Pagina 1 van 2
XC90 start na eerste nachtvorst niet
Geplaatst: 12.11.2011 - 12:27
door hvrossum
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen.
Na eerste nachtvorst wil mijn XC90 D5 niet starten.
Afgelopen winter ook dit soort problemen gehad, we hebben toen al de gloeibougies, injectoren en verstuivers nagekeken en vervangen waar noodzakelijk.
De accu loopt niet snel terug in power (hoewel je hem natuurlijk wel op een gegegeven moment leeg hebtgestart) , en toen ik vanochted om 11:30 startte was het inmiddels 7gr buiten, met een mooi zonnetje
Toen werd het natuurlijk weer snel mooi weer en verdween het probleem als sneeuw voor de zon
Maar het steekt de kop weer op.
Iemand nog een idee?
Geplaatst: 12.11.2011 - 13:05
door Oceanracer
Het het probleem nu dat de auto niet start, of dat hij niet aanslaat? Da's een wezenlijk verschil.
Geplaatst: 12.11.2011 - 13:20
door Thijs
De accu loopt niet snel terug in power (hoewel je hem natuurlijk wel op een gegegeven moment leeg hebtgestart
Ik denk niet aanslaat Erwin
Geplaatst: 12.11.2011 - 13:23
door 945i
Ik denk dat er vocht in het brandstofsysteem zit.......
Geplaatst: 12.11.2011 - 14:12
door hvrossum
Oceanracer schreef:Het het probleem nu dat de auto niet start, of dat hij niet aanslaat? Da's een wezenlijk verschil.
Hij slaat niet aan.
Geplaatst: 12.11.2011 - 14:13
door hvrossum
945i schreef:Ik denk dat er vocht in het brandstofsysteem zit.......
Is dat ingewikkeld om te checken en te repareren?
Geplaatst: 12.11.2011 - 15:52
door Ramon&Ramon
Denk eerder aan een lekke injector
Geplaatst: 12.11.2011 - 16:55
door toppertje
hvrossum schreef:945i schreef:Ik denk dat er vocht in het brandstofsysteem zit.......
Is dat ingewikkeld om te checken en te repareren?
vervang je brandstoffilter eens.
na 5 uur slaat hij weer aan
Geplaatst: 12.11.2011 - 19:22
door hvrossum
Ik heb einde van de middag nog eens geprobeerd of hij wilde aanslaan.
En toen sloeg hij wel aan.
Had wel het idee dat de uitlaat een zwarter dan normaal wolkje liet zien (tenminste dat rook ik)
Het een zal denk ik wel met het andere te maken hebben, maar wat weet ik niet.
Ideeen?
Geplaatst: 12.11.2011 - 19:25
door 945i
Ga anders eens naar een/de garage/dealer?
Geplaatst: 12.11.2011 - 21:39
door edraket
Ik zou eerst even checken of de accu niet te weinig startstroom levert, en dat de spanning niet instort tijdens het starten. Als het kouder wordt krijgt de accu het nog zwaarder voor de kiezen waardoor hij slechter wil aanslaan.
Heb laatst de accu laten checken bij een garage. Meneer accu is perfect. Toch af en toe haperen tijdens het starten. Startspanning gemeten en ja hoor 8,1 volt, dus veel te laag. Omdat de nieuwere modellen allerlei sensoren hebben die signaal af moeten geven voordat er brandstof wordt ingespoten kan het net een kritisch punt zijn dat de sensor geen goed signaal kan afgeven tijdens het starten.
Van welk bouwjaar is de auto?
Geplaatst: 12.11.2011 - 21:42
door 945i
Ben ik met je eens, een oude auto kan je er nog weleens "doorheen trekken" met een mindere accu, modernere auto's moeten echt voldoende startspanning hebben.
Geplaatst: 12.11.2011 - 21:53
door Oceanracer
Het is in elk geval de meest logische verklaring voor het verschil in starten bij de diverse buitentemperaturen. Dus morgenochtend de auto starten met een hulpaccu er bij op en zien wat er gebeurt...
Geplaatst: 14.11.2011 - 22:09
door hvrossum
vanochtend willen starten, maar had een hulpaccu nodig.
wat zo vreemd is dat accu nog geen jaar oud is.
Geplaatst: 14.11.2011 - 22:24
door Freek63
Ik begrijp dat de auto vanochtend met hulpaccu wél aan sloeg? Dan zou de boosdoener idd de accu kunnen zijn. Check ook even de laadspanning. Als je meet (bij lopende motor) aan de accu moet deze tussen de 14 en 15 volt zitten.
Wel vreemd ja, maar ws heb je nog garantie op de accu.
Geplaatst: 14.11.2011 - 22:30
door sanco
Is niet wat je verwacht, maar ook niet ongebruikelijk. Staat hier ook al eerder beschreven. Ogenschijnlijk nog goed, maar om welke reden dan ook tijdens een grote belasting zakt ie teveel onderuit.
Heb het zelfde met mijn vorige V50 gehad. Accu van net 1 jaar oud volgens de dealer nog goed (serieus doorgemeten) en ik bleef maar net wel net niet gevoel houden bij starten. Na paar dagen was ik er klaar mee. Nieuwe accu er in gezet en nooit weer een trage , onzekere start gehad.
Wat je wel ff zeker moet stellen: laadstroom / spanning okee, geen kleine verbruikers die je accu stiekem leegtrekken etc. maar dan zou ik evt. in overleg gewoon een nieuwe proberen, alvorens verder te zoeken.
Geplaatst: 14.11.2011 - 22:33
door Oceanracer
Accu's zijn gewoon rare dingen. De ene gaat probleemloos 10 jaar mee, de andere is na 2 jaar gewoon op. Verlies nemen en een nieuwe (en eventueel een slag groter/zwaarder) bij de dealer halen. Ze geven momenteel 20% korting.
Geplaatst: 15.11.2011 - 09:34
door edraket
hvrossum schreef:vanochtend willen starten, maar had een hulpaccu nodig.
wat zo vreemd is dat accu nog geen jaar oud is.
Is het een Volvo accu of een andere die erin is gekomen?
Wat je nog kunt doen is even de startspanning controleren. Die mag niet te laag worden. Is dat wel het geval dan is de accu gewoon niet (meer) goed genoeg. Heeft de nieuwe accu wel genoeg CCA?
Geplaatst: 05.02.2012 - 12:05
door hvrossum
hoewel het wat stil aan mijn kant is geweest, bestaat het probleem nog steeds.
de accu is nog geen jaar oud, en ook een hele zware accu van Bosch kon het probleem vorige winter niet oplossen. en de afgelopen dagen was het natuurlijk bal.
ANWB heeft mij gisteren weer eens mogen helpen. hij dacht dat het de gloeibougies zouden kunnen zijn, maar die zijn ook vorige winter vervangen. grappige is dat wanneer de temp boven nul is er niets aan het handje is.
zou het aanschaffen van een booster een work around kunnen zijn. 450ah zou dan denk ik wel voldoende moeten zijn.
Geplaatst: 05.02.2012 - 12:20
door Oceanracer
Even hoor, maar als een booster/hulpaccu er voor zorgt dat hij wel in één keer aanslaat, kun je toch alleen maar concluderen dat het aan de accu ligt. Toen de ANWB er bij kwam en hem met de kabels erop probeerde te starten, sloeg hij toen wel aan?