Pagina 1 van 5

S60 met nivomat en nivomatveren staat erg hoog

Geplaatst: 31.10.2011 - 11:44
door Doeke Dobma
Voor de zomer heb ik mijn S60 voorzien van nieuwe nivomats. Ik zaten standaard schokdempers onder, horend bij een 'dynamisch' onderstel. Omdat een voorschokdemper stuk was ben ik gaan kijken naar een andere set. Ik kwam daarbij een NOS set tegen, bestaande uit standaard voorschokdempers en nivomats achter. Dit alles met bijbehorende veren(volgens de verkoper). Set was nieuw en kwam van een demoauto die bij verkoop voorzien werd van een ander onderstel.

De nivomats hebben nummer 30639383. Er zitten veren bij met een bruine en blauwe lik verf.
De voorveren hebben een soort beige kleur verfstip.

Nu staat de auto in zijn geheel hoger. Dus zowel voor als achter. Zie de foto's:

Oude shocks:
Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe shocks:
Afbeelding

Afbeelding

Dat ie aan de voorkant hoger ligt komt denk ik omdat de set van een diesel komt. Ik weet niet van welke set de auto af komt, maar als ie bij mij hoger staat dan normaal, dan verklaar ik dat doordat mijn auto lichter is als de auto waar de set vanaf komt. De S60 2.4 170pk weegt 1451kg, een V70 2.4 170pk weegt 1537kg. Een V70 2.4D of D5 weegt 1596kg. Dus, ik vermoed ik dat diesel veren op mijn benzine heb.

Waarom roep ik V70? Omdat de achterkant met nivomats zo hoog staat. De V70 heeft aan de achterzijde meer gewicht dan een S60, dus zouden er ook andere nivomats en veren bijhoren. Dan zou ik achter dus V70 nivomats en veren hebben.

Het nummer van de nivomats, 30639383, komt in Vida zowel bij de S60 als bij de V70 voor. Dat zou dus weer suggereren dat beide types dezelfde nivomats en veren meekrijgen.

Kunnen jullie je vinden in mijn verhaal? De hogere voorkant is op te lossen door de oude veren terug te plaatsen; die heb ik nog liggen. De hogere achterkant, is dit op te lossen door er 'S60 nivomatveren' onder te leggen(als dat uberhaupt bestaat), S60 nivomaten of moet ik gaan kijken naar adaptors om hem lager te krijgen?

Wie weet welke kleurcodering de S60 nivomatveren hebben? En andere nivomatgebruikers; welke onderdeelnummers hebben jullie nivomats en veren?

Geplaatst: 31.10.2011 - 11:52
door gold
Ik wist niet eens dat nivomat op een s60 bestond....

Geplaatst: 31.10.2011 - 12:56
door Gast
gold schreef:Ik wist niet eens dat nivomat op een s60 bestond....
Onder een BiFuel zaten ze sowieso.

Die nivomats kwamen ook onder een S60 vandaan?

Geplaatst: 31.10.2011 - 13:23
door roadrage
lijkt wel een XC nu :shocked!:

Geplaatst: 31.10.2011 - 13:24
door Doeke Dobma
gold schreef:Die nivomats kwamen ook onder een S60 vandaan?
Dat is onbekend. Verkoper had een grote partij NOS delen, hij wist wel dat dit van een demoauto kwam, maar verder niet hoe en wat...

Geplaatst: 31.10.2011 - 15:45
door edraket
Komt vast bij de domeinen vandaan. De KLPD auto's zijn masaal voorzien van andere veren en dempers, en dat zijn veelal V70, alhoewel er ook S60's zijn gebruikt. De KLPD auto's zijn bijna zonder uitzondering diesels, en die hebben inderdaad andere veren nodig.
De nivomats bij de V70 zetten de auto altijd erg hoog aan de achterkant, dat is niet vreemd. Bij een S60 heb ik dat nog niet gezien, dus daar zullen inderdaad andere veren bij zitten. De nivomat veren zijn dunner dan standaard, meet de diameter van de draad eens op in vergelijk met je originele veren.

Geplaatst: 31.10.2011 - 16:22
door sbv
Mijn S60 met nivomats stond achter ook redelijk hoog

Geplaatst: 31.10.2011 - 16:39
door Doeke Dobma
edraket schreef:De nivomat veren zijn dunner dan standaard, meet de diameter van de draad eens op in vergelijk met je originele veren.
Dat zal ik eens doen, goeie tip. Ik heb de oude veren bij mijn ouders liggen, dus kan dat nu niet doen. Echter, bij het plaatsen heb ik ze wel naast elkaar gehouden. Toen is me niet opgevallen dat ze dunner zouden zijn. Toen ik de veren op de grond zette en met de hand ging indrukken, viel het me op dat de zogenaamde nivomat veren slechts 'iets' meer inveerden dan de originele niet-nivomat. Toen vroeg ik me al af of het de goede waren, maargoed. Ik vond het verschil in weerstand tussen de originele veer of de nivomat veer bijzonder klein, het woord 'nauwelijks' is meer van toepassing.

Hoe dan ook, na nog wat denkwerk, heb ik bedacht dat de veren helemaal geen invloed hebben op de rijhoogte. De nivomats zijn nog nieuw en zakken bv 's nachts nog niet in. Maar toen ik er veel in had liggen, zakte ie wel wat. Bij het rijden kwam ie toch weer op hoogte. Dus, ook al haal ik de veren er helemaal onder uit, de hoogte blijft denk ik gelijk!

Zijn er voor de S60/V70N series verschillende nivomats geleverd met verschillende rijhoogtes?

Geplaatst: 31.10.2011 - 19:40
door edraket
Je kunt een nivomat verlagings setje monteren van European tuning. Je verlaagt dan het montagepunt van de schokbreker. Voor een juiste werking zul je denk ik ook een kortere veer moeten monteren omdat anders de veerkracht icm de nivomat (deze drukt behoorlijk hard naar boven!) de auto alsnog te ver omhoog druk in onbeladen toestand.

Geplaatst: 31.10.2011 - 19:59
door sbv
Monteren ervan is wel wat werk, maar het werkt goed. Er rijden 2 voor mij bekend forumleden mee rond.

Geplaatst: 31.10.2011 - 20:32
door Gast
Doeke Dobma schreef:Toen ik de veren op de grond zette en met de hand ging indrukken, viel het me op dat de zogenaamde nivomat veren slechts 'iets' meer inveerden dan de originele niet-nivomat. Toen vroeg ik me al af of het de goede waren, maargoed. Ik vond het verschil in weerstand tussen de originele veer of de nivomat veer bijzonder klein, het woord 'nauwelijks' is meer van toepassing.
Dat heb je juist geconstateerd, de veren voor de niveauregeling zijn slapper.

Geplaatst: 02.11.2011 - 22:27
door Doeke Dobma
Ik overweeg nu de ET adaptor bevestigingen voor de nivomats. Hierdoor zakt ie dus 20mm. De veer wordt dan verder ingedrukt, wat dan weer eigenlijk niet de bedoeling is. Hoeveel zou ik van de veer af moeten halen om de veerkracht ongeveer gelijk te houden?

Geplaatst: 03.11.2011 - 08:27
door V480-S60
Pas alsjeblieft op met zelf veren inkorten. Dit is zeer link.

Geplaatst: 03.11.2011 - 09:53
door elianmars
Ik zou de veren niet inkorten. De nivomat veren zijn toch al slap. Die werken ook prima als de nivomats iets lager komen te hangen.

Geplaatst: 03.11.2011 - 19:25
door edraket
Als je alleen de schokbreker lager ophangt komt de auto nauwelijks lager te staan.

Geplaatst: 03.11.2011 - 20:22
door Doeke Dobma
Veren inkorten hoeft niet eng en gevaarlijk te zijn, als je maar weet wat je doet. En dat weet ik heus wel. Er kan overigens vrij weinig misgaan; als je de veer te ver inkort komt ie los bij uitveren of bv op de brug. Dat is apk afkeur dus waarom zou je dat doen? Zolang de veer nog goed tussen beide schotels/bevestigingen klemt, is er niets aan de hand.

Ik denk dat ik in deze context een halve of een hele ring ga verwijderen. Morgen in ieder geval de voorveren vervangen, volgende maand misschien de ET adaptors. Hoe ziet zoiets er onder de auto uit?

Geplaatst: 03.11.2011 - 20:49
door elianmars
edraket schreef:Als je alleen de schokbreker lager ophangt komt de auto nauwelijks lager te staan.
Bij de nivomats doen de veren bijna niks. Die duwen de wagen echt niet omhoog.

Geplaatst: 03.11.2011 - 20:52
door elianmars
Doeke Dobma schreef:volgende maand misschien de ET adaptors. Hoe ziet zoiets er onder de auto uit?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 04.11.2011 - 10:24
door edraket
elianmars schreef:
edraket schreef:Als je alleen de schokbreker lager ophangt komt de auto nauwelijks lager te staan.
Bij de nivomats doen de veren bijna niks. Die duwen de wagen echt niet omhoog.
De nivomat veren zorgen ervoor dat de auto op normale hoogte staat (iets verlaagd). Ongeveer zoals jouw auto nu staat aan de achterant. De nivomat dempers duwen de auto nog een stuk verder omhoog in statische toestand. In rijdende toestand zorgen ze ervoor dat de auto natuurlijk op werkhoogte komt. Er staat enorm veel kracht op de nivomats, die duw je met de hand niet even in.
De nivomat veren bij de V70N zijn ook nauwelijks minder stug dan origineel, dus ik ben het niet met je eens.

Geplaatst: 04.11.2011 - 15:37
door Doeke Dobma
Vanmorgen de originele voorveren weer geplaatst. Persoonlijk vindt ik hem aan de voorkant nog steeds wat te hoog.

Oude situatie; originele standaard veren en dempers rondom:
Afbeelding

Nieuwe situatie; Voor originele veren met nieuwe shocks, achter nieuwe nivomats en nivomatveren:
Afbeelding