Pagina 1 van 3

Standverwarming 07V70

Geplaatst: 17.11.2011 - 19:43
door 1993SAAB900
Omdat ik binnenkort weer met de auto naar mijn werk moet en met de winter in het verschiet heb ik me op dit forum wat ingelezen over standverwarming. Na veel wikken en wegen ben ik tot de conclusie gekomen dat een elektrische verwarming voor mij de beste oplossing is. Ik heb voor het system van Defa gekozen. Het system bestaat uit;
• Verwarmingselement dat tegen de onderkant het blok wordt gemonteerd;
• Elektrisch kacheltje van 1350W om het interieur op te warmen;
• Een batterijlader om de accu in tip top conditie te houden.
Er zitten duidelijke montagehandleidingen bij en ik denk daarom voor de gemiddelde sleutelaar goed uit te voeren. Ook Volvo heeft via het internet duidelijk beschrijvingen beschikbaar.
Ik wilde niet in de bumper een gat boren en heb daarom de 230V receptacle onder de nummerplaat gemonteerd. De acculader komt op de LH bumpersteun. Verder moet ik nog uitvogelen wat de beste opwarmtijd is bij een bepaalde temperatuur. Dat zal ik de komende winter gaan uitzoeken.

Geplaatst: 17.11.2011 - 19:53
door 945i
Helemaal goed!

Geplaatst: 17.11.2011 - 19:58
door Johan s60
Een verwarmings element die direct het koelwater opwarmt is beter, zie ook hier;

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... &start=100

Geplaatst: 17.11.2011 - 20:02
door 945i
Waarom beter? Helemaal niet in mijn ogen.

Geplaatst: 17.11.2011 - 20:03
door 1993SAAB900
Johan s60 schreef:Een verwarmings element die direct het koelwater opwarmt is beter, zie ook hier;

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... &start=100
Waarom beter?

Geplaatst: 17.11.2011 - 20:23
door Johan s60
Deze (op het plaatje) werkt op geleiding, er moet hier ook geleidings pasta tussen het blok en het verwarmings element zitten, en hoelang zal die pasta goed blijven zitten?

Ik denk dat het warmte verlies naar de buitenlucht hier groter is, dan bij het direct opwarmen vd koelvloeistof.

Het is wel eenvoudig monteren

Geplaatst: 17.11.2011 - 20:32
door 945i
Ik heb liever warme olie dan warme KVS eerlijk gezegd....(nog beter is alletwee ja.)
En dat kacheltje blaast warme lucht in de auto, wat wil je meer. :)

Geplaatst: 17.11.2011 - 21:40
door Johan s60
Met deze verwarming wordt je olie niet (sneller of warmer) dan een die de klvl.st. opwarmt

Geplaatst: 17.11.2011 - 21:43
door 945i
Zou het? :lol:




Natuurlijk wel!

Geplaatst: 17.11.2011 - 21:49
door Johan s60
Natuurlijk niet, deze warmt je blok op net als die andere, de warmte zal uiteindelijk de olie iets opwarmen, via motorblok naar het carter.

De olie zelf wordt door geen enkele direct verwamt, alleen als de motor loopt zal de warmte wisselaar de olie gaan opwarmen, omdat er dan pas olie doorstroomt

Geplaatst: 17.11.2011 - 21:51
door 1993SAAB900
Johan s60 schreef:Deze (op het plaatje) werkt op geleiding, er moet hier ook geleidings pasta tussen het blok en het verwarmings element zitten, en hoelang zal die pasta goed blijven zitten?

Ik denk dat het warmte verlies naar de buitenlucht hier groter is, dan bij het direct opwarmen vd koelvloeistof.

Het is wel eenvoudig monteren
Waarom zou de pasta niet goed blijven zitten? Het element is ook mechanisch nog gefixeerd (zie foto's).

Het is niet de bedoeling het blok op bedrijfstemperatuur te brengen; wel om de ergste kou eraf te halen.

Geplaatst: 17.11.2011 - 21:57
door Johan s60
Zal best wel getest zijn, het is alleen een extra weerstand om warmte te transporteren, bedrijfs temp wordt toch niet gehaald onder winterse omstandigheden

Geplaatst: 18.11.2011 - 02:21
door Thijs
Ben erg benieuwd naar je bevindingen in praktijk!

Geplaatst: 18.11.2011 - 20:37
door kuupertie
ik ook

Geplaatst: 18.11.2011 - 21:50
door Thijs
Jammer dat het net nu weer iets warmer wordt..

Geplaatst: 20.11.2011 - 19:35
door kuupertie
Thijs,

Dat is zeker de zeewind van jullie. Hier is het knap fris

Geplaatst: 25.11.2011 - 21:26
door Thijs
En?? Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen!!

Geplaatst: 26.11.2011 - 09:37
door 1993SAAB900
Eerste bevindingen:
Bij de huidige temperaturen is het interieur na een uur erg lekker warm. En is het vocht aan de buitenkant van de ramen verdwenen. De naald van de temperatuurmeter komt binnen een paar minuten na het starten los uit de linker onderhoek.

De komende tijd moet ik de acculader nog installeren en aansluiten.

Geplaatst: 26.11.2011 - 10:41
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 28.11.2011 - 16:04
door prometheus@v70
In mijn V70 T5 heb ik zelf een standkachel zitten van Webaso.

De standkachel werkt met een timer en zodoende stap ik 's ochtends in een lekker warme auto.
De versie van de standkachel die ik heb 'loopt'op de benzine die de auto aan board heeft en drijft daarmee een motortje aan die de boel opwarmt. Na een half uur is het in mijn auto ongeveer 16 graden en is mijn koelwater van de motor ongeveer 45 graden.Dit gemeten en afgelezen bij een buiten temperatuur van 0 graden.

Dus al met al erg aan te raden, geen last van bevroren ruiten,motor al wat opgewarmd en binnen no time een behaaglijk warm interieur!