Tuning diesel: D2 / 1.6d (powerbox, chiptuning)
Geplaatst: 30.10.2011 - 16:15
Mijn C30 D2, inmiddels zitten er 60.000km's op na 1 jaar rijplezier.
Aan één ding stoor ik me al die tijd; het gebrek aan vermogen onder bepaalde omstandigheden:
- Wanneer de airco volop aan staat
- Wanneer er meer dan 2 mensen in de auto zitten
- Zodra er een iets stijgende lijn in de weg zit
- Bij een fatsoenlijke inhaalmanoeuvre (lees: even met snelheid 'links' ertussen zien te komen).
Op internet lees ik veel positieve verhalen over een powerbox en ook het aanbod is groot. Deze is te monteren en wanneer nodig weer te verwijderen. Zo'n powerbox had ik eerder op een VW TDI en het resultaat was 140.000km lang verbluffend! (daarna kwam de Volvo).
Nu moet ik een powerbox op de D2 aansluiten op de Commonrail-sensor. Deze kan ik nergens aan de bovenkant/voorkant van het motorblok vinden en volgens mij zit hij aan de achterkant, helemaal onderaan waar je onmogelijk bij kunt komen.
Heeft iemand hier ervaring mee/het antwoord op?
ps. onderstaande opmerkingen voegen niets toe (ik verwacht ze namelijk al
):
- Had een dikkere motor genomen (dat was geen keuze)
- Doe chiptuning (dat is geen keuze)
- Powerbox is kán slecht zijn voor de motor (wie op zekerheid speelt, komt nooit ergens)
- Het kán slechter zijn voor het milieu (maar goed dat ik een D2 heb dan en niet een D3 of D4).
Aan één ding stoor ik me al die tijd; het gebrek aan vermogen onder bepaalde omstandigheden:
- Wanneer de airco volop aan staat
- Wanneer er meer dan 2 mensen in de auto zitten
- Zodra er een iets stijgende lijn in de weg zit
- Bij een fatsoenlijke inhaalmanoeuvre (lees: even met snelheid 'links' ertussen zien te komen).
Op internet lees ik veel positieve verhalen over een powerbox en ook het aanbod is groot. Deze is te monteren en wanneer nodig weer te verwijderen. Zo'n powerbox had ik eerder op een VW TDI en het resultaat was 140.000km lang verbluffend! (daarna kwam de Volvo).
Nu moet ik een powerbox op de D2 aansluiten op de Commonrail-sensor. Deze kan ik nergens aan de bovenkant/voorkant van het motorblok vinden en volgens mij zit hij aan de achterkant, helemaal onderaan waar je onmogelijk bij kunt komen.
Heeft iemand hier ervaring mee/het antwoord op?
ps. onderstaande opmerkingen voegen niets toe (ik verwacht ze namelijk al

- Had een dikkere motor genomen (dat was geen keuze)
- Doe chiptuning (dat is geen keuze)
- Powerbox is kán slecht zijn voor de motor (wie op zekerheid speelt, komt nooit ergens)
- Het kán slechter zijn voor het milieu (maar goed dat ik een D2 heb dan en niet een D3 of D4).