Schokkende koppeling
Geplaatst: 04.11.2011 - 22:53
Hallo allemaal,
Sinds enige tijd heb ik een "nieuwe" s60 Momentum d5 bwj 2008 met 120000 op de teller. Nu merk ik bij wegrijden met koude motor dat de koppeling schokt, of onregelmatig aangrijpt. Na een paar keer optrekken, bv. bij stoplichten en nadat de motor op temperatuur is, verdwijnt het schokken en verloopt het wegrijden volkomen gelijkmatig. Ik heb de motor van de onderzijde geinspekteerd en geen olie-lekkage gevonden. Bij een vorige auto heb ik namelijk een vergelijkbaar probleem gehad en toen bleek dat de keerring naar de versnellingsbak lekte waardoor olie op de koppelingsplaat kwam en dat veroorzaakte ongelijkmatig aangrijpen.
Dat ging overigens niet helemaal weg zodra de motor warm was. Maar bij deze auto kan ik geen lekkage ontdekken.
Ik heb ook gedacht aan vocht: zou 's nachts de koppeling vochtig kunnen worden door de douw en daardoor onregelmatig gaan aangrijpen? Dat zou kunnen verklaren dat het schokken verwijnt nadat de motor warm is en het vocht is verdampt.
Ik heb niet zoveel zin om de koppeling voor veel geld te laten uitbouwen, alleen omdat hij de eerste paar keer per dag wat schokkerig optrekt.
De koppelingsplaat is zeker niet versleten: bij het laten opkomen van de koppeling grijpt hij halverwege de slag al aan. Daarna kan ik het pedaal nog minstens drie centimeter laten opkomen.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Heeft iemand een oorzaak gevonden en een oplossing?
Bij voorbaat dank,
Mathieu.
Sinds enige tijd heb ik een "nieuwe" s60 Momentum d5 bwj 2008 met 120000 op de teller. Nu merk ik bij wegrijden met koude motor dat de koppeling schokt, of onregelmatig aangrijpt. Na een paar keer optrekken, bv. bij stoplichten en nadat de motor op temperatuur is, verdwijnt het schokken en verloopt het wegrijden volkomen gelijkmatig. Ik heb de motor van de onderzijde geinspekteerd en geen olie-lekkage gevonden. Bij een vorige auto heb ik namelijk een vergelijkbaar probleem gehad en toen bleek dat de keerring naar de versnellingsbak lekte waardoor olie op de koppelingsplaat kwam en dat veroorzaakte ongelijkmatig aangrijpen.
Dat ging overigens niet helemaal weg zodra de motor warm was. Maar bij deze auto kan ik geen lekkage ontdekken.
Ik heb ook gedacht aan vocht: zou 's nachts de koppeling vochtig kunnen worden door de douw en daardoor onregelmatig gaan aangrijpen? Dat zou kunnen verklaren dat het schokken verwijnt nadat de motor warm is en het vocht is verdampt.
Ik heb niet zoveel zin om de koppeling voor veel geld te laten uitbouwen, alleen omdat hij de eerste paar keer per dag wat schokkerig optrekt.
De koppelingsplaat is zeker niet versleten: bij het laten opkomen van de koppeling grijpt hij halverwege de slag al aan. Daarna kan ik het pedaal nog minstens drie centimeter laten opkomen.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Heeft iemand een oorzaak gevonden en een oplossing?
Bij voorbaat dank,
Mathieu.