Pagina 1 van 3

niet meer lopen op lpg

Geplaatst: 28.10.2011 - 19:01
door Swieb
Van de week begon ik een geluid te horen alsof ik in een kever rijd. Alleen met het optrekken of gas bijgeven.
Luchtfiler was knap smerig. Nieuwe luchtfilter besteld. Vanmiddag opgehaald en onderweg stotteren alsof het gas op was, over op benzine gezet, maar wist niet zeker of er nog genoeg benzine in zat. Naar een tankstation gehobbeld en benzine erin gegooid. met moeite op benzine kunnen starten. Naar ander tankstation gereden en lpg getankt. Hij wilde niet starten. Luchtfilter daar vervangen en met veel moeite op benzine aan het lopen gekregen (wel vreselijk naar benzine stinken)

Gepoogd over te schakelen op gas, maar dan slaat ie gewoon af alsof hij geen brandstof meer krijgt. Als je start hoor ik ook een puf geluid (pffffplof)

Iemand had het over de lpg afsluiter, dat egt me (nog ) niets.
Iemand advies, anders moet ik hem morgen naar een garage brengen,

alvast bedankt

Geplaatst: 28.10.2011 - 19:48
door Grijze144
Klepspeling controleren, misschien blijft een klep open of is verbrand. Compressie meten.
Uitlaatpakking kan ook vergaan zijn. Zitten de bougies nog vast?

Geplaatst: 28.10.2011 - 19:55
door Swieb
Oke, dankjewel, dan zullen we daar morgen maar naar gaan kijken en laten meten. Bougies zitten vast alles op de ontsteking zit goed (heb hem nog niet open gehad)
heb alle kabels en dergelijke al nagelopen ook slangen die mogelijk los konden zitten. Pakking tussen luchtfilterhuis en blok lijkt wel ver heen te zijn, maar dat zou denk ik niet de oorzaak mogen zijn van het niet lopen op LPG?

Geplaatst: 28.10.2011 - 21:36
door B-lennium
direct overschakelen naar gas geeft een dubbele benzine bron (vloterkamer moet nog leeg) dat kan het moelijke lopen verklaren.

Is de motor van het een op het andere moment herrie gaan maken?

even checken:

Uitlaat nog dicht? (luisteren door een stuk tuinslang, dan kun je heel precies luisteren bij pakkingen/spruitstuk)

Vacuumlek/inlaatpakking? Controleerbaar door voorzichtig remmenreiniger op pakkingen te spuiten bij een draaiende motor. de motor gaat hoorbaar anders lopen als je het lek gevonden heb.

Bewegen alle tuimelaars/klepveren als je het kleppendeksel verwijderd is?
Kan duiden op een probleem met kleppen of gebroken klepveer.

Als laatst kan ik me voorstellen dat het distributie tandwiel stuk is, controleerbaar door het distributie deksel te verwijderen.

Geplaatst: 29.10.2011 - 12:31
door Swieb
Zekeringen zijn heel. Ik hoor ook de klik als ik het contact aanzet, je hoort ook gas stromen (ruik je ook) Puffje komt uit de aansluiting motorblok uitlaat.Op benzine loopt ie prima. Hij krijgt gewoon geen gas lijkt het wel. Alsof een afsluiter niet meer open gaat als je hem op gas zet.

Het kevergeluid is inderdaad van het ene op het andere moment gekomen, maar is nu beduidend minder met de nieuwe luchtfilter

Met het pertinax tanwiel heb ik eerder meegemaakt met een 142, maar toen liep hij niet meer op benzine en op gas. Nu loopt ie normaal op benzine (hij stinkt dan wel enorm naar benzine)

Geplaatst: 29.10.2011 - 14:55
door Swieb
Klepstuiterblokje hebben we erafgehaald, schoongemaakt en hij doet het weer super!!!!

Geplaatst: 29.10.2011 - 17:40
door Grijze144
Waar zit het klepstuiterblokje?

Geplaatst: 29.10.2011 - 19:42
door Swieb
al ik voor mijn volvo sta aan de passagierskant meteen voorin tegen het schutbord op het deel waar je de luchtinlaat voor de brandstof kunt regelen. Een zwart blokje met 2 draden eraan en een koperen huls

contacten schoongemaakt, husje schoongemaakt en wat zuurvrije vaseline erin en hij loopt weer als een zonnetje. Kan morgen wel een foto maken als je wilt.

Schijnt een klepsluiter te zijn (tikfoutje in de vorige posts)

Geplaatst: 29.10.2011 - 19:53
door Grijze144
Dat zal de LPG afsluiter zijn, die niet behoorlijk openging? Dan liep de motor bij gebrek aan brandstof veel te arm. Vreemde storing, nooit van gehoord, maar alles kan stuk.
Het reutelende en klepperende geluid wat je hoorde bij gasgeven en optrekken was dan heftig pingelen.

Geplaatst: 29.10.2011 - 20:56
door Swieb
Nee een lekke uitlaat, deze wort morgen onder handen genomen. Geluid is er alleen als je gas geeft ook ststionair, als hij constant loopt hoor je er weinig van. Draait ie stationair hoor je een soort plofjes

Geplaatst: 30.10.2011 - 11:13
door Grijze144
Dus eigenlijk gingen de uitlaatpakking en de LPG afsluiter tegelijkertijd kuren vertonen?

Geplaatst: 30.10.2011 - 11:56
door Swieb
nou nee, eerst uitlaat denk ik en toen de klepafsluiter, dat klapperen deed ie al een dag of zo, ik dacht dat het een vuile luchtfilter was. die gelijk besteld en net voor ik de luchtfilter erin kon zetten hield de klepafsluiter ermee op. Luchtfilter vervangen, afluiter schoon leek het geluid minder maar na een preofrit werd het erger en erger

Geplaatst: 30.10.2011 - 12:46
door Swieb
Grrrrr het vermoeden is er dat de koppakking eruit ligt. Er komt lucht uit de aansluiting uitlaat blok, zat een bout los die aangedraaid, de rest nagetrokken, maar nog steeds die herrie. Zat geen olie of water in de luchtfilter....

Geplaatst: 30.10.2011 - 13:14
door Iroll
Is het spruitstuk niet gescheurd? Dat komt vaker voor. Controleer goed op kleine zwarte scheurtjes. Anders kan het zijn dat het spruitstuk gevlakt moet worden omdat het pasvlak krom is en dan kan de uitlaatpakking niet afdichten. Als hij verder normaal loopt en er geen olie in het koelwater zit of "mayonaise"onder de olievuldop zou ik dat eerst eens controleren.

Geplaatst: 30.10.2011 - 15:36
door Swieb
Hij loopt normaal zowel op benzine als op gas. Geen troep in de luchtfilter en geen olie het koelwater, geen mayo onder de oliedop

De lucht komt echt uit het stuk wat op het motorblok zit waar de uitlaat naar toe gaat, linkerkant van het blok. Spruitstuk klinkt beter an koppakking maar ik wil me geen valse hoop maken...
we hebben een bout an moeten draaien die naast het uitl;aat aansluit geval zat die kon ik draaien met de hand

Geplaatst: 30.10.2011 - 16:12
door Iroll
Koppakking is vrij simpel te vervangen, ong. 3 uurtjes werk. Dat is ook geen ramp. Koppakkingset is iets van €40.
Maar ik denk toch echt dat het spruitstuk gescheurd of krom is als ik de symptomen lees.

Geplaatst: 30.10.2011 - 16:26
door Swieb
oke, dan dus aan een ander spuitstuk zien te komen...............

Geplaatst: 30.10.2011 - 16:42
door Swieb
met spiegel en zaklamp kijkend zien we wat tussen de kop uitkomen daar komt ook de lucht uit net onder het spruitstuk

Doek ertegen en geluid is weg

Geplaatst: 30.10.2011 - 17:00
door Swieb
Heeft iemand voor mij misschien een handleiding voor het vervangen van die koppakking?

Geplaatst: 30.10.2011 - 19:08
door Iroll
Ik raad je als sleutelboek Haynes aan. Daarin staat elke klus stap voor stap beschreven.
Hier kan je originele Volvo manual vinden waar alle gegevens in staan die je nodig hebt voor het vervangen van de koppakking.