Pagina 1 van 1

winterband op stalen velg vraag

Geplaatst: 30.10.2011 - 20:37
door jeansimon
Hoi,

Bij de aanschaf van onze Volvo V70 T5 een set gebruikte winterbanden aangeschaft.

Zijn 4 stalen velgen, 4 losse winterbanden 205/55/R16H (en een sticker met max. 201 km/u voor op het raam na montage.

Nu heeft de handelaar gezegd waar de auto en de banden vandaan komen. Het is goed om met een boor en een staalborstel opzetstuk de velgen aan de binnenkant (waar de band omheen gaat) te schuren. Want als je dat dit niet doet bij stalen velgen en ze zetten band erop kan deze snel lek raken!?

Ik wil de banden er bij mijn lokale garage onder laten zetten, maar ik heb eens rondgevraagd en niemand kende dit verhaal van schuren...
kent iemand dit fenomeen en kan me er iets meer over vertellen? Ik heb n.l. geen opzetstuk en snap niet zo goed hoe of wat.

Geplaatst: 30.10.2011 - 20:41
door bart simpson
als er wat roest aan de binnenzijde van de velg zit kan ik het advies begrijpen, anders niet

Geplaatst: 30.10.2011 - 20:44
door jeansimon
er zit iets licht roest aan binnenzijde velg..
Kan ik het ook met een schuurpapier beetje weghalen? Of echt zwaar materiaal nodig?

of een andere tip??

Geplaatst: 30.10.2011 - 20:46
door bart simpson
een beetje roest zorgt dat een aansluiting op de velg kan lekken, beetje opschuren en het is weg

Geplaatst: 30.10.2011 - 20:55
door jeansimon
dank je wel!!

Geplaatst: 30.10.2011 - 21:05
door dieselpower
Vlgs mij gaat een beetje zichzelf respecterend bandenmannetje uit zichzelf al met een schuurlinnen langs de rand voordat hij de rand insmeert met vet en de band eromheen wringt. Tenminste, dat zie ik wel eens als ik er ben. Dat gaat idd het weglekken van lucht tegen.

Geplaatst: 30.10.2011 - 21:27
door jeansimon
ok... dank je..
zal eens kijken. zelf schuurpapier erlangs of garage vragen.

Dus die roest kan lekken veroorzaken.

Geplaatst: 30.10.2011 - 21:43
door toppertje
het is niet alleen bedoeld om het lekken van lucht tegen te gaan,maar
ook dat de band zich beter "zet" in de velg.
de band kan zich beter centreren,zodat een hoogteslag geminimaliseerd word.

Geplaatst: 30.10.2011 - 22:39
door elianmars
Let wel even op dat de banden niet te oud zijn, aangezien het gebruikte banden zijn.
De leeftijd van de banden is te zien aan de DOT-code, op de zijkant van de band. Meestal staat daar een aantal getallen, bijvoorbeeld 4510, dit betekent dat de banden in week 45 van 2010 zijn geproduceerd.

Geplaatst: 30.10.2011 - 23:32
door jeansimon
bedankt voor het advies zal eens kijken

Geplaatst: 31.10.2011 - 11:45
door Hoeked
Het is ook een idee om de velgen, als ze glad geschuurd zijn, met primer te behandelen. Kaal staal roest zoals we allemaal weten en als daar vocht, pekel en andere ellende bij komt kun je op den duur door de zwaartekracht van die lelijke roestbruine strepen op je banden aantreffen. Bij een Fiat van 85 jaar oud 'hoort' dat maar bij een V70 T5 van ik weet niet hoe oud niet. (Tevens voorkom je natuurlijk nieuwe roestvorming.)