dat aanvoel

Geplaatst: 27.10.2011 - 22:25
door 945i
Zeker!
