Pagina 1 van 3

Waar let ik op als ik een volvo op gas koop?

Geplaatst: 11.03.2006 - 15:00
door Pas-cal
Goede dag Volvofielen,

Al jaren lang ben ik gecharmeerd van de looks van nagenoeg elke Volvo en vind ik dat elk model zijn eigen charmes heeft zoals naar mijn menig maar weinig andere auto's dat hebben. Ongeacht het bouwjaar kijk ik met een glimlach nagenoeg elke Volvo na.
Mijn ouders hebben voorheen diverse 240's gehad waar ook ik van heb genoten, maar wegens een auto van de zaak is dat helaas niet meer het geval.

Nu ben ik flink aan het piekeren om zelf een Volvo aan te schaffen en het liefst op LPG omdat ik rond de 35.000 km per jaar rijdt.

Ik heb helaas niet veel kaas gegeten van de technische weetjes van de Volvo's. Dus ik hoop dat er hier mensen zijn die mij een eindje op weg kunnen helpen.

In het kort is de vraag dus eigenlijk, waar moet ik op letten bij aanschaf van een Volvo op LPG? Zijn er bijvoorbeeld motoren die wat dat betreft af te raden zijn?

Ik voeg er nog even aan toe dat het beslist geen jonge auto gaat worden omdat het budget enigsinds beperkt is.

Hopende op een reactie (of meerdere :P )

Vriendelijke groeten,

Pascal.

Geplaatst: 11.03.2006 - 15:59
door Jaap
Hallo en welkom,

In het algemeen moet ie op beide brandstoffen goed rijden en stationair lopen, zowel bij warme als koude motor.
Tevens moet ie vlot op beide brandstoffen willen starten, ook als je dat een paar keer vlak na elkaar probeert en ook bij zowel warme als koude motor.
Voor de rest is het nogal motortype en gasinstallatie afhankelijk volgens mij.
Dus,....wat voor type zoek je ongeveer?

Geplaatst: 11.03.2006 - 16:04
door Guestuser
ik heb ook gas en dat rijd goed alleen de motor word warmer dus de olie verdampt iets sneller
en wat jaap zegt klopt
voordat je details vraagt moet je eerst een type volvo weten
een 440 of 460 is redelijk goedkoop en de s40 en de rest zijn wat aan de hogere kant vergeleken met het eerst genoemde

eddie

Geplaatst: 11.03.2006 - 17:33
door V480-S60
En ook hier geldt, en zeker voor de wagens met een beperkt budget. Zijn de kleppen op tijd gesteld, of niet uitgesteld (Zijn ze uitgesteld kost je dat een nieuw kop). Heeft de auto een aangepaste kop (m.n. voor de 850 etc.) En de overige onderhoudshistorie is ook van belang. Is dat bijvoorbeeld bij een specialist gebeurt of bij een mannetje op de hoek.
Gas is gewoon specialistenwerk. En het hou zeker rekening met de zaken die Jaap noemt. De auto moet op benzine en gas goed lopen. Anders vraag je om problemen.

Maar heb je eenmaal een goede wagen gevonden dan kan je weer vele km's vooruit.

Wil je al die sores niet. Kijk dan ook eens naar een goed onderhouden diesel. Qua kosten maakt het echt niets uit.

Geplaatst: 11.03.2006 - 18:00
door The Driver
Tip : zoek een 240 0f 940 met een bekende onderhoudshistorie en met een reeds gereviseerde cilinderkop, dan kan je weinig meer gebeuren.

Geplaatst: 11.03.2006 - 18:24
door Jaap
2-, 7- en 9-serie niet echt goedkoop qua vaste lasten overigens (ivm beperkte budget)

Laten we trouwens ook geen spookverhalen in de wereld helpen, bepaalde typen cilinderkoppen op de 4-cilinder motoren zijn idd wat gevoeliger hiervoor en sommige daarvan kunnen uitgesteld zijn na een respectabele Km stand.

Dit is echter geenzins een wetmatig vastgesteld feit bij een bepaalde Km stand ofzo, ook al heeft menigeen het altijd maar over de "magische" 3-ton.
Bij twijfel kun je er altijd nog voor kiezen dit te laten controleren als je echt een exemplaar hebt gevonden waarin je serieus bent geinteresseerd.

Geplaatst: 11.03.2006 - 18:54
door volvorider
The Driver schreef:Tip : zoek een 240 0f 940 met een bekende onderhoudshistorie en met een reeds gereviseerde cilinderkop, dan kan je weinig meer gebeuren.
En voor aankooptips zie onderstaande web-log!

Geplaatst: 11.03.2006 - 22:19
door Ludo
V480-V40 schreef:Heeft de auto een aangepaste kop (m.n. voor de 850 etc.)
een aangepaste kop heeft een 850 niet nodig, kleppen stellen moet evenmin.
hierdoor kan het budgetair gezien wel eens een stuk beterkoop uitvallen dan een 2/7/900 reeks.

Geplaatst: 11.03.2006 - 22:44
door The Driver
Een 850 is natuurlijk wel een heel andere Volvo dan een 2 of 9 serie en zeker de bagageruimte van de 850 estate is wel een heel stuk kleiner.
Budgetair zal het niet veel uitmaken, al eens een rekening gezien van een nieuwe koppelingsplaat van een 850 ?

Geplaatst: 11.03.2006 - 23:51
door Ludo
The Driver schreef: al eens een rekening gezien van een nieuwe koppelingsplaat van een 850 ?
daarover gaat de vraag niet.
als je van plan bent om jaarlijks ± 35.000km te gaan doen weet je dat je dit soort dingen tegenkomt.
Jaap schreef het eerder al:
Jaap schreef:2-, 7- en 9-serie niet echt goedkoop qua vaste lasten overigens (ivm beperkte budget)
qua vervangen/onderhoud van kop en kleppen zal een 850 eerder goedkoper uitkomen dan een 2-7-900.

trouwens, de kosten voor een nieuwe koppeling (±500€) vallen ook wel mee.(maar ook dat is weer ieder zijn eigen gedachte) :wink:

Geplaatst: 12.03.2006 - 20:18
door The Driver
Denk niet, dat een gereviseerde 20 kleps 5 cyl. kop goedkoper is dan 8 kleps 4 cyl.kop

Geplaatst: 12.03.2006 - 20:29
door Ludo
zal zeker niet goedkoper zijn.
maar ikzelf ben nog nooit een 850 tegengekomen die een koprevisie nodig had.

Geweldig!

Geplaatst: 13.03.2006 - 01:40
door Pas-cal
Geweldig al die vlotte reacties!

Maar stel ik ga voor de 850 (estate wel teverstaan :D) Wat is een respectabele kilometerstand? Of is dat geheel te wijten aan de onderhuods historie?

Gr. Pascal.

Geplaatst: 13.03.2006 - 08:50
door V480-S60
een aangepaste kop heeft een 850 niet nodig, kleppen stellen moet evenmin.
Ik weet het niet waar je die wijsheid vandaan haalt Ludo maar ik ken toch echt twee gevallen van vm 850 rijders (nu V70 en S80) uit mijn kennissenkring die bij ca. 150.000 km een uitgestelde kop hadden en een nieuwe (echt aangepaste) kop moesten laten plaatsen. Het betrof wel modellen uit 1992.

En Pas-cal,
Km's zeggen weinig. Als het goed loopt, het ziet er netjes uit en de wagen heeft onderhoud gehad volgens het boekje (liefst bij een gasspecialist) dan zijn hoge km standen echt mogelijk.

Geplaatst: 13.03.2006 - 10:00
door The Driver
Ben het volledig met mijn voorganger eens, alles valt of staat met de onderhoudshistorie.
Hoge km-stand (> 300.000 km.) is geen enkel probleem, als er maar goed onderhoud is gepleegd.

Geplaatst: 13.03.2006 - 10:44
door Ludo
Ik weet het niet waar je die wijsheid vandaan haalt Ludo maar ik ken toch echt twee gevallen van vm 850 rijders (nu V70 en S80) uit mijn kennissenkring die bij ca. 150.000 km een uitgestelde kop hadden en een nieuwe (echt aangepaste) kop moesten laten plaatsen. Het betrof wel modellen uit 1992.
wat ga je dan stellen aan een hydraulische klep?.

Geplaatst: 13.03.2006 - 11:29
door V480-S60
Ik vraag me dus af of de (eerste) blokken wel hydraulische kleppen hebben. Want het is dan wel vreemd dat het toevallig binnen een jaar tijd bij 2 850-ers van 1992 voorkwam. Onafhankelijk van elkaar bij twee verschillende garages. (Eén in Deventer en één in Amersfoort) De eigenaren van die auto's kenden/kennen elkaar niet.

Geplaatst: 13.03.2006 - 11:41
door Ludo
V480-V40 schreef:Ik vraag me dus af of de (eerste) blokken wel hydraulische kleppen hebben.
ja hoor, écht wel.
ik heb zelf een van de eerste GLT's gehad (van oktober 1991), 3 ton op de teller zonder 1 probleem met Vialle AMS.
een ingezakte klep kan wél, maar komt ook maar sporadisch voor. (té arm afgesteld)

Geplaatst: 13.03.2006 - 11:51
door V480-S60
Ludo schreef:een ingezakte klep kan wél, maar komt ook maar sporadisch voor. (té arm afgesteld)
Geeft dat dan hetzelfde effect, dus nieuwe kop? Dan is het dus echt toeval. Heel vreemd.

Geplaatst: 13.03.2006 - 12:09
door Ludo
hetzelfde effect weet ik niet, kan me niet zo voorstellen wat daarmee precies aan de hand is geweest.
het is idd vreemd want ik heb het nog nooit gezien bij de 850.
heb er trouwens ook nog nooit een aangepaste kop voor gezien.