Pagina 1 van 2
Stuurtrilling en resonantie
Geplaatst: 26.10.2011 - 20:21
door Biarritz
Ik heb de V70 nu een jaar in mijn bezit. In de afgelopen 15 jaar heb ik verschillende merken auto's gereden, van VW, Opel, Renault, Ford tot Peugeot. Een enkel nieuw of een afgetrapte uit de lease pool. Met geen enkele auto heb ik zoveel problemen gehad als met deze V70.
Tot nu toe is het volgende vervangen:
-HU850
-Hoofdsteun berijderrstoel
-Remblokken rondom
-Ruitenwissermotor achter
-Slot berijderszijde
-Rechter buitenspiegelglas
-Scharnier tankklep
-Motor tankklepsluiting
-Deurrubbers
-Alarmhoorn
-Voorruit gelift ivm lekkage
-Draagarmen + balanseren (voor- en achterkant)
-Remschijf voor gevlakt
-Remschijven achter
-Handremblokken
Ik heb al aardig wat geinvesteerd in de auto, zoals en set winterbanden,parkeersensoren, dakdragers en de voorbumper laten spuiten. De ergste piepjes een kraakjes heb ik zelf verholpen, zoals stoelen, dashboard kastje, achterklep, rechter achterdeur, paneel bij de achteruitkijkspiegel en middenconsole. Maar nu ben ik aan het twijfelen of het nog verstandig is met deze auto verder te gaan aangezien er nog een aantal hardnekkige problemen niet zijn opgelost.
Afgelopen weekend ben ik met mijn vrouw en kinderen naar Oostenrijk gereden met volle bepakking. Eindelijk de auto eens flink op zijn staart kunnen trappen. Maar...
Het stuur trilt boven 130 km/uur als een trilplaat van de fitness-school. Heb een nieuwe set winterbanden eronder die vorige week nog zijn gebalanceerd, dit met nieuwe draagarmen en een uitgelijnde auto. Ik had al klachten over trillingen bij Nederlandse snelheden, maar dit ...
Nu is het hier een paar graadjes kouder, maar van 1400 tot 1600 toeren heb ik last van motor resonanties. Ik vond hem in Nederland ook al aardig wat bijgeluiden produceren.
Had dit ook gemeld bij de dealer waar die vandaan komt en de Volvo specialist waar hij in onderhoud is, maar beide zeggen dat dit een feature van de auto is en moeilijk op te lossen.
Qua ruimte en uitrusting is de auto ideaal, de power van de D5 fenomenaal. Wat veiligheid zit het ook wel goed, maar tot nu toe zijn mijn verwachtingen voor een auto met een catalous waarde van 48.000 Euro niet waargemaakt. Bij ieder weertype een ander piepje of kraakje, ieder bultje in de weg wordt direct doorgegeven op de auto, vooral mijn stuur en allerlei bijgeluiden en resonanties van de motor.
Ik zit al de hele vakantie het forum af te struinen, maar kom bedroevende verhalen tegen als het gaat om het verhelpen van resonanties en trillingen. Dus verder gaan met deze auto of dumpen en mijn verlies nemen?
Geplaatst: 26.10.2011 - 20:34
door Bakboord1
Ik zou een splitsing maken tussen slijtagedelen zoals remmen en draagarmen. Bekende volvo-euvels zoals het slot en de abnormale dingen zoals de radio. Remblokken, schijven, banden en dat soort dingen heb je nu eenmaal. De draagarmen en sloten zijn bij dit type ook bekend.
Maar het trillen daar kun je je enorm aan ergeren en dat is aan jou. Je verhaal klinkt inderdaad niet best. Trillen boven de 130kmh is mij onbekend. Maar op dit forum is erg veel kennis. Op bepaalde dingen veel meer dan bij de dealer. Hopelijk vind je een oplossing.
Anders ben ik bang dat er binnenkort een v70 wordt ingeruild.
Succes
Geplaatst: 26.10.2011 - 20:51
door edraket
Je verhaal komt me niet geheel onbekend over. Ik ervaar ook bovenmatig veel trillingen in de V70. Bijvoorbeeld trillingen van de voortrein worden behoorlijk doorgegeven. Het stuur is daardoor erg onrustig. Tevens vind ik ook dat de auto wel gevoelig is voor trillingen van de banden en remmen.
Hoeveel heeft de auto gelopen?
Geplaatst: 26.10.2011 - 20:57
door Biarritz
De auto gaat bij de terugreis de 200.000 passeren. Ben net aan het kijken voor een V50. Eerst maar eens kijken wat ik er voor terug zou kunnen krijgen.
Geplaatst: 26.10.2011 - 21:05
door witte480
Verhaal komt mij wel bekend voor. Vorige week bij een S80. Trilde gigantisch (werd bijna voetmassage) en zijn toen de de fussee kogels, draagarmen, alle motorsteunen, wielen gebalaceerd en beide aandrijfassen vervangen. Het trillen was toen weg.
Misschien kun je er wat mee? Was een S80 uit 2002 2,4T aut
Geplaatst: 28.10.2011 - 19:51
door VolvoC70T5
vind dat nogal een waslijst wat je vervangen hebt om een trilling op te lossen...
Geplaatst: 28.10.2011 - 21:20
door witte480
Klopt. Heb het niet zelf gedaan hoor. Een klasgenoot heeft zo gedaan. Het was allemaal wel kapot. En het werd ook steeds minder, maar nog niet stil. Die auto had er ook al 360 000 op zitten dus kan het een keer
Geplaatst: 29.10.2011 - 10:03
door BlackcurrantV70
Nou dan lijk ik een goeie te pakken te hebben, mijn V70 van 2006 heeft nu 113000km en ik heb stuk gehad :
- kabelboom in scharnier achterklep (vervangen onder garantie)
- wervelklep (vervangen onder garantie)
Trillingen in het stuur is me nog niet opgevallen en rij regelmatig +130 / 140 km/u
Geplaatst: 29.10.2011 - 19:32
door SuperKnutsel
Motorsteun rubber en versnellingsbaksteun rubber al eens vervangen?
Geplaatst: 29.10.2011 - 19:57
door JosW
Probleem klinkt inderdaad als een mogelijk motorsteunprobleem. Contoleer die even, om te beginnen met de eenvoudigste, die bovenin. Kijk of het rubber nog intact is.
Geplaatst: 07.11.2011 - 11:00
door jarno
Is al weer een tijdje stil hier, ben benieuwd hoe het is afgelopen met de trilingen van Biarritz.
Trilt hij nog steeds, is het verholpen of ga je hem inruilen?
Geplaatst: 07.11.2011 - 11:32
door Doeke Dobma
Ik begrijp dat ie voor het monteren van de winterbanden niet trilde bij die snelheden? Trek dan zelf maar de conclusie...
Re: Stuurtrilling en resonantie
Geplaatst: 07.11.2011 - 12:51
door JacoS80
Biarritz schreef:........., ieder bultje in de weg wordt direct doorgegeven op de auto, vooral mijn stuur .....
Experimenteren met banden kan een hoop ergernis schelen, zo ben ik geen voorstander van Michelin maar rij ik met veelplezier op Goodyears. De Michelin is bij het rijden over richels bijzonder oncomfortabel. De Goodyear daarentegen lijkt een stuggere band welke ik toch als veel comfortabeler ervaar zeker bij richels.
Het rijcomfort is echt per bandenmerk/type heel verschillend.
Nu weet ik uiteraard niet welke banden je rijdt maar het is misschien een optie om de volgende keer bij vervanging eens voor een ander fabrikaat te kiezen.
Ik weet dat het bandenverhaal erg gevoelig kan liggen, het is dus
mijn ervaring/beleving en zeker geen wetmatigheid.
Geplaatst: 07.11.2011 - 16:20
door Biarritz
Sorry dat het even stil was. Ben nu een weekje terug van vakantie.
De trilling in het stuur had ik ook met de zomerbanden. Het is volkomen wegdek afhankelijk. Bij een mooi glad ZOAB wegdek geen probleem, maar zodra er maar iets van oneffenheden in de weg zitten, zoals de A2 Best - Boxtel dan is het trillen maar.
Het rubber van de bovenste motorsteun is al vervangen, maar de onderste zijn aardig aan de prijzige kan. Ik probeer deze week nog eens bij mijn Volvo specialist langs te gaan, om dit te bespreken.
Geplaatst: 12.11.2011 - 19:28
door Biarritz
Van de week ben ik bij mijn Volvo specialist langs geweest en heb advies gevraagd.
Deze gaf aan nogmaals langs mijn bandenboer te gaan.
Gisteren heb ik daar 3 uur doorgebracht. Eerst werden de wilen nogmaals geballanceerd. Hierna zou het volgens hem opgelost zijn. Na een proefritje tot de conclusie gekomen dat er weinig veranderd was. De banden waren immers al gebalanceerd bij wisselen van zomer naar winter banden, maar desondanks waren ze wederom in onballans.
Toen de banden op de auto gebalanceerd en ja hoor er moest op alle wielen weer aardig wat gewicht worden geplaatst worden. Het rechter achterwiel was toch nog ietsje uit balans, maar dat kreeg hij er niet uit. Wederom proef gereden. Er is een duidelijk verbetering waarneembaar, maar nog steeds verre van optimaal.
Ik ben bang dat ik mijn winter velgen (niet orgineel volvo, maar zaten bij de auto toen ik hem kocht) maar moet afschrijven.
Ook met mijn zomerbanden (originaal Volvo Mimas 16 inch) had ik trillingen, zij het wat minder, maar ik ben bang dat de vorige eigenaar deze ook aan gort heeft gereden.
Volgende week maar weer een afspraak maken om mijn winterbanden op de zomer velgen te leggen, eens kijken of dat een verbetering is.
Ik denk dat het er toch op aan komt een nieuwe set velgen aan te schaffen. Iemand nog een goed adresje in omgeving Eindhoven?
Geplaatst: 12.11.2011 - 20:24
door Oceanracer
Kijk eens bij onze forumsponsor:
www.volvovelgen.com
Geplaatst: 13.11.2011 - 14:57
door JeroenF
Ik had met mijn V70 ook last van hardnekkige trillingen. Dit bleek aan de aandrijfassen te liggen. Mijn dealer heeft ze gefixeerd met loctite of iets dergelijks en daarmee is het (tot nu toe) opgelost.
Geplaatst: 13.11.2011 - 21:31
door Rob2u
Biarritz schreef:Bij een mooi glad ZOAB wegdek geen probleem, maar zodra er maar iets van oneffenheden in de weg zitten, zoals de A2 Best - Boxtel dan is het trillen maar.
Genoemd traject op de A2 is een berucht slecht wegdek (vooral de linkerbaan!).
Er is tijdens de aanleg iets 'fout' gegaan en daardoor is het een 'wasbord' maar men vind het te veel werk (lees: te duur) om dit overnieuw te doen.
Dus niet gek dat je dan trilling voelt.
Geplaatst: 14.11.2011 - 14:14
door Biarritz
Helaas lijkt het met mijn V70 alsof dezelfde aannemer heel Nederland, Duitsland en Oostenrijk van een wasbordje heeft voorzien.
Heb zojuist een setje Mimas velgen met Michelin winterbanden besteld bij onze forum sponsor. Deze krijg ik woensdag binnen. Eens kijken of het dan is opgelost.
JeroenF: goede tip. Binnenkort toch een afspraak maken bij de specialist kan die dit gelijk nakijken.
Geplaatst: 14.11.2011 - 23:43
door Freek63
Zijn de aandrijfassen eigenlijk al gecontroleerd op speling? Ik rijd al jaren Volvo. Allerlei types. Maar van trillen heb ik nog nooit last gehad, anders dan tgv onbalans. Bij onbalans trillen voorwiel aangedreven auto's rond de 130 km/u. Bij 140-150 zou het trillen weer weg moeten zijn.