Pagina 1 van 3
Een D5 dieselmotor draaien op LPG ??
Geplaatst: 17.11.2011 - 20:22
door wim de jong
Toevallig las ik een artikel dat een diesel motor ook omgebouwd kan worden, en geschikt voor LPG. Niet voor de volle 100% LPG, maar aangepast.
Er wordt een bepaalde hoeveelheid LPG in het inlaatcircuit aangezogen, )zelfde manier zoals het vroeger ging met een soort ring) en verder aangevuld met maar ong 70% diesel (vergeleken met de originele vraag) ingespoten.
Qua vermogen is er een toename van 20-30%, maar tegen mindere kosten.
Rond 25% LPG wordt er verbruikt, en 75% diesel erbij gespoten.
LPG literprijs is toch de helft van de dieselliterprijs, icm redelijke vermogenstoename is toch wel aantrekkelijk.
Heeft iemand ervaring hiermee, vooral naar verbruik en belastingtechnisch ben ik nieuwsgierig.
artikel:
http://web.mac.com/twan.schoenmakers/JO ... ectie.html
inbouwstation:
http://www.allroundspijkenisse.nl/allro ... ultifuels/
of
http://www.allroundspijkenisse.nl/allro ... onen-auto/
Geplaatst: 17.11.2011 - 20:33
door 945i
Jammer dat het niet mag in Nederland.
Geplaatst: 17.11.2011 - 20:39
door Laguna-S60
945i schreef:Jammer dat het niet mag in Nederland.
waarom niet, een benzine met lpg mag ook :?
Geplaatst: 17.11.2011 - 20:43
door 945i
Tegelijkertijd?
Geplaatst: 17.11.2011 - 20:44
door Laguna-S60
Nee dat niet dacht ik!?
maar WAAROM zou het verboden zijn dan?
Geplaatst: 17.11.2011 - 20:55
door wim de jong
In Nederland wordt er al wel mee gereden, lees het artikel maar.
Tevens zijn er al meerder inbouwstations in Nederland (wo spijkenisse) die het uitvoeren, dus waarom mag het niet?
Geplaatst: 17.11.2011 - 20:56
door 945i
Ik dacht dat maar op 1 brandstof mag rijden... Ga het opzoeken.
Geplaatst: 17.11.2011 - 21:00
door Msuidgeest
Laguna-S60 schreef:Nee dat niet dacht ik!?
maar WAAROM zou het verboden zijn dan?
Je mag in Nederland geen km-tellers terugdraaien maar er wel voor adverteren.
Er zijn dingen die niet helemaal met elkaar in evenwicht zijn.
Geplaatst: 17.11.2011 - 21:05
door bart simpson
dit is een bedrijf van een Nederlander:
http://www.iwemalpg.com/Diesel_LPG.htm
Die stelde zelf al op zijn website dat het in de meeste Europse landen niet wettelijk toegestaan is
Geplaatst: 17.11.2011 - 21:09
door 945i
Dank je Bart, ik hoopte al dat jij een link had, wist het namelijk van jou..
Het stukje waar het om gaat...
The DFD LPG system is functioning marvelous and therefore we intended years ago to start supplying the system.
Unfortunately we aren't able to supply because of legal reasons.
At this moment you are not allowed to install and use any diesel LPG system in most of the European countries.
Therefore we can't offer this system.
Geplaatst: 17.11.2011 - 21:12
door bart simpson
Kan de lol er wel steeds meer van in zien, oudere diesels roeten behoorlijk minder, diesels op lpg schijnen in zijn algemeenheid behoorlijk zuiniger te zijn.
Geplaatst: 17.11.2011 - 21:18
door Ludo
bart simpson schreef: diesels op lpg schijnen in zijn algemeenheid behoorlijk zuiniger te zijn.
Om die reden, word het in de scheepsvaart al meer dan 30 jaar toegepast.
Geplaatst: 17.11.2011 - 21:26
door wim de jong
Als het niet is toegestaan, houdt het op natuurlijk......
Maar ik weet dat er in Nl ook zware dieseltrucks rijden met deze techniek......
Hier een erkend inbnouw stations die het gewoon uitvoert in Nederland, op Nl trucks en bedrijfswagens.
Hoe kan dat dan als het niet mag ???
http://www.lpginbouwstation.nl/diesel.html
Geplaatst: 17.11.2011 - 21:26
door Gast
Volgens mij neemt het verbruik met ongeveer 25% af. Berekend over Diesel en LPG.
Blijft vreemd dat het niet mag. Belasting kan het niet zijn, want als dieselrijder betaal je al de top.
Geplaatst: 17.11.2011 - 21:27
door bart simpson
@ wim de jong, stel die vraag aan de wetgever die het verboden heeft
Geplaatst: 17.11.2011 - 22:17
door wim de jong
Iemand heeft het al uitgevogeld:
Volgens de laatste berichten zit het zo:
- Voor "hulpbrandstoffen" is wettelijk (nog) niks geregeld.
- Na inbouw hoeft er geen keuring plaats te vinden.
- U mag het systeem zelf ontwikkelen en/of inbouwen.
- Bij de APK keuring moet alleen gecontroleerd worden dat het systeem niet lekt.
- Voor het veilig functioneren bent u zelf verantwoordelijk.
De auto blijft in het diesel tarief.
Bron:
http://www.campercafe.nl/viewtopic.php?f=24&t=2935
Geplaatst: 17.11.2011 - 22:23
door 945i
Denk dat er nog wel een haakje aan zit ergens..... :?
Geplaatst: 17.11.2011 - 22:25
door Oceanracer
945i schreef:Dank je Bart, ik hoopte al dat jij een link had, wist het namelijk van jou..
Het stukje waar het om gaat...
The DFD LPG system is functioning marvelous and therefore we intended years ago to start supplying the system.
Unfortunately we aren't able to supply because of legal reasons.
At this moment you are not allowed to install and use any diesel LPG system in most of the European countries.
Therefore we can't offer this system.
Er staat niet impliciet vermeld dat het in Nederland verboden is. En wat niet verboden is, is toegestaan...
Geplaatst: 17.11.2011 - 22:29
door 945i
Zolang er geen tegenargument is heb je gelijk..

Maar mede omdat de techniek er al lang is en het nog nauwelijks wordt toegepast, heb ik mijn twijfels over de legaliteit van dit alles....
Geplaatst: 17.11.2011 - 22:31
door Oceanracer
Allround bouwt dit naar eigen zeggen in na dit samen met de Firma Prins autogas Systems in Eindhoven, TNO, RDW en VROM ontwikkeld te hebben. Zij bouwen dit echter alleen in trucks in en (nog) niet in personenwagens. E.e.a. zou dus zo maar eens met een gebrek aan (inbouw) ruimte te maken kunnen hebben.