Pagina 1 van 3

Gasklephuis V70 D 2006

Geplaatst: 18.11.2011 - 22:35
door Zippo
Dag Heren,

Vorige week begon het lampje te branden (motor management service)......... verder niets aan de hand...
Vanaf dinsdag reageerde het gaspedaal heeeeeeel traag.. net alsof je geen turbodruk had.
Motor uitgezet daarna weer starten en we konden weer vol gas verder. (Noodloop?)

V70 ff uitlaten lezen en gaf de storing gasklephuis aan.
Van een ex-collega als tip gekregen om deze te reinigen. Uurtje werk en de gasklephuis was weer schoon. Echter het lampje brande nog...

Vandaag ff naar Lelystad geweest. Op de heen weg geen problemen, tot op het eind waar een haakse bocht aanwezig was begon de V70 in de bocht weer in de houden. Bijna geen reactie op de gaspedaal, deellast trok de motor ietsje meer dan bij vollast.
Op de terugweg werd het alleen maar erger.
Halve wege reageerde mijn gaspedaak bijna niet :-(

Woensdagavond ff op het net gekeken en kwam heel vaak 'verstopte brandstoffilter tegen'. Laat ik die nu in de garage hebben liggen :-)
Na een half uurtje werk, met volle moet gaan rijden......... je raad het al..... geen resultaat.

Voor alle zekerheid nog maar eens de V70 uitlezen.
Er kwamen toch echt drie foutcodes uit van de gasklephuis.
Storingscode:
ECM 9140 Gasklepeenheid onjuist signaal (Actieve storingscode)
ECM 9190 Gasklepeenheid onjuist signaal (Actieve storingscode)
ECM 6720 Uitlaatgasrecirculatieregeling doorstroming te hoog (niet actief)

Gasklephuis is de boosdoender!!
Nieuwe besteld en kwam vandaag al binnen.
Na een klein uurtje sleutelen had ik positief resultaat!!

- Stationaire erg mooi rustig (veeeeeel beter dan daarvoor)
- Vollast ----> DSTC doet het! De V70 heeft nog nooit sinds de tuning zo hard getrokken :D
- Deellast --> Hangt enorm aan het gas (heerlijk)

Toch nieuwsgierig wat er aan de hand was met mijn oude gasklephuis...

Oude gasklephuis

Afbeelding

Bovenzijde:

Afbeelding

Eerste aanzicht bij het loshalen (6 a 7 buigeltjes loshalen)
Afbeelding

Kunstoftandwiel verwijderen (tanden zijn dunner geworden)

Afbeelding

Afbeelding

Grote tandwiel aan de as vh gasklephuis :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderdeelnummer:

Afbeelding

De kosten voor een nieuwe gasklephuis zijn inclusief metalenpakking 330,- euro ex btw
Voor 2 kunstoftandwieltjes die gaar zijn.

Ik hoop dat jullie iets aan deze info hebben :wink:

groet,
Maarten

Geplaatst: 18.11.2011 - 22:42
door Oceanracer
Nooit geweten dat een diesel ook een ETM had...
Maar da's nog eens kwaleitsspul van Volvo, zo'n tandwieltje!

Geplaatst: 18.11.2011 - 22:45
door Zippo
Oceanracer schreef:Nooit geweten dat een diesel ook een ETM had...
Maar da's nog eens kwaleitsspul van Volvo, zo'n tandwieltje!
Bosch zul je bedoelen :wink:

Geplaatst: 18.11.2011 - 22:50
door 945i
Slecht spul, ik zou zeggen nieuwe tandwieltjes erin en weer verkopen als gereviseerd. heb je nog iets terug...

Geplaatst: 18.11.2011 - 22:52
door Zippo
945i schreef:Slecht spul, ik zou zeggen nieuwe tandwieltjes erin en weer verkopen als gereviseerd. heb je nog iets terug...
Had ik ook al bedacht..
Maar hoe kom je aan nwe tandwieltjes..?

Geplaatst: 18.11.2011 - 22:56
door 945i
Bosch? Staan vast wel nummertjes op..

U kan hier contact met ons opnemen:
SA Robert Bosch NV
Rue Henri Genesestraat 1
1070 Bruxelles - Brussel
By telephone: +32 (0)2.525.52.75

Zeg gewoon met autoberdijf Zippo, komt goed.;)

Geplaatst: 18.11.2011 - 23:03
door Zippo
945i schreef:Bosch? Staan vast wel nummertjes op..

U kan hier contact met ons opnemen:
SA Robert Bosch NV
Rue Henri Genesestraat 1
1070 Bruxelles - Brussel
By telephone: +32 (0)2.525.52.75

Zeg gewoon met autoberdijf Zippo, komt goed.;)
Zal ik doen!
Bedankt voor de tip.

Geplaatst: 19.11.2011 - 00:01
door Gast
Dit is ook weer handig om te weten. Hoe bedenken ze het.
Laat even weten of je de tandwielen los kan bestellen.

Geplaatst: 19.11.2011 - 00:09
door Zippo
Zojuist een mailtje gestuurd naar Robert Bosch.
Ik hou jullie op de hoogte

Geplaatst: 19.11.2011 - 07:11
door V70/2.4D/2003
Zo maar een vraag, omdat ik het allemaal ook niet weet, laat staan dat ik het snap:

Zo'n gasklephuis-dinges, heeft elke diesel zo'n ding en, zo ja, waar zit die dan verstopt in de machinekamer?

Geplaatst: 19.11.2011 - 09:40
door Zippo
V70/2.4D/2003 schreef:Zo maar een vraag, omdat ik het allemaal ook niet weet, laat staan dat ik het snap:

Zo'n gasklephuis-dinges, heeft elke diesel zo'n ding en, zo ja, waar zit die dan verstopt in de machinekamer?
Deze zit boven het vliegwiel aan de linkerzijde.

Afbeelding

Geplaatst: 19.11.2011 - 10:01
door toppertje
ik heb een diesel(de goeie 8) ),maar geen ETM.

Geplaatst: 19.11.2011 - 13:25
door EVV
Gasklep in een diesel? Dat is wel heel vaag, altijd gedacht dat diesels altijd vrij konden ademen. Is het niet van de EGR ofzo?

Geplaatst: 19.11.2011 - 13:29
door Oceanracer
En ik maar denken dat ik de enige was. :D

Geplaatst: 19.11.2011 - 15:01
door Ramon&Ramon
Ik heb laatst voor dit onderdeel 145 euro ex betaald bij een toeleverings bedrijf,orgineel van Bosch ook,ze slaan er maar een slag in,wat betreft de prijzen van onderdelen.

Geplaatst: 19.11.2011 - 15:44
door M@rcel
EVV schreef:Gasklep in een diesel? Dat is wel heel vaag, altijd gedacht dat diesels altijd vrij konden ademen. Is het niet van de EGR ofzo?
Wat wordt er dan (direct/indirect) door je gaspedaal bediend?

Geplaatst: 19.11.2011 - 20:00
door Zippo
toppertje schreef:ik heb een diesel(de goeie 8) ),maar geen ETM.
Ha toppertje..

Hoe moet ik dit opvatten?

Geplaatst: 19.11.2011 - 20:02
door Oceanracer
Dat de zijne nog van het onverwoestbare type is. De aloude oer-TDI van Audi. Niet kapot te krijgen.

Geplaatst: 19.11.2011 - 20:02
door Zippo
Ramon&Ramon schreef:Ik heb laatst voor dit onderdeel 145 euro ex betaald bij een toeleverings bedrijf,orgineel van Bosch ook,ze slaan er maar een slag in,wat betreft de prijzen van onderdelen.
Dit heb ik nergens terug kunnen lezen op dit forum dat jij er 145 euro ex voor betaald hebt.... Jammer...
Anders had ik er ook baat bij gehad. Scheelt de helf!

Geplaatst: 19.11.2011 - 20:04
door Zippo
Oceanracer schreef:Dat de zijne nog van het onverwoestbare type is. De aloude oer-TDI van Audi. Niet kapot te krijgen.
Ooh die, met knikkers in het blok incl. de uitwendige olie lekkages 8)