Pagina 1 van 2

turbo timer ??

Geplaatst: 18.11.2011 - 02:27
door rotterdammertje010
heeft er iemand ervaring met een turbo timer ??

Geplaatst: 18.11.2011 - 08:14
door V480-S60
Eerlijk gezegd weet ik niet eens wat dat is.
Vertel het eens, wat doet zo'n apparaat. Misschien weet ik het dan.

Geplaatst: 18.11.2011 - 08:50
door EVV
Dat is toch zo'n kastje dat de motor (of was het nu alleen het koelwater?) nog een tijdje laat draaien na het uitzetten om de turbo te laten koelen?

Geplaatst: 18.11.2011 - 08:51
door Laguna-S60
Ik ken zat mensen met een turbo timer, zelf zou ik hem ook inbouwen als we een auto kopen met turbo.

het verbeterd de levensduur van de turbo aanzienlijk!

Zou dan wel een goede kopen (HKS bijvoorbeeld)

Geplaatst: 18.11.2011 - 09:49
door EVV
Ach, gewoon de laatste paar kilometers rustig aan rijden, of de motor zelf even laten na draaien, dan komt het ook wel goed. Genoeg turbo (diesel) rijders die dat niet doen, en zo vaak hoor je niet dat een turbo stuk gaat.

Geplaatst: 18.11.2011 - 10:03
door V480-S60
Ik dacht het al. Onnodig apparaat dus. Gewoon doen zoals EVV. (Doe ik ook, laatste km's zijn bij mij toch altijd "rustig" gezien de 80 km wegen.) 8)

Geplaatst: 18.11.2011 - 13:28
door Morgenstond
Inderdaad, gewoon de laatste kilometers rustig aan en bij aankomst de auto even laten nadraaien. Misschien is dat gedeeltelijk een psychische aangelegenheid, maar ik voel me er wel bij :D

Geplaatst: 18.11.2011 - 14:32
door Ramon&Ramon
Ze verzinnen wat tegenwoordig!

Geplaatst: 18.11.2011 - 14:40
door diesel01
Het is een gadget die leuk bij de benzinepomp staat.
Je komt aanrijden, trekt de sleutel uit het contact terwijl de motor blijft draaien en doet de auto op slot om binnen een kop koffie te gaan drinken.
De auto draait dan nog 1 minuut door, je moet dan wel voor het raam gaan staan om te kijken of het iedereen wel opvalt :rofl:
Daarbij komt, de koffie is thuis veel beter.
Onnodig dus.

Geplaatst: 18.11.2011 - 14:40
door Thijs
Ook op afstand mee te starten! Leuk als je buurman dat heeft en vergeet de auto in vrij te zetten... Ik geloof dat het schadebedrag ergens de 20 ruggen naderde..

Geplaatst: 18.11.2011 - 14:45
door Fredhead
Wat veel mensen duidelijk niet snappen is dat dit vooral voor de extremere auto's is.

Als jij een dagje op het circuit gaat spelen wordt de boel dusdaning flink belast dat zo'n ding ineens wel nut heeft. Je kan de boel zelf gewoon afsluiten terwijl de techniek ervoor zorgt dat de turbo op een rustige manier afkoelt en flink langer mee gaat.
En dan draait de motor ook niet slechts een minuutje of wat na, maar een flinke poos.

Voor dagelijks gebruik is het de moeite niet, dan volstaat het om de laatste kilometers gewoon rustig aan te doen en de boel nog heel even na te laten draaien.

Geplaatst: 18.11.2011 - 14:48
door Bart Giesen
Ik had een Greddy FATT turbo timer op me Nissan. Ja, je kunt wat langzamer rijden voordat je thuis bent, maar ach... Dit is een leuke gadget, niet duur, en zitten leuke features op.

De auto draait rustig na, terwijl jij binnen aan de koffie zit :D

Hier wat leuk leesvoer;

http://ww.greddy.com/upload/file/FATT.pdf

Geplaatst: 18.11.2011 - 14:53
door V480-S60
fredhead schreef:Wat veel mensen duidelijk niet snappen is dat dit vooral voor de extremere auto's is.

Als jij een dagje op het circuit gaat spelen wordt de boel dusdaning flink belast dat zo'n ding ineens wel nut heeft. Je kan de boel zelf gewoon afsluiten terwijl de techniek ervoor zorgt dat de turbo op een rustige manier afkoelt en flink langer mee gaat.
En dan draait de motor ook niet slechts een minuutje of wat na, maar een flinke poos.

Voor dagelijks gebruik is het de moeite niet, dan volstaat het om de laatste kilometers gewoon rustig aan te doen en de boel nog heel even na te laten draaien.
En dat ben ik volledig met je eens. In extreme gevallen oké. Maar voor normaal gebruik: Overbodig.
Ik ken het systeem dus wel van horen zeggen. Wist alleen niet dat het ook (onder de titel Turbo timer) voor "normaal" gebruik te koop is.

Geplaatst: 18.11.2011 - 14:59
door EVV
Juist na flink belasten is het beter om een stuk rustig te rijden voordat je de boel stil zet, in plaats van de auto stilzetten en laten draaien, anders blijft alle warmte onder de motorkap en krijgt nog weinig kans af te koelen. Bij F1 bijvoorbeeld rijden ze niet voor niets nog een uitloop ronde.

Geplaatst: 18.11.2011 - 15:09
door Fredhead
Minder extreem dan de F1, als ik op het circuit rijd doe ik ook altijd nog een rustiger rondje voordat ik de pitstraat binnen kom.
Inderdaad om de boel een beetje af te laten koelen voordat je stilstaat, met warm weer doe ik de motorkap ook altijd open als de auto stil staat

Geplaatst: 18.11.2011 - 15:19
door EVV
Overigens is dat ook voor auto's zonder turbo aan te bevelen.

Geplaatst: 18.11.2011 - 15:25
door Fredhead
Mee eens, rijd zelf turbo-loos op het circuit.
De keer dat de Ibiza het circuit op is geweest hebben we precies hetzelfde gedaan.

Verbaas me er eigenlijk wel over hoeveel mensen dit soort dingen vergeten, net als bijvoorbeeld dat je de handrem maar even niet moet gebruiken nadat je de baan af komt en je remmen nog gloeiend heet zijn

Geplaatst: 18.11.2011 - 15:27
door diesel01
Ik heb het een keer gezien met iemand die in een gekietelde Impreza wrc reed.
Hij deed de hele avond niets anders dan als een waanzinnige door het pitoreske Meppel te rijden om daarna op het drukste moment bij de lokale benzineboer te stoppen en het speeltje te laten zien.
@thijs ROFLMAO dat moet je met eigen ogen zien.

Geplaatst: 18.11.2011 - 16:25
door Iroll
EVV schreef:Juist na flink belasten is het beter om een stuk rustig te rijden voordat je de boel stil zet, in plaats van de auto stilzetten en laten draaien, anders blijft alle warmte onder de motorkap en krijgt nog weinig kans af te koelen. Bij F1 bijvoorbeeld rijden ze niet voor niets nog een uitloop ronde.
In de F1 is de turbo al een jaar of 20 geleden verbannen, die zijn allemaal N/A.

Geplaatst: 18.11.2011 - 16:30
door EVV
Ze komen wel terug :)
Ging me meer om aan te geven dat je beter een rondje extra kunt rijden om de alle warmte af te voeren en niet alleen specifiek die van een turbo, dus ook bij niet-turbo motoren.