Pagina 1 van 1

Volvo V70 T5, Dynamo 140 amp

Geplaatst: 30.10.2011 - 20:01
door jeansimon
Twee weken geleden een Volvo V70 T5 uit 2001 gekocht. Rijdt mijn vrouw van de week in het dorp, lampje accustoring en auto stopt ermee. Ze kon nog net zonder stuur en rembekrachting op de stoep parkeren.

ANWB komt erbij en zeggen dynamo laad niet bij. Nog opladen en ff testen en nu laad hij wel, maar te veel spanning. Naar onze lokale garage. Bedrijf gebeld waar we de auto hebben aangeschaft. 1 maand minimale garantie, ff vragen of dynamo eronder valt.

Dit blijkt zo te zijn. Kunnen echter geen 200 km rijden met auto.
Ze sturen een exemplaar op naar onze lokale garage als ik de defecte retourneer.

Dynamo arriveert. gebruikt exemplaar 140 amp. Onze garage zegt dat we 120 amp nodig hebben.
Toch erin gezet en het werkt. Garagehouder zegt mocht onze accu een keer aan vervanging toe zijn Dan moeten we er een sterkere in doen.

Kan dit zo blijven werken?

Geplaatst: 30.10.2011 - 20:16
door MN-NL
Kort: Ja

De zwaardere dynamo is geen probleem, zorgt er hoogstens voor dat de accu iets sneller wordt opgeladen. De regelaar (zit in de dynamo) zorgt dat het laden stopt als de accu vol is.

Blijkbaar zit er een te lichte accu in de auto, als ik je opmerkingen en die van de garagehouder goed interpreteer.
Op zich ook geen heel groot bezwaar, betekent alleen dat die accu niet in staat is om alle toeters en bellen, incl. een paar keer achter elkaar starten, bij te sloffen.
Dat gaat je komende winter mogelijk eens opbreken.

Dus als de accu de geest geeft, zwaarder exemplaar erin zetten lijkt me. Die garagehouder lijkt het goed met je voor te hebben ;-)

Gr. Marc

Geplaatst: 30.10.2011 - 20:28
door jeansimon
MN-NL, dank je wel.

We hebben de auto aangeschaft bij een handelaar in het noorden des lands. Dus toen ik van mijn lokale garage hoorde van dynamo die ze hebben gezonden is 140 amp. en gebruikt..dacht ik goed bedoeld van die handelaar, maar gaat dit goed??

Was bang dat door de te zware "diesel" dynamo mijn accu opgeblazen zou worden en misschien nog meer elektronische storingen..

volgende dag ging ik n.l. rijden en opeens storing emissie service vereist. Ik weer naar mijn lokale garage denkende wat voor kat in de zak heb ik gekocht...

Hij zei gekocht zeker van handelaar? Ik heb een rondje gereden en ik denk dat er nog wat zaken moeten gebeuren om er een "echte" auto van te maken..

automaat slipt een heel klein beetje dus in de toekomst zou flushen kunnen helpen, maar dat kan nog lang duren.. remmen, uitlaat, allemaal dingetjes... allemaal voor de toekomst, maar goed hou er rekening mee...
maar ik wil je niet bang maken zei hij... is een mooie en goede auto hoor.

lokale garage is een eenmanszaak van een volvo liefhebber. http://www.autobedrijf-corroos.nl/#/100

Geplaatst: 30.10.2011 - 20:53
door crackedtooth
ik zou een te lichte accu gewoon preventief vervangen, kost je de kop niet en wat is vaakst oorzaak problemen in de winter? accu

dan heb je en een nieuwe en eentje met voldoende capaciteit

Geplaatst: 30.10.2011 - 20:59
door jeansimon
ja... dat is waar.
ff kijken wat ik er nu in heb liggen. dank je.

Geplaatst: 30.10.2011 - 23:49
door Rogier64
In mijn vorige auto, een V70-T5 automaat, is op aanraden van de dealer ook een zwaarder type accu ingekomen toen die vervangen moest worden. Zoals CT al noemt is preventief vervangen geen zware kostenpost en scheelt bij een strenge winter de nodige ellende.
Emissie storing kan een lambda sonde zijn. Hievan zijn er twee gemonteerd. Maar evengoed kan het de luchtmassameter zijn.

Geplaatst: 31.10.2011 - 23:11
door jeansimon
voor mijn beeldvorming wat voor soort accu heb je erin gezet?

Geplaatst: 31.10.2011 - 23:30
door FrankS60
Ik heb er iets in de trant van 74Ah in zitten, vergelijkbare auto. Is zeg maar de standaard accu voor een diesel. Ik heb die zwaardere accu erin gezet omdat ik vaak allerlei zaken aan heb staan zonder dat de motor draait. Standaard is volgens mij ergens in de 50Ah, weet het niet zeker meer. Die zwaardere dynamo en een eventuele zwaardere accu kunnen in ieder geval geen kwaad.

En laat de auto even uitlezen vwb die storing, vaak heb je dan al snel genoeg de boosdoener te pakken.

Geplaatst: 31.10.2011 - 23:39
door Rogier64
De accu is toen vervangen door een 70 Ah type. Origineel was die volgens mij 60 Ah.

Geplaatst: 01.11.2011 - 00:01
door jeansimon
dank jullie wel.

Geplaatst: 06.03.2012 - 22:09
door jeansimon
nog een vraagje ik heb die dynamo van 120 amp nog liggen..kan ik er verder wat mee? Ik bedoel is het nog iets waard?

Geplaatst: 06.03.2012 - 23:42
door wim de jong
Ze sturen een exemplaar op naar onze lokale garage als ik de defecte retourneer.
Wat zou dit inhouden, waar je het eerst over had. ??

Geplaatst: 06.03.2012 - 23:56
door jeansimon
Hoi,

Nee hoefden ze toch niet terug te hebben.
dus ik heb hem nog liggen.

Geplaatst: 07.03.2012 - 10:22
door []v[]o
Mocht je een standverwarming hebben zal een standaard accu ook niet voldoende zijn.

Geplaatst: 07.03.2012 - 15:13
door wim de jong
Een tijd geleden had ik ook problemen met de dynamo (de classic).....ook deze laadde de accu niet meer voldoende bij.

Ik heb hem laten reviseren bij zo'n dynamo-startmotor boertje. (zie gele gids)
Nieuwe sleepringen, koolborstels, en hij was weer zo goed als nieuw.
Kostte me toen iets van € 100, en zelf eruit- en erin bouwen.

Misschien een optie voor jou ook dit te laten doen,
Bewaren als reserve, of verkopen op MP? ZGAN!