Wie kent deze koelvloeistof verwarmer?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Wie kent of heeft wel eens gehoord van DEZE electrische koelvloeistof verwarmer met pomp?

Het lijkt mij een mooi pompje met ingebouwde verwarming en thermostaat tot 80C.

Hij kost op op de Nederlandse site 149 euro, op de Duitse site kost hij 125 euro.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Het idee lijkt mij zinvol. Wat me niet duidelijk is, is of je thuis een stekker in het stopcontact moet steken. Als dat zo is dan lijkt het me moeilijk als je in een flat woont.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Je moet inderdaad thuis een 220 volt aansluiting in de buurt van je auto hebben. Het is eigenlijk hetzelfde als het Volvo systeem, dan sluit je ook een kabel aan op een doorvoer stekker in je bumper.

Ben vandaag nog door de Volvo dealer terug gebeld met een prijsopgaaf voor een electrische standkachel. Deze kost 366 euro incl. Daar komt dan nog wel twee uur arbeidsloon bij.
Dan kan je op je BC de tijd instellen wanneer het warm moet zijn.

Nou ja, dat kan ik thuis ook wel met een timer op het stopcontact.

Ik hoor graag ervaringen met dit of een soortgelijk systeem.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

JosW schreef:... Wat me niet duidelijk is, is of je thuis een stekker in het stopcontact moet steken.....
Nou mij is dat wél duidelijk

Afbeelding

:wink: :wink:

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Kijk, dat lijkt mij ook wel wat.

Turbodesk, kunnen we daar, in navolging van de NGPD iets mee? Gezellig een dagje samen van die dingen inbouwen in onze Volvo's met een man of wat?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Hmmm, hoe pompt hij koelvloeistof rond als de thermostaat van de auto nog dicht zit?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

945i schreef:Hmmm, hoe pompt hij koelvloeistof rond als de thermostaat van de auto nog dicht zit?
Misschien opent hij wel als de koelvloeistof in het blok de juiste temperatuur heeft bereikt ............net zoals bij een draaiende motor..... :wink:

De fabrikant stelt het zich in ieder geval als volgt voor:

Afbeelding

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

V70/2.4D/2003 schreef:Kijk, dat lijkt mij ook wel wat.

Turbodesk, kunnen we daar, in navolging van de NGPD iets mee? Gezellig een dagje samen van die dingen inbouwen in onze Volvo's met een man of wat?
Jij zit vol goede ideeen! Ik doe mee!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Rob, Ik snap het principe, maar dat een elektrisch pomje/dompelaar water staat op te warmen naar 80 graden en tegelijkertijd staat te pompen terwijl het niet circuleren kan, vind ik raar. (thermostaat gaat pas later open)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Maar je waterpomp draait toch ook altijd mee, bij koude motor? Volgens mij pompt ie bij gesloten thermostaat alleen rond in het blok en niet erbuiten.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Volgens mij is het de bedoeling dat je hem voor de kachelradiateur installeert?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

dat electrische volvo ding is toch een eletcirsche blokverwarming die de olie in de motor verwarmd. Die hotfrog zou leuk zijn als je ook de blower aan kan zetten opdat de ramen schoon worden !
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

945i schreef:Volgens mij is het de bedoeling dat je hem voor de kachelradiateur installeert?
Als je daarmee bedoelt aan de ingangszijde van de kachelradiateur dan zegt de fabrikant volgens de tekening (zie boven) het tegenovergestelde, tenminste als ik naar de plaats waar de pomp/verwarmer geplaatst moet worden én de witte pijltjes kijk die de stroomrichting van de koelvloeistof aangeven.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ja, dan zou blauw warm moeten zijn en geel koud.... :?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Er is een klein en groot koelcircuit. Deze verwarmer plaats je, met een eigen pomp, in het kleine circuit. Daarmee wordt het motorblok en de kachelradiator van warm water voorzien. Ik snap het probleem niet...

Je interieur wordt natuurlijk niet voorverwarmd, omdat je kachelventilator niet draait, maar zodra je de motor start, komt er wel direct warme lucht uit de roosters.

Ohw en die tekening (qua kleurgebruik) is natuurlijk de situatie zónder de inbouw. Kom op jongens!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

I'm in als Erwin bij het installeren weer zijn witte outfit aantrekt.
Wie zorgt er voor de kwantumkorting ?
Ik zorg voor bockwurst en beenham.

GJ
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Ik kan eventueel ook contact opnemen met de duitse verkoper om korting af te dwingen. Ik laat ze dan op mn werk (D) bezorgen om transportkosten te besparen.
Kortom...ik doe mee....en snel graag:



1. Kuupertie
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

945i schreef:Rob, Ik snap het principe, maar dat een elektrisch pomje/dompelaar water staat op te warmen naar 80 graden en tegelijkertijd staat te pompen terwijl het niet circuleren kan, vind ik raar. (thermostaat gaat pas later open)
Een dichte thermostaat verhinderd niet dat het water door het blok circuleert. Een dichte thermostaat sluit alleen de radiateur af zodat het water alleen in het blok zelf circuleert via een bypass om het sneller op bedrijfstemp. te laten komen. Gaat ie dan open dan gaat het water door het blok en door de radiateur zodat het teveel aan hitte via de radiateur afgevoerd kan worden.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ja, toch zou ik zo'n elektrisch pompje met ingebouwde thermostaat niet snel tussen mijn koelsysteem bouwen... :?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Oceanracer schreef:Er is een klein en groot koelcircuit. Deze verwarmer plaats je, met een eigen pomp, in het kleine circuit. Daarmee wordt het motorblok en de kachelradiator van warm water voorzien. Ik snap het probleem niet...

Je interieur wordt natuurlijk niet voorverwarmd, omdat je kachelventilator niet draait, maar zodra je de motor start, komt er wel direct warme lucht uit de roosters.

Ohw en die tekening (qua kleurgebruik) is natuurlijk de situatie zónder de inbouw. Kom op jongens!
Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Ik kon niet eerder reageren omdat ik met mijn meisjes aan het Sint Maarten lopen was.
Ik kan eventueel ook contact opnemen met de duitse verkoper om korting af te dwingen. Ik laat ze dan op mn werk (D) bezorgen om transportkosten te besparen.
Kortom...ik doe mee....en snel graag:
Dat lijkt mij een heel goed plan. Ik doe mee.

Wat mij alleen wel een stuk mooier lijkt, is de originele bumper doorvoer van Volvo. Deze schijn je los te kunnen bestellen.
Als je namelijk de foto`s bekijkt van die pomp dan zie je een euro connector met een stuk kabel van ongeveer 2 meter en een stekker eraan. Als je die stekker er nu af knipt en aan de binnenzijde op de originele kabeldoorvoer soldeert, dan kan je de kabel van Volvo gewoon op je bumper aansluiten.

Kijk, dat lijkt mij ook wel wat.

Turbodesk, kunnen we daar, in navolging van de NGPD iets mee? Gezellig een dagje samen van die dingen inbouwen in onze Volvo's met een man of wat?
Gert, dat lijkt mij ook wel wat, alleen heb ik nog wel twijfels.

Is de capaciteit voldoende om daadwerkelijk het koelwater te verwarmen als het buiten 10 graden vriest.
Koelt het water niet sneller af als dat het pompje kan verwarmen?

Daarom zou het mooi zijn als er iemand zich meld die zoiets al een keer heeft geprobeerd.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”