Pagina 1 van 1
V40 T4 op 2 cilinders.
Geplaatst: 29.10.2011 - 20:19
door Guifos
Hallo beste mensen,
ik heb sinds een tijdje een V40 T4 1.9 van 1998 met 239000km.
De auto reed goed tot vorig weekend.
Ik zou een weekendje Duitsland in met de kids maar net in Duitsland begon de auto in te houden en ging de snelheid teug van 220km/h naar 120km/h.
Heb direct de auto aan de kant gezet en kwam tot de conclusie dat hij op een cilinder minder liep. Als ik de stekker van de bobine's af haalde sloeg hij bij de 2e bobine af.
Ben toch maar rustig naar huis gereden (ongeveer 60km afstand). En heb 2 nieuwe bobines besteld.
HELAAS! Dit helpt niets.
Bougies vonken gewoon en het lijkt ook alsof hij benzine krijgt maar blijft op 2 cilinders lopen (de buitenste 2)
Iemand een idee?
Groet, Guido
Geplaatst: 29.10.2011 - 20:48
door Marc
Meet de compressie eens....
Geplaatst: 29.10.2011 - 21:45
door 945i
** tromgeroffel**........
Geplaatst: 04.11.2011 - 20:36
door Guifos
Heb hem vandaag naar de garage gebracht.
Meten geen enkele compressie op binnenste cilinders.
Kortom cilinderkop moet eraf. Misschien lekke koppakking of scheur in de kop.
Geplaatst: 04.11.2011 - 23:42
door Ramon&Ramon
Je zou eerst is een cilinderlektest kunnen doen alvorens de boel te demonteren,misschien blijven er wel klepstoters hangen,dan sloop je de boel zonder dat je weet wat de oorzaak is.
Keer heet gereden de motor?
Geplaatst: 05.11.2011 - 19:01
door Guifos
Ramon,
de lekstest is ook gedaan. Garage denkt dat de koppakking lek is of een scheur in de kop.
Ik heb de auto nog maar een maand, dus niet heet gereden.
Begin morgen maar met demonteren.
Geplaatst: 05.11.2011 - 19:03
door 945i
Heet rijden is in 5 minuten gebeurd...
Re: V40 T4 op 2 cilinders.
Geplaatst: 07.11.2011 - 12:03
door Doeke Dobma
Guifos schreef:Ik zou een weekendje Duitsland in met de kids maar net in Duitsland begon de auto in te houden en ging de snelheid teug van 220km/h naar 120km/h.
Met je kinderen in de auto 220 km/u rijden? Ben je f*cking gek in je kop???? Ze zouden je rijbewijs voor altijd af moeten pakken!
Geplaatst: 07.11.2011 - 14:31
door Iroll
945i schreef:Heet rijden is in 5 minuten gebeurd...
Of als je 220km rijdt. Mengsel iets te arm of te hete bougies et voila.
Geplaatst: 28.11.2011 - 20:09
door menze jan
he guifos,
ik heb het zelfde gehad met mijn T4,
ik had hem precies 12 dagen en hij ging van 120 naar 180 en viel toen ook terug:
probleem:
kleppen van middelste 2 cilinders verbrand, (ook geen compressie)
oplossing:
kleppenrubbers, 3 kleppen, distibutieriem, bougies, en de kop laten afvlakken
700€ (zwart) bij kennis
vervang dan wel de bougies door originele "s40 turbo bougies"
dat heeft me namelijk nog weer 220€ gekost (bij dealer)
omdat hij niet in een keer goed liep....
maar er is dus nog wel hoop als je het zelfde probleem heb als ik,
het zou ook een scheur in je blok kunnen zijn, dat kunnen ze ook meten als de kop er nog niet af is
Geplaatst: 28.11.2011 - 20:10
door menze jan
ohwja de bougies van de middelste 2 cilinders waren helemaal gesmolten

Re: V40 T4 op 2 cilinders.
Geplaatst: 29.11.2011 - 17:19
door Bart Giesen
Doeke Dobma schreef:Guifos schreef:Ik zou een weekendje Duitsland in met de kids maar net in Duitsland begon de auto in te houden en ging de snelheid teug van 220km/h naar 120km/h.
Met je kinderen in de auto 220 km/u rijden? Ben je f*cking gek in je kop???? Ze zouden je rijbewijs voor altijd af moeten pakken!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me in DU minder veilig voel (ook naar overige weggebruikers toe) wanneer ik 120 rijdt, al wanneer ik +/- 160 rijdt. Nu vind ik 220 km/h wel een ander uitsterste.
Succes met het herstel overigens!
Re: V40 T4 op 2 cilinders.
Geplaatst: 01.01.2012 - 22:03
door Guifos
Doeke Dobma schreef:Guifos schreef:Ik zou een weekendje Duitsland in met de kids maar net in Duitsland begon de auto in te houden en ging de snelheid teug van 220km/h naar 120km/h.
Met je kinderen in de auto 220 km/u rijden? Ben je f*cking gek in je kop???? Ze zouden je rijbewijs voor altijd af moeten pakken!
Hallo Doeke,
ik ben niet gek in mijn kop nee. Ik rijd 70.000km per jaar voor de zaak en daar naast nog privé 10.000km. Dus als ik in Duitsland rijd weet ik wat ik doe en wat de auto kan doen. Ik doe hier niet stoer ofzo.
Een Volvo is een zeer veilige auto dus durf ik deze snelheden wel aan
Geplaatst: 02.01.2012 - 09:34
door Msuidgeest
Ergens begrijp ik die reactie van Doeke wel. Ik heb mij voorgenomen om mijn rijstijl niet aan te passen zodra er kinderen in het spel zouden zijn. Dat ging precies 5 minuten goed en sindsdien rij ik met de kinderen erbij iets anders dan zonder kinderen in de auto.
Geplaatst: 02.01.2012 - 19:01
door 480classic
AL met al een T4 zou die snelheid zonder morre aan moeten kunnen.
Maar dan moet de Motor wel in topconditie zijn.Thermostaat goed.Komt de Motor wel op bedrijfstemperatuur.Goede olie,dus geen Multigrade olie.
Oftwel van bougie t/m luchtfilter moet alles in topconditie zijn.dan kan je met gerust hart even de 220km aantikken.Zonder enig onderhoud,en niet zeker van de zaak zou ik zeker deze snelheid niet gedaan hebben.
Teminste ik zou zelf eerst 100% zeker van mijn zaak zijn dat alles goed is.
Ben ik totaal niet op de hoogte van enig technische kennis dan zou ik het niet doen.
Al deze zaken dienen altijd goed nagekeken te worden als men net een auto heeft aangeschaft,dealer of geen dealer ikzelf check alles na en vind vaak minimaal een vervuild luchtfilter en dergelijke.Onderhoudsboekjes erbijis leuk maar niet voor mij.Ik wil alles met mijn eigen ogen zien of alles wel goed is.
Maar Geifos hoe is nu de stand van zaken?
Valt het mee of tegen.
Geplaatst: 11.01.2012 - 20:16
door Guifos
Auto is eindelijk weer klaar.
Er zijn nieuwe kleppen in gekomen en allerlei nieuwe pakkingen. Veel slangen heb ik vervangen en opnieuw de bougies.
Had nog wel een probleem met de olie retour leiding maar alles is opgelost.
Auto rijd weer als een kanon!
Hij heeft voor die tijd zeker niet zo goed gereden als nu.
Mijn vermoeden is, dat de auto op gas heeft gelopen eerder. Dit kon ik zien aan alle merktekens overal op.
De auto doet het weer gelukkig.
(is weer beter dan rijden in een te krappe cabrio met ons vieren)
Bedankt voor de reacties.
Geplaatst: 11.01.2012 - 22:11
door menze jan
Wat koste het geintje?
of heb je het zelf gedaan?
Geplaatst: 12.01.2012 - 15:31
door rvo033467
Mooi dat het opgelost is.
Geplaatst: 12.01.2012 - 19:45
door Guifos
Heb zelf alles los gehaald en gedemonteerd. Revisie van de kop was €450,- (dat kan ik zelf niet) en daar komt natuurlijk nog een keer een paar honderd overheen aan extra onderdelen.
Al met al een dure grap. Dus nu gaan genieten van de rij eigenschappen van een V40 met een bijna verse motor.