Pagina 1 van 2
C30 Tunen
Geplaatst: 14.11.2011 - 12:00
door Ventus2cm
Hallo!
Sinds afgelopen vrijdag ben ik trotse eigenaar van een C30 1.6Drive.
Ik zit in het dubio of ik deze wil laten tunen en zo ja, waar..
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben, wordt het wel/niet aangeraden enz.
Dank voor je input!
gr.
Wout
Geplaatst: 14.11.2011 - 12:27
door V480-S60
Ik zou om te beginnen het Tuning draadje maar eens helemaal doorlezen. Dan kan je zien of je er wat aan hebt.
Overigens veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Geplaatst: 14.11.2011 - 14:34
door euerw
als het een non turbo motor is zou ik er niet aan beginnen.
veel plezier met je auto
Geplaatst: 14.11.2011 - 14:48
door V480-S60
"Dieseltjes" zijn altijd Turbo

Geplaatst: 14.11.2011 - 21:23
door Hayke
Ik heb ergens gelezen dat de 6-versnellingsbak die samen met de 1.6d / D2 wordt geleverd, niet heel veel extra vermogen aankan.
Kan het niet direct terugvinden, maar de "volledig betrouwbare" (klok&klepel) bron is
hier
:silent:
Geplaatst: 15.11.2011 - 08:24
door Ventus2cm
uhm, dat klinkt niet zo mooi!
Bij twijfel niet tunen lijkt me..!
zijn er mensen die het wel gedaan hebben?
gr!
Geplaatst: 15.11.2011 - 13:47
door V70 T5 assen
Je zou nog op andere flora kunnen kijken , dit blok zit ook in ford en psa producten .
Of er dan dezelfde bak achter zit is mij onbekend
Geplaatst: 15.11.2011 - 15:14
door sgt.flippy
Denk dat er in dat topic een vergissing is gebeurd met de versnellingsbakken.
In de Fiesta en de Focus komt de 1.6 TDCI, met 90 pk, met een IB5 versnellingsbak. Deze is vrij zwak en kan niet veel meer aan dan 300 NM.
Onze wagens komen met die genoemde MTX75 bak, die veel sterker zou moeten zijn. Werd namelijk gebruikt bij Ford voor de zwaardere Escort modellen en Mondeo (2.0 motoren en groter, ook 4x4).
Geplaatst: 15.11.2011 - 15:44
door diesel01
Ik vraag mij af waarom het een Drive is geworden en geen 2.0d of D5?
Wellicht had je dan het vermogen gehad zonder te smachten naar tuning..
Geplaatst: 15.11.2011 - 15:56
door bart simpson
goeiekoop en/of lage bijtelling
Geplaatst: 15.11.2011 - 15:56
door sgt.flippy
diesel01 schreef:Ik vraag mij af waarom het een Drive is geworden en geen 2.0d of D5?
Wellicht had je dan het vermogen gehad zonder te smachten naar tuning..
Omdat niet iedereen bakken geld heeft voor die versie te kopen, of de verzekering ervoor te betalen, zeker als je jonger bent dan 25.
Ik betaal meer dan 1000 euro aan verzekering per jaar, wil je echt weten wat het word als ik men verzekeringsagent ga vragen wat het me zou kosten een D5 te verzekeren?
Geplaatst: 15.11.2011 - 15:57
door bart simpson
waarom denk je dat dat zo is?
Geplaatst: 15.11.2011 - 15:59
door sgt.flippy
bart simpson schreef:waarom denk je dat dat zo is?
Omdat jongeren meer kans op een ongeval hebben, statistisch gezien.
Maar moet dat verschil echt zo belachelijk groot zijn? Ik heb men rijbewijs nu 4,5 jaar, zonder ongevallen, en mijn polis word vanaf volgend jaar 65 euro goedkoper, maar betaal dus nog steeds meer dan 1000 euro.
Hoeveel betalen jullie dan? Full omnium voor een D5? Wat verandert er zo magisch op het moment dat je 25 word?
Ik vind dat je verzekering gewoon moet stijgen wanneer je een ongeval hebt gehad. Zoals het nu is, is het gewoon geldklopperij, jongeren betalen per jaar meer dan wat hun auto waard is!
Geplaatst: 15.11.2011 - 16:02
door bart simpson
Een verzekeraar schat de risico's in op basis van statistieken, denk dat onder de 25 dat risico substantieel groter is zeker icm met meer vermogen, ik vermoed dat maar een verzekeraar weet dat.
Wat ik/wij betalen is in het geheel niet relevant, ik red het met een std 1.6D namelijk prima.
Jongeren zijn door zelfoverschatting bij veel meer bij ernstige ongelukken betrokken dan de groep > 25 jaar, dat is statistisch bewezen, een verzekeraar past de premie heel simpel op dat risico aan
Geplaatst: 15.11.2011 - 16:28
door sgt.flippy
Weet ik wel, langs een kant logisch, maar anderzijds ook weer niet. Ik betaal nu jaren lang zoveel verzekering, die ik misschien nooit nodig heb en dan heb ik zitten betalen voor die brokkenmakers... Maar zo werkt het nu eenmaal.
De wereld in het algemeen werkt averechts, een jongere moet zowat overal meer betalen, terwijl je dan net geen geld hebt. Wanneer je geld hebt, word alles goedkoper
Maar dat is dus een goede reden om te tunen, natuurlijk is dat een beetje de verzekering oplichten, maar dat doet de verzekering ook, je doet dus gewoon mee. Je rijd met een krachtigere wagen aan goedkopere prijzen.
Het zijn dan nog niet eens alleen jongeren die het doen.
Het is dus gewoon financieel gunstig, de auto is goedkoper, verzekering is goedkoper, verbruik is lager, belastingen zijn goedkoper (in Belgiƫ) en dat alles voor maar 5-600 euro extra. Heb je snel terug verdient (zolang er niets stuk gaat).
Geplaatst: 15.11.2011 - 16:37
door bart simpson
Dat je een D5 qua verzekering niet betalen kunt is dan misschien wel een stuk zelfbescherming.
Het risico neemt iig niet af als je als 20 jarige een auto tunen gaat.
Dat jullie Belgen er zo fier op zijn de fiscus/overheid te tillen is voor jullie eigen rekening, je kiest die club die de belastingen bepaald tenslotte wel eerst zelf
Geplaatst: 15.11.2011 - 16:44
door sgt.flippy
We staan er wel wat voor bekend ja... Maar we noemen dit niet voor niets een apenland.
Als ik nu een Lotus Elise zou willen verzekeren, kost relatief weinig, dat is maar een 1.6.
Zo vallen er nog wel goedkopere en snellere auto's te bedenken die qua verzekering eigenlijk goedkoop zijn.
Als het om zelfbescherming gaat, zouden ze mij heel veel korting moeten geven om voor een moderne, veilige auto te kiezen.
Geplaatst: 15.11.2011 - 16:46
door bart simpson
Ben je een Griek ofzo?
Geplaatst: 15.11.2011 - 16:47
door EVV
Als je in Nederland meer dan een bepaald percentage meer vermogen hebt (ik dacht 20%), voldoe je niet meer aan de type goedkeuring, en ben je automatisch niet meer verzekerd. Mocht je dus een ongeluk veroorzaken en ze komen erachter, ben je echt flink de klos, kan je alle schade zelf betalen. Dus verzekering "oplichten" door een auto te tunen naar een nivo dat je eigenlijk niet kan verzekeren kan lelijk verkeerd uitpakken.
En het lijkt me zeker niet verstandig dit soort uitspraken te doen op een open forum als dit je reden zou zijn...
Geplaatst: 15.11.2011 - 16:56
door crackedtooth
EVV schreef:Als je in Nederland meer dan een bepaald percentage meer vermogen hebt (ik dacht 20%), voldoe je niet meer aan de type goedkeuring, en ben je automatisch niet meer verzekerd. Mocht je dus een ongeluk veroorzaken en ze komen erachter, ben je echt flink de klos, kan je alle schade zelf betalen. Dus verzekering "oplichten" door een auto te tunen naar een nivo dat je eigenlijk niet kan verzekeren kan lelijk verkeerd uitpakken.
En het lijkt me zeker niet verstandig dit soort uitspraken te doen op een open forum als dit je reden zou zijn...
van ander forum:
Edit: Herkeuren bij RDW.
Ander type motorblok (van D naar B,H, of K)
Andere Cylinder inhoud (1.5 naar 1.6 of nog hoger)
Vermogenswinst (meer dan 40% aantoonbaar middels een rollerbankuitdraai)